Byggahus.se
Någon som har ett tips på hur jag ska mäta in stegen i väggskivorna?
2019-01-06 17.25.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är från 30-talet.
Jag har en trappa i betong upp till övervåningen. Ytterväggen är gjord av dubbla betongstenar. Innerväggen är av putsad tegel. Inget plansteg är det andra likt. Sättstegen har lite olika höjd och lutar. Dessutom svänger trappan 90 grader vilket gör att planstegen varierar i djup.
Trappan är färdig förutom trappnosen som ska på när väggen är klar och sättsteget är målad.

Som ni ser så har jag fått upp en OSB-skiva. Jag skapade en mall av kopieringspapper som tejpades på väggen runt stegen.
Luften har gått ur projektet:sweat:. Jag måste upp med fler OSB-skivor innan jag ska börja om med gipset.
Ska jag fortsätta med att tejpa upp papper på väggen för att skapa mall att såga skivorna efter eller finns det ett bättre sätt?

Bästa svaret

Ja, det finns en massa metoder. Man kan mäta ut koordinaterna, vilket är ganska tidsödande. En bra metod är att malla upp det med masonitremsor och smältlim.

• Gilla
teklov
  • Laddar…
Du behöver väl inte vara så noga med OSB:n? Det bör väl gå att mäta tillräckligt noga för att bli "nära". Du ska ju på med gips sedan och då antar jag att du även ska på med någon list (eller en latex-sträng?) som täcker glipan som blir. Eller tänker jag fel?

Jag skulle mätt från kanten på OSB:n som sitter där till underkant och överkant på varje steg och sedan mätt höjden på varje steg och sen ritat upp och sågat ut det på nästa OSB.

Du ska ju inte sätta upp en tung hylla en centimeter ovanför trappsteget som du behöver fästa o OSB:n tänker jag.

mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det finns en massa metoder. Man kan mäta ut koordinaterna, vilket är ganska tidsödande. En bra metod är att malla upp det med masonitremsor och smältlim.
Tack, det ska jag prova

T teklov skrev:
Tack, det ska jag prova
Jag gjorde som @mattiasp föreslog och det fungerade jättebra. Tack för tipset

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.