3 076 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Låsbar lampströmbrytare
Hej,
I-landsproblem:
Jag har i ett drygt år haft 4 Philips Hue lampor i vardagsrummet, de kan jag dimmra och styra individuellt som jag vill = bra. Men eftersom de ingår i två olika "vanliga strömbrytargrupper" så styrs de inte bara från Hue strömbrytare / mobil / assistent utan de övriga medlemmarna i hushållet, barn och fru, petar ideligen på strömbrytarna. Jobbigt!
Finns det strömbrytare (vanliga lampknappar) som man kan låsa på något sätt, dvs hindra klåfingriga barn etc från att stänga av på fel stänme?
I-landsproblem:
Jag har i ett drygt år haft 4 Philips Hue lampor i vardagsrummet, de kan jag dimmra och styra individuellt som jag vill = bra. Men eftersom de ingår i två olika "vanliga strömbrytargrupper" så styrs de inte bara från Hue strömbrytare / mobil / assistent utan de övriga medlemmarna i hushållet, barn och fru, petar ideligen på strömbrytarna. Jobbigt!
Finns det strömbrytare (vanliga lampknappar) som man kan låsa på något sätt, dvs hindra klåfingriga barn etc från att stänga av på fel stänme?
Bästa svaret
Behövs strömbrytaren då?
Enklast är väl att koppla förbi brytaren eller sätta dit ett blindlock.
https://www.elkatalogen.se/produkte..._r575EPfNJdi0YnNYZ1Wtu-sFoivA_uRoCc-EQAvD_BwE
Enklast är väl att koppla förbi brytaren eller sätta dit ett blindlock.
https://www.elkatalogen.se/produkte..._r575EPfNJdi0YnNYZ1Wtu-sFoivA_uRoCc-EQAvD_BwE
Möjligtvis skulle det kunna anses som en förändring i anläggningen och ska då utföras av en auktoriserad elektriker/firma.
Har du lite känsla för att koppla kablar så är det en enkel operation att koppla ihop kablarna och sätta på ett passande täcklock med skruvar.
Har du lite känsla för att koppla kablar så är det en enkel operation att koppla ihop kablarna och sätta på ett passande täcklock med skruvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 250 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 250 inlägg
Den dag det är något fel på lampan är det ju bra att enkelt kunna göra den helt strömlös utan att stänga av med säkringen eftersom den påverkar många uttag. Även om man stängt av med Hue-kontroll, app etc. finns det ju fortfarande ström i uttaget.
M MagnusMaggie skrev:Hej,
I-landsproblem:
En annan variant är ju att prata med jobbig fru och klåfingriga barn om att ”gi jävulen i knapparna för helvite”
Klicka här för att svara