Jag har en äldre elcentral med sex porslinsproppar och en JFB monterad vid sidan av. Denna servar bara ett våningsplan och matas från underliggande då det tidigare varit separata lägenheter i kåken.

Den är monterat med plåten i samma djup som väggen och själva porslinshuvarna sticker ut. Står Eldon HH 413 på.

Jag hade gärna i samband med lite renovering bytt denna till en modernare modell med lucka som döljer hela kalabaliken + fått bort den separata JFB:n från väggen då den sticker ut rejält.

Men vad är djupet på en äldre elcentral av detta slag? Finns det olika? Går det att byta mot en ny Häger infälld eller är det från fall till fall? Går det att sätta infällt till så stor del som möjligt och sedan någon täcklist runt? Borde vara en vanlig renoveringsmetod?

tommib
Det är troligen inte möjligt att byta rakt av, det kommer krävas större eller mindre ingrepp eftersom moderna centraler inte har samma mått som gamla.

Vad består väggen av? Om det är skivor så är det troligen enkelt. Är det betong skulle jag montera en utanpåliggande central utan vidare, det är för mycket jobb att bila in en ny. Kan du lägga upp bilder?

Det låter som att du bara behöver en enraders (normalt 13 moduler) central. Ibland kan det vara bra att ha lite expansionsmån dock, jag skulle satt en tvåraders om det inte är allt för fult.

En väldigt tveksam metod skulle vara att byta ut innanmätet i din gamla central mot en DIN-skena och sedan skära till ett passande täcklock. Det skulle jag dock inte rekommendera.

Väggen är gissningsvis utan att ha rivit i den, träreglad med treetex eller liknande utanpå. Definitivt inget hårdare än så. Att montera något som är mindre i utrymmet som blir av den gamla centralen är alltså helt ok då jag enkelt kan laga runtom. Hela rummet skall målas/tapetseras om, så därav möjligheten att nu fimpa centralen och stoppa dit något snyggare.
Fem proppar används idag av de sex. Tippar på att man i framtiden med förändrad planlösning osv vill ha kanske åtta-tio, men knappast mer än så.

Bästa svaret

tommib
Då skulle jag fälla in en modern central. Du kommer inte få något som är mindre än den gamla. Tvärtom kommer du få en som är betydligt större. Det har att göra med att det är betydligt mer kopplingsutrymme i moderna centraler.

Eftersom jag själv gillar Hager skulle jag rekommendera en infälld tvåraders Volta (VH23NN). Notera måtten på den, troligen betydligt större än det du har nu. Det gäller också att väggen är tillräckligt djup, annars får du sala ut.

Att jag rekommenderar en så stor kapsling är att JFB ensam tar fyra modulplatser (jag antar att du har trefas, annars tar den två). Huvudbrytare kanske inte är helt obligat om denna central matas från en annan central men det är bättre att kunna bryta "på plats". Det är sex modulplatser, vilket lämnar sex platser till normsäkringar. Jag tycker det är lite för lite, speciellt om du redan nu tänker dig att det ska bli fler. Sen kanske du vill ha ett astrour, något relä mm, det drar snabbt iväg. Bättre då att sätta en större kapsling direkt när man renoverar och få det snyggt.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett riktigt fint svar!
Jag skall mäta hålet senare när jag kommer hem, men spontant gissar jag på 45x35 eller däromkring. Det gör ju att den enradiga skulle gå in fint, men som du säger inte lämna utrymme för expansion.

I det här fallet kan det vara ok ändå. Den behöver mata ett badrum och tre rum+vind. Huvudbrytare ser jag som ett krav då jag gärna ser att man kan bryta hela våningsplanet enkelt vid behov.

Jag förutsätter att jag som inte gillar allt över 12V gör bäst i att överlämna resten till en elektriker, men är mest nyfiken på om det är möjligt i teorin innan jag ringer in expertisen på plats. Det är djupet som är min fundering. Befintlig central får ju plats infällt (minus propphuvar då), men väggen klarar förmodligen inte en hel normcentral om den bygger in 95mm. Då blir det en infälld så långt det går, och något listverk runt om. Det borde gå att få till relativt snyggt. Bättre än dagens smutsiga plåtlåda i alla fall.

Tack!

Finns schneider mini pragma infälld som är grundare på djupet och snygg. Finns även i olika färger och dörrar om man vill klatscha till det. När vi bytte ut centralen så räckte det att bara skruva på ett lager gips längst hela väggen så blev djupet bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.