Byggahus.se
Alla hus är kallare i hörnen, det är normalt. Det "ska" vara ett smalt kallt streck från golv till tak i ett ytterhörn och lite mer just vid golvet och taket men det skall vara några graders skillnad och utan luftdrag.

Om de normala kalla zonerna är mer "ojämna" i formen och mkt kallare än normalt indikerar det luftläckage. Är de definerade i formen och kallare indikerar det brist på isolering men lufttätt.

Så nej i detta fall ej normalt.

Nya kameran kommer på måndag. ;)
 
H
martin43 martin43 skrev:
Felet är att ångspärren inte överlappar alls från plattan och ca 25cm upp. Följden blir att hörnet fungerar som "friskluftsventil" och det drar in kall luft där (Detta har inget att göra med om man har ett installationsskikt eller ej).

Detta är ett solklart byggfel (om man läser husAMA eller instruktionen för hur ångspärren skall monteras). Och om jag inte förväntas upptäcka denna typ av fel i min undersökningsplikt borde det också vara dolt.

Huset är lösvirkeshus så inga som helst problem att överlappa plasten i hörnet.

Som jag skrev tänker jag INTE bråka om det där utan bara täta och sätta ihop det. Huset blir ju lite bättre efteråt. ;)

Frågeställningen är dock intressant då det verkar finnas fler och kanske särskilt ett betydligt större ställe med samma fel (några meter). Det går inte att få upp värmen riktigt i det rummet och nu vet jag troligen varför.
OM man kollar på den första bilden ca: 30 centimeter upp så ser de ju ut som plasten överlappar varande ganska väl. behövs inte mycket överlapp för att de ska vara godkänt.

Dessutom kan du ju inte hävda att de är ett dolt fel de måste du förstå.
inget krav på att bygga efter Hus AMA vill man bygga på annat sett är de helt upp till individen.
 
Ja. Det är ju det jag skrivit? Överlapp saknas på nedre delen mot plattan. Där är ca 25cm hål. Ovanför är det bra.

Måste förstå? Hur ska jag kunna förstå utan sakliga svar? ;)
Menar du att det är ok att ha ångspärr på bara 50% av väggen t.ex?
Instruktionen som följer med ångspärren är ju oerhört glasklar. Eller är det OK att inte följa den heller?
Har man valt att att använda en viss konstruktion ska den givetvis vara rätt utförd?

Det blir lite löjligt nånstans annars eftersom det isf innebär att det inte kan finnas fel i formell mening. Och så är det ju inte.

För tredje gången kommer jag ej klaga på detta hörn, utan frågan gäller vad som är dolt fel eftersom det troligen finns ett mycket större likadant fel.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ja. Det är ju det jag skrivit? Överlapp saknas på nedre delen mot plattan. Där är ca 25cm hål. Ovanför är det bra.

Måste förstå? Hur ska jag kunna förstå utan sakliga svar? ;)
Menar du att det är ok att ha ångspärr på bara 50% av väggen t.ex?
Instruktionen som följer med ångspärren är ju oerhört glasklar. Eller är det OK att inte följa den heller?
Har man valt att att använda en viss konstruktion ska den givetvis vara rätt utförd?

Det blir lite löjligt nånstans annars eftersom det isf innebär att det inte kan finnas fel i formell mening. Och så är det ju inte.

För tredje gången kommer jag ej klaga på detta hörn, utan frågan gäller vad som är dolt fel eftersom det troligen finns ett mycket större likadant fel.
Jag tycker det är lite märkligt att du inte kollade på detta när du köpte huset, du verkar ju ha klart mer kunskap om hur plasten ska vara än vad vi andra som svarar på dina frågor

Du har troligen mängder med hål i plasten, vilket väldigt många hus har, framförallt när plasten är precis bakom gipsen, om skarvarna inte är tejpade så undrar man ju hur det är gjort där elen är, och minsta tavla du sätter upp gör ju även det hål i plasten om det yttervägg.
 
Jag uppskattar svaren, men inte lika mycket när några lägger värderingar i svaren som inte fanns i frågan, som att jag vill få det till ett dolt fel som jag tänker ta upp med säljaren eller att jag självklart måste förstå nånting men utan att berätta hur man drog slutsatsen. Jag frågar därför att jag vill lära mig något.

Ja, jag vet hur plasten skall vara eftersom jag slog upp och läste hur det skall vara. ;)

Har inte sett varken drag eller kyla där elen är så vet inte hur det är gjort men det verkar ju okej.

Ja, det är garanterat en hel massa hål i plasten lite överallt! MEN i över 99% av hålen sitter det en spik, skruv eller häftklammer som tätning och dessutom är en gipsskiva eller regel klämd mot.

Ett hål som detta på säg 25x2cm motsvarar 1600 skruv/spikhål på 2mm i diameter där man TAGIT BORT skruven/spiken. Föreställ dig då att det är 2 meter x 1 cm i det andra rummet t.ex. Då inser man att det är aldrig nåt problem med hålen som uppstår när man bygger huset eller när man sätter upp tio tavlor, eftersom ett enda slarv av den här typen har större effekt än alla de där småhålen tillsammans.

Då inser man också varför provtryckning krävs av nybygge där man vill uppnå ett tätvetskrav och det är därför att en enda fläck med ett "stort" hål förstör tätheten för hela huset.

Jag har i alla fall insett (av de forskningsrapporter jag läst) varför det verkligen inte finns något utrymme för slarv och att man faktiskt måste följa monteringsanvisningar till punkt och pricka om man vill ha ett hus som presterar. Nu fick jag ett exempel i mitt eget hus. Jag kan förstå att sakkunnigs bråttas med en del med uppfattningen "det är inte så noga" men det är det ju.

Jag bör säkert tillägga att avvikelser som detta innebär ju inte att huset ruttnar eller rasar ihop men klart onödigt, särskilt när det var så lätt att göra rätt från början.

Skulle jag konvertera till FTX skulle det dock kunna mögla på dessa ställen.
 
  • Gilla
Avle och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är naturligtvis upp till var och en att bygga sitt hus hur han vill. Men vid en försäljning av huset antas det att man följer de branschregler som finns. Så om man glömmer bort att berätta redan i annonsen att du har byggt enligt egna påhittade regler så kan man riskera processer om "dolt fel"

När det gäller TS fel så krävs det inte provtryckning eller termografering av huset i den normala undersökningen. Det krävs inte heller att man filmar avloppsrör. Dock så kan det finnas detaljer som gör att undersökningen fördjupas. Men det är en annan sak.
För TS del förutsatt att huset är byggt efter att kraven på "tätskikt" på alla ytterväggar så är det ett fel. Ångspärren ska vara tejpad i skarvarna och det ska väl vara ett över lapp på 20cm? (just här gissar jag, det kan vara mer eller mindre). Det här kan vara ett fel som skulle kunna klassas som dolt. Dock, hur stort är problemet? Är det bara i det hörnet? Är det i alla hörn?
Är det bara de hörnet så kanske det är enklare att försöka fixa problemet själv istället för att processa,
 
B Byggdjuret skrev:
Är det bara de hörnet så kanske det är enklare att försöka fixa problemet själv istället för att processa,
Tack. Ja i detta fall har jag nästan gjort klart reparationen redan. Men mindre lockande att göra samma sak på det andra stället där det faktiskt är ett problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
sweeede
  • Laddar…
Problemet är att i en process finns det bara en säker vinnare advokaten. I rätten gäller devisen. Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Så fundera ordentligt på hur du vill fortsätta. Det är bra om du får tag på en bra värmekamera. Det behövs bevis Själv hade jag löst problemet själv.
 
  • Gilla
sweeede och 1 till
  • Laddar…
Yes. När jag får den bättre kameran ska jag gå över de andra områdena igen. Ska även ta en promenad till lite hus i kvarteret och jämföra.
Man kan ju kolla först med låg ventilation (köldbryggor) sedan max köksfläkt och frånluft och se vae det kommer orefelbundna kalla former (läck).
 
Redigerat:
Fast man lär väl skilja på ett tätt hus rent provtryckningsmässigt och ett välisolerat utan drag. Plasten har ju liksom inget med det faktum att det drar i hörnet. Det är ju knappast därför man plastar. Väggen kan ju vara välisolerad och dragfri helt utan plast också.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
H
S Stefan1972 skrev:
Fast man lär väl skilja på ett tätt hus rent provtryckningsmässigt och ett välisolerat utan drag. Plasten har ju liksom inget med det faktum att det drar i hörnet. Det är ju knappast därför man plastar. Väggen kan ju vara välisolerad och dragfri helt utan plast också.
Nu förstår jag inte riktigt?
Plasten har ju allt att göra med om ett hus är tätt eller inte.
Man plastar ju självklart för att de ska bli tätt.
 
Ja tätt för diffusionens skull ja men utan plast kan det ju vara välisolerat och utan drag för det. Eller menar du att plasten sitter där så man kan fuska lite med isoleringsjobbet?
 
H
S Stefan1972 skrev:
Ja tätt för diffusionens skull ja men utan plast kan det ju vara välisolerat och utan drag för det. Eller menar du att plasten sitter där så man kan fuska lite med isoleringsjobbet?
nej återigen fel, man plastar framförallt inte för diffusionen utan framförallt konvektionen.
Fukttransport sker på flertalet olika sätt
 
fast kontentan är ju densamma ändå. Plasten är ju inte den primära delen i en isolerande vägg. Drar det in i isoleringen så pass att det blåser bakom plasten så är ju inte lösningen att plasta bättre. Vind och drag ska ju stoppas redan bakom ytterpanel eller vad det nu må vara.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om plasten skulle fladdra av vinden så hjälper det inte så mycket hur bra du än tejpat. JAg har lärt mig att plasten är en ångspärr. För att inte fukten ska kunna komma in i huset. Det viktigaste borde vara isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.