Hej
Belysningen till vårt badrumsskåp har slutat att fungera och jag öppnade strömbrytaren där även dimmern till takspottarna sitter och en sladd hänger löst Dimmern sitter dock väldigt taight, samtidigt som kablarna sitter väldigt löst så när jag pillat ut den så sitter inte längre någon kabel kvar.
Så, vi har från vägg en brun och en orange Förutsätter att den orange är nollan då för brun är rimligtvis fas. Vidare går en brun vidare till strömbrytaren för skåpbelysningen som i sin tur har en svart från väggen.
Min gissning är då att orange in i sinuskurvan på dimmer och brun in på L. Vidare brun från strömbrytaren in på L nummer 2 i dimmern. Eller vad är X i detta fall?
Belysningen till vårt badrumsskåp har slutat att fungera och jag öppnade strömbrytaren där även dimmern till takspottarna sitter och en sladd hänger löst Dimmern sitter dock väldigt taight, samtidigt som kablarna sitter väldigt löst så när jag pillat ut den så sitter inte längre någon kabel kvar.
Så, vi har från vägg en brun och en orange Förutsätter att den orange är nollan då för brun är rimligtvis fas. Vidare går en brun vidare till strömbrytaren för skåpbelysningen som i sin tur har en svart från väggen.
Min gissning är då att orange in i sinuskurvan på dimmer och brun in på L. Vidare brun från strömbrytaren in på L nummer 2 i dimmern. Eller vad är X i detta fall?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Om man ska köra gissningsleken är troligen brun fas och orange tändtråd/bruten fas. Nolla har du ingen i dimmern. Men för att veta finns det bara ett sätt att ta reda på att färgerna verkligen stämmer och det är att mäta.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Någon nolla har du inte där, däremot två st tändtrådar.
Båda fasledarna ska anslutas under samma L-plint, inte i varsin. Dimmern är trappkopplad internt.
På bilden ser det ut som om det sitter en brun på X-plinten? Har du satt dit den?
Båda fasledarna ska anslutas under samma L-plint, inte i varsin. Dimmern är trappkopplad internt.
På bilden ser det ut som om det sitter en brun på X-plinten? Har du satt dit den?
Yes, jag testade med X när det inte funkade med L. Skall testa att sätta dem i samma L nu då. Varför har man två L, när använder man den andraBo.Siltberg skrev:
Nej, som Bo skrev, använd samma L-skruv. Vill man koppla dimmern som en trapp tillsammans med en trappströmställare ansluts mellantrådarna på L-skruvarna och fas/tändtråd på plinten med en sinussymbol.N Nilfons skrev:
Klicka här för att svara