Byggahus.se
wildeside
G Ganescha skrev:
Var får du allt ifrån? Svensk arbetsmiljölag sköts alldeles utmärkt även av den utländska arbetskraften.
Du måste haft en rejäl otur med ditt bolag. Byggbolagen är fruktansvärt hårt kontrollerade, varför tror du att det går 2 arbetsledare på en YA? Pappersarbetet är enormt idag och allt måste dokumenteras.
Grattis! Du lever lite i det blå tror jag.

Titta på senaste avsnittet av hus drömmar.
Arbetsmiljöverket m.m. skulle nog ha en och annan åsikt om personskydd och skydds anordningar på den arbetsplatsen.
Bl.a.
CE märkt lyftanordning användes vid lyft av fönster, undrar hur man ce märker en träregel för lyft?
Fall skydd fanns med överallt?
Det va bara några detaljer som inte får förekomma på en svensk arbetsplats oavsett nationalitet på arbetarna.
Åh fönster infästningarna är slut? Men titta där ligger en rulle hålband den tar vi så vi löser problemet..
Jag ser liknande egna lösningar varje vecka på mitt jobb och oftast är det inte personal anställda i svenska bolag som kom på dom geniala lösningen.
Angående språk.
Hur ska jag ha en säkerhetsgenomgång med ett gäng som inte kan svenska så att dom förstår?
Man ska ha säkerhetsgenomgång/tänk vid varje arbetsmoment som kan utgöra en fara. ska jag hämta tolk varje gång?
Undrar om byggherren hade en aning om hans ansvar på arbetsplatsen och det verkar som KA har upplyst honom vilket ansvar han har.
 
wildeside
D da98jpn skrev:
Nja, de "asfaltsläggare" jag sätt är från Nordirland, alltså Britter. Brittiska bilar jag gul registreringsskylt bak...
Men det finns säkert "asfaltsläggare" från republiken Irland, samma skrot och korn tyvärr...
Inte ovanligt att bilarna är stulna och dumpas på hösten när jobben tryter.
 
wildeside wildeside skrev:
Grattis! Du lever lite i det blå tror jag.

Titta på senaste avsnittet av hus drömmar.
Arbetsmiljöverket m.m. skulle nog ha en och annan åsikt om personskydd och skydds anordningar på den arbetsplatsen.
Bl.a.
CE märkt lyftanordning användes vid lyft av fönster, undrar hur man ce märker en träregel för lyft?
Fall skydd fanns med överallt?
Det va bara några detaljer som inte får förekomma på en svensk arbetsplats oavsett nationalitet på arbetarna.
Åh fönster infästningarna är slut? Men titta där ligger en rulle hålband den tar vi så vi löser problemet..
Jag ser liknande egna lösningar varje vecka på mitt jobb och oftast är det inte personal anställda i svenska bolag som kom på dom geniala lösningen.
Angående språk.
Hur ska jag ha en säkerhetsgenomgång med ett gäng som inte kan svenska så att dom förstår?
Man ska ha säkerhetsgenomgång/tänk vid varje arbetsmoment som kan utgöra en fara. ska jag hämta tolk varje gång?
Undrar om byggherren hade en aning om hans ansvar på arbetsplatsen och det verkar som KA har upplyst honom vilket ansvar han har.
Ja kan tyvärr inte svara hur det går till på mindre byggen, t ex med enstaka hus. Jobbar enbart med mång miljon/miljard projekt. Möjligt att kulturen är annorlunda på mindre byggen.
Vi har observationsrundor t ex. Där man förhoppningsvis upptäcker brister oxh åtgärdar dem.
Men sen har även YA en stor del i säkerheten att göra också. Man måste som YA vara observant och anmäla säkerhetsbrister. Ledningen kan inte upptäcka allt på sina rundor. Man skriver t ex en observationslapp, oxh jag har ALDRIG varit med om att det inte har åtgärdats med det samma. Vi har t om ett belöningssystem om observationslappar. Man uppmuntrar YA att skriva så många det bara går. Alla brister måste hittas och åtgärdas under byggets gång. Men kulturen hos YA är tyvärr en annan... ”man ska bara” som många gånger leder till ett ”Aj”.
När det kommer till utländska arbetslag så informeras allt på deras språk också, polska t ex.
svenska - engelska - polska eller vilket språk det nu handlar om. På de byggen jag är på så fungerar det alldeles utmärkt, skadorna är 0.
Men än en gång, YA har en mycket stor del i säkerhetsfrågorna, det är ju Vi som jobbar där ute oxh vi som ser bristerna.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Grattis! Du lever lite i det blå tror jag.

Titta på senaste avsnittet av hus drömmar.
Arbetsmiljöverket m.m. skulle nog ha en och annan åsikt om personskydd och skydds anordningar på den arbetsplatsen.
Bl.a.
CE märkt lyftanordning användes vid lyft av fönster, undrar hur man ce märker en träregel för lyft?
Fall skydd fanns med överallt?
Det va bara några detaljer som inte får förekomma på en svensk arbetsplats oavsett nationalitet på arbetarna.
Åh fönster infästningarna är slut? Men titta där ligger en rulle hålband den tar vi så vi löser problemet..
Jag ser liknande egna lösningar varje vecka på mitt jobb och oftast är det inte personal anställda i svenska bolag som kom på dom geniala lösningen.
Angående språk.
Hur ska jag ha en säkerhetsgenomgång med ett gäng som inte kan svenska så att dom förstår?
Man ska ha säkerhetsgenomgång/tänk vid varje arbetsmoment som kan utgöra en fara. ska jag hämta tolk varje gång?
Undrar om byggherren hade en aning om hans ansvar på arbetsplatsen och det verkar som KA har upplyst honom vilket ansvar han har.
Visst kan du CE-märka en regel för lyft, men det blir ohållbart. Därför använder man lyftredskap så att man slipper märka regeln.
Och visst ska säkerhetsintroduktioner, risker och arbetsberedningar hållas på det språk som krävs för att alla ska förstå. Ibland krävs en tolk, absolut, då är det upp till antingen beställare eller huvudentreprenören att lösa det.

Allt handlar inte om att det ska vara felfritt ute på byggen, utan att man ska upplysa alla och sträva efter att åtgärda eventuella brister så snart som möjligt. Det är allas ansvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.