Så var det dags igen att skriva lite om personliga erfarenheter.
Jag tror ämnet kan vara mer än intressant för både konsumenter, husägare och underleverantörer som arbetar åt andra hantverkarorginisationer.

För en kort tid sedan, ca 2 månader, fick jag ett uppdrag att göra vissa delar av ett större projekt åt en hantverksfirma som var (påstått) nystartad i min hemkommun.

Jag skulle fixa ett innertak (gipsa) och en dörrkarm, måla ett rum och hjälpa till att skruva ned lite takplåtsvindskivor. Därtill fixa ett läckande fönsters insida som blivit fuktskadat i avvaktan på ett öppningsbart fönster.

Jag gav ett fast pris på hela jobbet för arbetstiden, står för mina egna verktyg och begärde bara att materialet skulle vara på plats för de respektive momenten.

Nu efter nästan två månader inser jag klart att företaget a) inte existerar på papper, b) inte vill betala för slutförandet och c) jag står med notan för visst material själv.

Man hade inte ens 100 SEK att hämta spackel för och det hela urartar till att jag får hot om fakturering om jag inte slutför jobbet på egen bekostnad tills ägaren godkänner allt arbete, inklusive golvslipning, renovering och ändringar på en veranda, kakel, klinker, innerväggar, goländring av felaktiga klickgolv med mera.

Så här i efterhand får man vidare uppgifter på att den här hantverkaren inte ens lämnar kvitton till kunden på materialförskotten och till underleverantörer skyller man förseningen av materialet på att man inte fått ut förskotten alls.

För att inte gå in på för många detaljer resulterade allt till slut i en polisanmälan för olaga hot och i avvaktan på denna föraviserade falska faktura mot MIG så får vi se om det blir en bedrägerianmälan med. Han vill ju "ha ihjäl mig" nu när jag inte slutför jobbet gratis utan material! Helft ofattbar individ.

Så vad kan DU göra för att undvika sådana här typer.

1) Kolla med skatteverket att hantverkarens organisationsnummer och/eller personnummer verkligen är registrerat för MOMS, ROT, RUT och F-Skatt.

2) Kolla alltid med ÄGAREN av fastigheten att hantverkaren är kontrollerad av dem med INNAN du påbörjar något arbete.

3) INNAN du betalar ut NÅGRA pengar till en hantverkare skall du ha A: en komplett faktura och B: ett kontrollerat bankkontonummer att betala in pengarna till. Detta kan bli ditt enda kvitto.

4) Acceptera inget snack om att "I Småland betalar alla hellre kontant för en liten rabatt".

5) Kolla med grannar, vänner och bekannta. Känner ingen till firman eller dess ansvariga personer så är det inte omöjligt att firman inte ens finns registrerad.

Som man fick lära sig i lumpen för många år sedan, vilket man nu står efterklokt och citerar igen;

"Förtroende är bra, KONTROLL är bättre!"

Du vill möjligtvis inte säga vad firman heter ...?

Marlen Eskilsson skrev:
Du vill möjligtvis inte säga vad firman heter ...?
Tyvärr kan jag inte det eftersom personen uppenbarligen inte har en firma överhuvudtaget.

Han svänger sig med olika bolagsnamn och vill inte slutföra processen med att färdigställa vare sig kvittenser eller andra underlag.

Det finns därför ingen firma att namnge förutom personens namn och personnummer vilket jag av juridiska skäl inte kan göra.

Det namn han hade på det icke existerande "förtaget" i ditt fall borde ju ändå säga en del... ;)
Men visst... sen kanske det heter något annat nästa vecka när han blåser någon annan...
Jävla as !

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Jo, det kulminerar nu. Han har blivit polisanmäld för samma sak igen.
Ska själv in imorgon och redogöra för detaljer.

Nu haglar det om honom och har hört han är på väg att dra ut ur landet.

byggochmark skrev:
1) Kolla med skatteverket att hantverkarens organisationsnummer och/eller personnummer verkligen är registrerat för MOMS, ROT, RUT och F-Skatt.
För att undvika den här typen av typer måste man också kolla personens legitimation, så man vet att man kollar upp rätt person!
Allabolag.se och bolagsverket.se är två bra ställen att börja söka på, redan där har man snabba svar om det är så här mycket mygel på gång.

byggochmark skrev:
2) Kolla alltid med ÄGAREN av fastigheten att hantverkaren är kontrollerad av dem med INNAN du påbörjar något arbete.
Gör man sin egen kontroll blir detta överflödigt, däremot är det så klart trevligt att informera ägaren om sin egen kontroll,och då får man ju säkert feedback på vad ägaren kollat också.

byggochmark skrev:
3) INNAN du betalar ut NÅGRA pengar till en hantverkare skall du ha A: en komplett faktura och B: ett kontrollerat bankkontonummer att betala in pengarna till. Detta kan bli ditt enda kvitto.
Hur menar du att man ska kontrollera kontonummer?

Det som förvånar mig är att du själv som hantverkare (?) inte kollat upp din nystartade kollega på något vis!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.