Kanske nån dimmer eller fjärrstyrning som behöver resistiv last är kopplad till uttaget?

Jag ångrar lite mitt tidigare råd som gick ut på att belasta uttaget med 10A.
Det går av info i tråden inte att avgöra om det är en "feature" eller ett allvarligt fel.
Vill ju inte att forumet skall bli anklagat för att orsakat att ett hus brunnit upp.

Men att inte analysera och åtgärda felet är oxå ytterst en brandrisk...

Jag ser mig själv som händig och räds inte att pyssla med el i begränsad utsträckning, men ... Vill du verkligen ansvara för felsökningen hos en vän och en eventuell lösning av elproblemen? Om det skiter sig så är du kokt i brunt som vi sa i min ungdom.

Säg till kompisen att bita i det sura äpplet och den tunna plånboken och kalla in ett proffs som åtgärdar detta. Skulle tro att när ni åtgärdat ett problem dyker nästa upp som ett brev gjorde förr i tiden när posten fungerade.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…

Bästa svaret

Sådant förekom i förra huset jag bodde i. Det var bara att bita i det sura äpplet, ringa ut en bra elektriker och byta ut rubbet. Bla hittades intressanta lösningar där jordkablar tvinnats ihop med elförande kabel (som tack gode gud var dåligt tvinnad och hade släppt i ena änden), uttag inbyggda bakom paneltak, kablar utdragna och hängande löst mm.

I mitt nya lilla ruckel har det gjorts egna små ”piffiga” lösningar av händiga gubbar. Elektrikern (lyckades inte skrämma livet ur honom i förra huset), fick komma ut och koppla ur det som var livsfarligt och nu byter vi ut allt stegvis efterhand som jag jobbar mig igenom huset.

Vad roligt vad mycket surr det blev! Nån tänker på ett datorgrenuttag och vips frågar nån annan om det är det jag har. (Ähum) i så fall hade jag väl märkt det och nämnt det.
Men ingen av er har funderat över markismotorn. Jag talade med en allvetare som sade att om den har en stor kondensator som gör att den blir en tvåfasmotor så har vi en komponent, kondingen, som kan lyfta spänningen till oanade höjder om inte strömmen är bruten rätt i manöverknapparna.

Nej det blir till elektrikern med det här. Och då nån som gått ellära och inte bara spikat upp sladd på en vägg och rivit ner den igen i yrkesgymnasiet. Husägarna har fett me deg, dehär får dom ta, och dom är redan skyldiga mej en spräckt borrmaskinchuck.

F farbror j skrev:
så har vi en komponent, kondingen, som kan lyfta spänningen till oanade höjder
Kondensatorn kan inte ge högre spänning än man vad man har laddat upp den med.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.