Efter att ha läst många intressanta inlägg här på sidan en längre period, så kom jag på att ja kunde ställa en egen fundering som jag har.

Köpt ett gammalt lantbruk för ett år sedan som inte har några 3fas uttag utan bara ett gammalt såntdär motoruttag i metall som man inte bör använda, så jag har tänkt byta den.

(Ja jag vet att en behörig elektriker ska göra jobbet och allt, jag hatar el så här chansar inget.)

Därför har jag tänkt koppla in sakerna men sen kalla in en elektriker som får besikta installationen och strömsätta den.

Köpta saker:
Kabel (5ledare)
Jordfelsbrytare
3fas säkring 16A
3fas handske med ett separat 220 uttag 16A
Installationsdosa till säkring och jordfelsbrytare.

Har jag missat något, och vilken ska sitta närmast strömkällan, jordfelsbrytare eller säkring?

Här är en bild på mitt mätarskåp som uttaget ska sitta under.
Till höger i bild har jag börjat sätta fast brytarna, men avbrutit då jag blev tveksam.

Tacksam för tips :)

• Elektriskt mätarskåp med öppna dosor, kablar och avbruten installation av säkerhetsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att byta ut mätarskåpet till ett modernt

Jag skulle säga att det är olämpligt att placera normapparater på sidoväggen sådär. De kommer att hamna i vägen för elmätarna. Det finns då trepoliga PSAer som kanske får plats nere till höger? Annars sitter en rad säkringar längst upp som inte ser ut att vara i bruk där det kan göras plats.

Annars får du placera allt utanför. Leta på uttagslådor i olika former där du får en "elcentral med uttag" i samma kapsling.

Du kan givetvis byta mätarskåp. Även om det ser välordnat ut så kan det bli praktiskt besvärligt att koppla in en ny ledning. Ingen av mätarna har en utgående plint. Den till höger använder säkringen som plint (vars terminal redan är full) och den till höger har ingen alls vad jag kan se...

Behövs det 2 elmätare? En för hus och en för lantbruket?
Man kan väl sätta en egen elmätare på normskena eller dela upp elkostnaderna mellan gård och hus enligt schablon.

Tack för alla svar!

Detta skåp är endast för huvudsäkringarna och sitter utomhus på stolpen.
Båda mätarna behövs då det är 2 olika adresser på fastigheten med egna elavtal.
Samt att ett sågverk längre bort i byn går från min mätartavla, så alla säkringar i skåpet är även aktiva.

Det skulle vara fint med ett nytt skåp till allt då ja ser vissa tveksamheter, som den gamla röda jordkabeln i den undre raden som någon kopplat till en fas.

Men det är en senare utgift.

Undercentralerna i vardera hus är dock moderna med JF brytare, automat samt nya jordade uttag.

Edit: missade placeringen, japp dom blir litenivägen för mätaren, placering får nog göras om till något bättre.

finns det små skåp som tål väder och vind att sätta på utsidan? tipsa gärna.
sen ar det vilken som ska sättas först, jf eller säkring?

Redigerat:

Bästa svaret

Det finns gott om mätarskåp att välja bland: https://www.elbutik.se/search.html?q=m%E4tarsk%E5p

Ditt fall verkar dock speciellt om det är så att säkringarna i överkant är den som matar sågverket, med huvudsäkringar till vänster och 2 x 3 gruppsäkringar till höger? Detta behöver göras om, frågan är om det finns moderna mätarskåp som har plats för detta. Det kan bli två skåp. Men det är samtidigt nog inget att bry hjärna med för...

L LantbrukarN skrev:
Därför har jag tänkt koppla in sakerna men sen kalla in en elektriker som får besikta installationen och strömsätta den.
...jag glömde besvara denna fråga. Detta alternativ finns inte. Ingen elektriker kan eller får godkänna något i efterhand utan du måste i så fall hitta en elektriker nu och komma överens i förväg om vad du gör själv. Men nu handlar det om ett mätarskåp där nätägaren måste vara med i bilden och de kan ha krav på proceduren, t.ex att för- och färdiganmälan från behörig elinstallatör. Så kontakta en elfirma först.

Det ser ut att vara kopplat så att säkringarna i vänster överkant matar de två andra i överkant.

Luftledningen går in i de tre stora uppe till vänster, sedan sprids de ut på de två andra grupperna som ska vara 20A i mitten och 16A längst åt höger.

20A går till lantbruket, stora huset och sågen, 16A går till gårdshuset.

Ah, ja då är det bäst att låta bli, kan kontakta gamla ägaren då han är behörig elektriker och är den som kopplat allt befintligt, trevlig guube.

Ny fråga, får man använda kablar med många små kardeler i en fast installation eller behöver man ha en tjock solid ledare?

Det går utmärkt att använda "trådar" som har många tunna kardelar, dock ska kabeln vara avsedd för fast förläggning och inte typ "lampsladd/skarvsladd".

Mycket kunskaper här!
Tack så mycket allihop :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.