Hej
Antag att man använder denna kabel till fem olika grupper i huset:

http://draka.se/cables/exlq-pure-450750-v/, antag 3g1,5 ledar alternativet.

Vad jag förstår ska man koppla ihop biledarna med skyddsjorden i eluttagen (så att om man dra en vass kniv i kabel ska det förhoppningsvis bli kortis mot skyddsjorden).

Men hur blir det i centralen? Drar man verkligen alla biledar till varsin anslutning i centralen?

Tvärsnitt av en elektrisk kabel med tre kopparledare och en avskalad skyddsjordstråd markerad med blå penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir det alltså:

5 stycken faser till fem olika säkringar
5 olika neutraler kopplas till nollskenan i centralen
5 olika skyddsjordar till skyddsjordsskenan i centralen
Kan man koppla ihop alla fem biledare från de fem grupperna i en ubåt med endast en FK som man ansluter till skyddsjordsskenan i centralen? Det ska ju till väldigt mycket att det ska gå ström genom alla biledarna i de olika grupperna samtidigt.

Måste annars ha en skyddsjordskena med plats för dubbelt så många skyddsjordar som neutraler.

Hur ska man göra?

Jag brukar bara ansluta i matade ände (centralen i detta fall), dels för att det är enklare och där än i uttaget och dels genom att med bara en anslutning slipper man risken för att man får en felaktig kontinuitetsmätning av skyfdsjorden.

Jag brukar köra med varianten att sätta ihop flera biledare i en wago 221 och en fk till jordplinten. Om det är rätt eller inte kommer säkert någon riktig elektriker snart och kommenterar

/Andreas

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Biledaren tillsammans med skyddsjorden.

Protte

Om det varit en skruvplint hade det ju gått men det känns svårt om det är sådan kopling där man bara trycker in ledaren

M Mattsan33 skrev:
Kan man koppla ihop alla fem biledare från de fem grupperna i en ubåt med endast en FK som man ansluter till skyddsjordsskenan i centralen?
Visst kan man göra så om man tycker det är lämpligt. Jag använder vid behov i gamla diazedcentraler där det inte finns lediga klämmor. Jag kan även samla ihop biledarna från ett par ledningar till samma klämma på PE-plinten om det underlättar. Det beror ju mycket på typ av klämma. Det kan ibland vara direkt olämpligt med vissa alternativ som t.ex biledare och EK under samma förband.

• Gilla
Mattsan33
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
M Mattsan33 skrev:
Kan man koppla ihop alla fem biledare från de fem grupperna i en ubåt med endast en FK som man ansluter till skyddsjordsskenan i centralen?
Elinstallationsreglerna skriver inte så väldigt mycket om biledaren öht, så man blir lite strandsatt när man kommer till funderingar över vissa sådana frågor.

Jordledaren är det mer tydligt med att den ingår i varje strömkrets och inte får vara delad och grenad lite hur som helst.

Jag ser ganska pragmatiskt på biledaren. Jag kan lätt tänka mig att göra som du beskriver här.

Man kan väl säga att jag i huvudsak gör på något av dessa vis:
* klipper bort biledaren helt, använder kabeln som en EKK men som går att förlägga lite snyggare och rakare.
(Det är inte huvudspåret, utan bara så sällan som möjligt, vid förläggningar där jag anser att biledaren inte tillför något avgörande extra skydd)

* Ansluter biledaren i centralen.här brukar jag föredra att sätta transparent slang över både jord och biledare och ansluta dessa tillsammans. Blir perfekt i apparatskåp och lite större och rejälare fastighetscentraler och i restauranger och andra byggnader som har passande centraler. Hager quick connect i mindre bostadscentraler funkar ju dock dåligt med sina snabbplintar. Om det är nödvändigt att ansluta biledaren där så brukar jag samla ihop alla och sätta i en av överfallsklammorna på jordskenan. Eller kanske som TS skriver, särskilt ifall det bara är några få biledare.

* Ansluter biledaren mot jord var som helst, i första anslutna apparaten, eller sista, eller överallt där det är enkelt att ansluta den mot jord, och däremellan ansluter bara biledare -> biledare.
Är det besvärligt pga centralens beskaffenhet eller konstruktion att ansluta biledaren där brukar jag frekvent arbeta efter denna princip, dvs ansluta den "ute i anläggningen" någonstans.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
När jag arbetade i industrien fick biledaren bara anslutas i matad ända!
Biledaren var till för kablen vid mekanisk skada på denna.
Kortslutningsströmmar skulle gå i skyddsledaren och inte i maskinstativ och rör i anläggningen.
Men när man testade med en tång-amperemätare runt hela kablen fanns det ofta många Ampere som vagabondström i anläggningen det borde vara noll Ampere.

prototypen prototypen skrev:
Biledaren tillsammans med skyddsjorden.

Protte
Även i en dosa?

F Fredrik K80 skrev:
Även i en dosa?
Överallt där det går att göra på ett bra sätt i samma punkt annars håll dem för sig. Om du skaffar U-båtar av dubbeltyp dvs med två hål passar de bra med biledarna hoptvinnade i ett och EK i andra.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Överallt där det går att göra på ett bra sätt i samma punkt annars håll dem för sig. Om du skaffar U-båtar av dubbeltyp dvs med två hål passar de bra med biledarna hoptvinnade i ett och EK i andra.
Kanon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.