Byggahus.se

Ytterliggare erfarenheter av oseriösa hantverkare.

1. S
    Medlem Nivå 4
    Med risk att verka som en grinig kund så vill jag ändå dela en ny erfarenhet :x

I vårt nybygge så är det tänkt ett lite speciellt värmesystem, i min värld är det enkelt men av alla rörmokare som tittat på det verkar det vara komplicerat så jag ville ändå ha en med bra referens som jag kände förtroende för.

Har varit svårt men till slut så kom byggfirman som jag anlitar snickare från med ett förslag då dom hade ett bra samarbete med en rörfirma i Falun, dom var ut och fick bra respons och intryck och allt skulle gå genom byggfirman jag redan hade folk från ( dvs faktureras genom dom ), timpris var uppgjort en del av material hade jag samt resten sa jag ok till med 10-15% påslag på deras inköp, annars hade jag ordnad det själv.

Började sådär måndagen efter då den "utskickade" rörmokaren inte kom vid 8 som avtalat ( hade tagit ledigt för att briefa honom ), Han kom vid 12, stressad för han var tvungen att åka efter 1 timme sa han.

Vi gick igenom allt rätt snabbt och han började, han kom o gick lite till o från och vissa dagar kom han inte alls.

Det som han gjorde ( till o från ) under 2 veckor var inkoppling av pump i pumphus, tillfälligt inkoppling av elkasset för att torka ur platta osv ( förkortad version )

Rätt prydliga installationer i alla fall.

Sedan sista dagen på första fasen eftersom platta skulle torkas ur inför flytspackling etc så skulle de bli ett längre uppehåll så tänkte jag att det är bäst att poängtera vad som är överenskommet

Såsom att det var viktigt att tid redovisas detaljerat då vatten installation var en gemensamhetsanläggning och skulle splittas och resten skulle gå i sin helhet på mig, samma sak med material och att det skulle vara specificerat vilket inte var problem då han hade bra koll på allt.

3 veckor senare kommer en Faktura utställd till mig, direkt från rörmokaren, dvs inte ens VVS firman som anlitats av byggfirman som jag har.

Timkostnad är dubbel mot överenskommelse.

Tid är grovt uppskattade till dubbel mot vad han verkligen var på plats, byggledare skrev nämligen när han kom och gick eftersom det skulle gå vis byggfirman så låg det ju i deras intresse och dom tyckte det var pinsamt att man kom o gick på det sättet, säger man att man ska börja 8 så ska man börja då, man ska ha rätt verktyg och utrusning när man kommer.

Han hade till och med varit "ärlig" nog att lägga på 2 timmar för fakturering

Det som skulle sär-redovisas är bara hopslaget med det övriga. allt på handskrivna lappar

Material har han slagit på 200-300 % ( trots att han visste att mitt eget företag har avtal med samma grossist som han hämtade material från så jag har kunnat verifiera priserna ).

Bestred faktura direkt och angav felaktigheterna med allt från fel mottagare, Timkostnad till Matrialpåslag etc...

Rörde visst om i grytan för han var ut till bygget igår , rätt irriterad och menade på att han inte hade hört något om några överenskommelser eller avtal med byggfirma etc, min pappa som var där bara suckade efteråt, det var mycket intressanta ursäkter o påståenden som kom från nämnde herre, dock inget relevant eller intresse att lösa situationen....

Hade möte idag med byggfirma och dom är lika förskräckta som jag, dom har ett avtal med en VVS firma och det är inte den som skickat faktura direkt till mig, hoppas det löser sig.

Kommer i alla fall inte släppa in Bj____VVS o A__fix hos mig igen..........:rolleyes:

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Kommunikationsproblem?
    Du har avtal med byggfirman som har avtal med VVS-firman som har avtal med rörkrökaren. Fnurra på tråden mellan VVS-firma och röris?

3. V
    Medlem · Nivå 9
    Ännu en oseriös svensk (?) hantverkare. Att denna bransch inte helt är övertagen av utländska aktörer än är förbryllande.
    Kanske lika illa på kontinenten men sämre bransch map kvaltitet, priser, service etc får man leta efter.

Var stenhård mot surröris!!! och lycka till :)

4. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Kommunikationsproblem som vanligt.

5. B
    Medlem Nivå 1

nja VVS och EL vill ju dom flesta INTE anlita några polacker till,

6. S
    Medlem Nivå 4
    Tråden är gammal men jag vet inte vart Polack delel kom in, det var en svensk företagare detta handlade om

7. P
    Medlem · Nivå 10
    Välkommen tillbaka till din gamla tråd, har det löst sig än?

8. S
    Medlem Nivå 4
    Jodå, denna hantverkare gjorde ur för sug så byggfirman jag hade sa upp allt samarbete med honom. ... han ljög för alla vilket vart hans fall.

• Laddar…