Hantverkare vägrar ge tillbaka nycklar!

10k läst  10 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har problem med hantverkare som jag anlitade för att bygga dörrar, golvsocklar och skåp till hallen. Vi sade även att elen skulle dras om i taket och ny induktionshäll installeras.

De var här i början på december och sa att de skulle ta någon vecka.

De gick väldigt fort men de dök upp på icke utsagd tid så var lite stökigt. Men fixade om elen, dock inte alls längs med taket som vi bestämt utan 20cm ner på väggen. Plattan åt fel håll. Här lade även elektriker plattan på mitt marmorsoffbord som blev repat. Även nymålade hallen fick jack och märken över nästan hela den.

Ja kontaktade dem och de sa att de skulle lösa allt. De vände på spisen men de är allt sen december.

Har ringt, skrivit hur många gånger som helst men får alltid svar att de ska fixa. Sen bad ja om nycklarna tillbaka och nu svarar de inte ens.

De har mina dörrar som skulle byggas om och mina nycklar. Har även lämnat en stege kvar.

Hur ska jag gå vidare nu, måste ju byta lås men blir väldigt dyrt att köpa nya dörrar, byta lås, fixa om hallen och så är ju bordet skadat.

Mvh Jonatan

Redigerat 16 apr 16:09
    • Laddar…
  2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Påminn dem, på ett sätt som du kan bevisa. Meddela att de kommer få stå för byte av lås.

Byt lås.

Stäm dem.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Här beror ju rätt mycket på vad det är för sorts firma. Är det en väl etablerad firma som funnits länge så kan man agera på ett sätt. Är det en skuttfirma typ fuskbyggare i TV4, så får man inse att det gäller skademinimering.

I det första fallet så är det en firma som iofs. strular, men som knappast stänger för att du ställer ett krav. Då kan du skriva ett brev där du ger hantverkarna en frist på typ 2 - 3 veckor att åtgärda allt, annars kommer du att låta en annan firma åtgärda på deras bekostnad, inklusive fixa nya dörrar (kan bli väldigt dyrt om det var gamla fina dörrar, som kanske måste måttbeställas). och sedan ställer du krav på vad det kostade att fixa. En väg som kommer att ta lång tid, räkna med att ligga ute med kostnaden i minst ett år. Just dörrarna bör du kunna hämta med polishandräckning. I det här fallet bör du nog koppla in en besiktningsman, så att du kan få skadorna protokollförda,

Är det en mindre etablerad firma, så får du förutsätta att du aldrig kommer att få ut några pengar ifrån dem, jag hoppas att du inte har betalat något? Då gäller det nog att försöka få ut dörrarna, ev. med handräckning. Du kan givetvis ställa ekonomisk krav mot ett sådant företag. Men räkna inte med att få ut något.

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 16
    Det kan kännas skönt att få stöd genom att prata med kommunens konsumentvägledare, eller kanske Hallå konsument, som kan konsumenttjänstlagen utan och innan samt vet vad det finns för påtryckningsmedel.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 10
    Åk dit vid lunch eller när de slutar och ta med släpvagn, hämta tillbaka dina grejor..

Dessa jävla hantverkare, skulle bli gaalen! Sen att det tar massa tid till att fundera och jaga och ringa och vara hemma på bokade tider mm..

6. T
    Medlem Nivå 10
    Skriv till dem. Inte SMS eller mail, utan pappersbrev. Det brukar ta skruv bättre, och se till att spara kopior. Om det inte ger respons, skicka rek, så att du får mottagningskvitto.

Dokumentera allt.

Kontakta kronofogden och begär handräckning för att få tillbaka dina grejor. Ta pengabitarna i rätten.

7. S
    Medlem · Nivå 7
    Vad är problemet? Åk dit direkt på morgonen eller lunchen med lite vänner. Ha med släpvagn och lasta det som är ditt. Ta tillbaka nyckeln och meddela att ni härmed är klara med varann.

8. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Har du funderat på orsaken till att de behållt nycklarna ?

Har de sagt något ?

Kan det vara så att du bestridit fakturan pågrundav felen och att de nu inte vill lämna nycklarna förrän de fått betalt ?

Hur man ska lösa nyckel problemet beror ju delvis på varför de inte lämnat tillbaka nycklarna.

9. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 8
    Betänk att de kan ha gjort kopia på nyckeln.

10. A
    Medlem Nivå 5
    Byt lås.

• Laddar…
  11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Man får känslan av att all info inte är på bordet. Men bortsett uttalet på nycklar, så tänker jag att du för syna korten. Är hantverkaren stressad och behöver lägga tid på annat, ignorant och tycker du ör ett problem, eller handlar det om ren utpressning.

Jag tycker att du fysiskt skall söka upp chefen. Jag tycker vi i allmänhet föreslår sms och brev alldeles för mycket. Inget går upp mot lite Mano y Mano. Du kan spela in samtalet. Ta ev med släpet.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: