Hej! Har en altandörr som väldigt enkelt kan öppnas från utsidan, räcker att ta en kniv mellan springan på dörren så for handtaget upp på insidan. Eller så tar man en näbbtång och vrider upp handtaget via hålet på utsidan. Vad är bästa lösningen för att göra denna dörr säker? Det bästa hade ju varit en låscylinder på insidan, går det att fixa till på något smidigt sätt? All hjälp uppskattas.
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Att du kan öppna handtaget med en spetstång är normalt i ditt fall men vad menar du med "en kniv mellan springan på dörren så for handtaget upp på insidan"?
Det ska inte gå att peta upp den så som jag förstår din beskrivning med kniven.
Du kan komplettera med ett låsbart handtag på insidan, det finns flera olika modeller och det finns de med vanlig oval låscylinder om du önska lika nyckel som till andra låscylindrar.
På utsidan får du antingen blockera hålet med en Täckbricka 823 (envägsskruv) eller ett handtag + handtagskoppling.
Du kan komplettera med ett låsbart handtag på insidan, det finns flera olika modeller och det finns de med vanlig oval låscylinder om du önska lika nyckel som till andra låscylindrar.
På utsidan får du antingen blockera hålet med en Täckbricka 823 (envägsskruv) eller ett handtag + handtagskoppling.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Tack för all info och snabbt svar! Jag kan kila in en kniv och trycka upp själva kilkolven mellan dörren och "slutblecket" Jag bifogar bild på vad jag menar så förstår du nog bättre. Finns det något man ska tänka på vid val av låsbart handtag eller passar alla modeller och fabrikat likadant? Tror du det är värt att försöka hitta något brytskydd som passar eller är det bortkastade pengar på dessa klena dörrar?1 123abc skrev:Att du kan öppna handtaget med en spetstång är normalt i ditt fall men vad menar du med "en kniv mellan springan på dörren så for handtaget upp på insidan"?
Går det att göra så om handtaget är nedfällt helt så fungerar inte låshuset som det ska eller så är spanjoletten väldigt glapp och bör bytas.
Ett låsbart handtag borde spärra handtaget när det är låst men det hjälper föga om spanjoletten är glapp så det går att trycka in kilkolvarna.
Ett låsbart handtag borde spärra handtaget när det är låst men det hjälper föga om spanjoletten är glapp så det går att trycka in kilkolvarna.
Okej, tack för hjälpen. Får ta och undersöka dörren lite då.1 123abc skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag förstår TS som att man kan påverka kilkolven, som påverkar spanjoletten, som påverkar handtaget, med en kniv från utsidan:1 123abc skrev:
I så fall borde väl ett låsbart handtag hjälpa; det hindrar ju handtaget från att vrida sig, och genom det hindras spanjoletten från att vridas, och kolven från att skjutas in.R Robin33 skrev:
Till exempel ett Assa 835S.
Om jag fattar fel, och spanjoletten är så glapp så att kolven går in utan att spanjoletten vrids håller jag med om att ett låsbart handtag inte hjälper.
Exakt, det var lite bättre förklarat mot vad jag skrev. Med min mycket begränsade kunskap så borde ett låsbart handtag hjälpa eftersom när man påverkar kilkolvarna så rör sig handtaget till öppet läge, har man då ett låsbart handtag så borde det inte längre gå att ”påverka” kilkolvarna.Stefan Bengtsson skrev:
Jag förstår TS som att man kan påverka kilkolven, som påverkar spanjoletten, som påverkar handtaget, med en kniv från utsidan:
I så fall borde väl ett låsbart handtag hjälpa; det hindrar ju handtaget från att vrida sig, och genom det hindras spanjoletten från att vridas, och kolven från att skjutas in.
Till exempel ett Assa 835S.
Om jag fattar fel, och spanjoletten är så glapp så att kolven går in utan att spanjoletten vrids håller jag med om att ett låsbart handtag inte hjälper.
Jag köpte igår en täckbricka samt dörrhandtag BG293 Låsbart MKR. Så förhoppningsvis så löser sig allt bra.
Hur står trycket/handtaget när den är i stängt läge?
Hur står trycket/handtaget när den är i fullt "öppet" läge?
Handtaget ska peka lodrätt nedåt när den är i stängt läge och peka vågrätt vänster vid öppet läge.
Pekar handtaget i andra vinklar så är spanjoletten sliten.
Hur står trycket/handtaget när den är i fullt "öppet" läge?
Handtaget ska peka lodrätt nedåt när den är i stängt läge och peka vågrätt vänster vid öppet läge.
Pekar handtaget i andra vinklar så är spanjoletten sliten.
Det stämmer. Lodrätt = stängd, vågrätt = går att öppna. Sen hänger handtaget litegrann när det är öppet om det kan ha någon påverkan på det?Demmpa skrev:
Hur hänger handtaget? Bild?R Robin33 skrev:
C-profil är ett bra brytskydd och något jag alltid rekommenderar.T tergo skrev:
Men spanjoletten ska fortfarande spärras i stängt läge annars kan jag öppna det lätt även om det sitter ett brytskydd.
Om nitningen i skenan som håller fast låshuset har släppt så kan man trycka låshuset på plats och slå "nitarna" så låshuset sitter fast igen men den stora frågan är varför den släppt om så är fallet.Demmpa skrev:
Bifogar bilder. Första bilden visar hur långt upp handtaget går att öppna, andra bilden är om man släpper handtaget. Skickar även med en bättre bild på spanjoletten så ni enklare kan se och avgöra.1 123abc skrev: