Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag egentligen inte så mycket att tillägga.
elmont, slugge, tommib och skåneleif har nog nämnt det mesta som jag tänker. Jag är i stort överens.

Som elmont skriver, ta en säkring till tvätt, en till disk, låt handdukstork dela med något och kyl+frys dela på en.
Men om din DM är specad 2400W så skulle jag själv nog välja en 13A säkring och 1,5 mm² kabel. Det är ju dimensioneringsmässigt det korrekta valet.

Och man kan välja valfritt B13 eller C13 för

Det spelar ingen som helst roll om man väljer B eller C här.
Ty DM stora last är de resistiva värmeelementen, så det behövs ingen startströmstålighet.
Och när vi kommer till överlast så har den termiska utlösningen i både B och C-karaktäristik exakt samma uppförande.
Så man har vare sig nytta eller skada utav att välja något av alternativen till en DM.



Sen håller jag med tommib, det enda du ska fundera på att ta till lite extra, "bara för att"... är flera 10A grupper till köket, där du har alla husets större strömförbrukare, dvs vattenkokare, våffeljärn, brödrost, matberedare, kaffebryggare/maskin.
Dra gärna 3 st 10A enfasgrupper dit, spridda på varsin fas i centralen. Försök tänka till så du får en god chans att du kan ha dessa lite större laster spridda på olika grupper. Kanske inte helt plättlätt att gissa var man kommer ha sina hushållsapparater, men någon ide brukar man ju ha.


Att dra elen i taket tycker jag låter som en bra ide. Jag har aldrig hört om någon gräns på antalet böjar. Men ju fler, desto knöligare förstås, så det kan ju vara någon tumregel som en del elektriker håller sig med.
Men en enda riktigt dålig böj är redan det för mycket = omöjligt att komma genom.
Och 10 jättefina böjar med snäll radie är samtidigt inga som helst problem.
En regel jag fått till mig, vet inte varifrån, vet inte heller hur viktigt och noga den är, är max 15 meter rör innan man måste lägga in en hjälpdosa på vägen.
Man kan ju också sätta in en hjälpdosa om man befarar att man har fått några otrevligt jobbiga böjar.
Förstår inte riktigt vad du menar nu Mikael_L, det jag skrev var att 10A kommer fungera utan problem till DM, detta är jag helt övertygad om men då TS verkade vara inställd på 13A menade jag att TS då lika bra kunde välja B-karakteristik för att slippa den teoretiska risken att C inte kommer klara att lösa ett fel, om än oerhört långsökt att TS skulle ha så långt till köket och dålig Zför finns det, som du själv var inne på, ingen mening att välja 13A C, detta är egentligen mest för att slippa en eventuell framtida diskussion där räkningar ska redovisas då TS hempular i en BRF. Nu visar det sig ju att TS anlitat elinstallatör så då finns inte det problemet, JFB kommer bryta felfałl mot jord så då är det bara fas-nolla som ska klaras.

Men möjligt jag tänker fel här, men på tal om att inte välja större säkringar än nödvändigt.

TS måste tydligen gå en del av sträckan i golvet av någon anledning trots att han inte har köksö, kanske elektrikern ser någon svårighet på plats med att gå från tak till golv och att det är lättare att gå i golvet hela vägen istället, låter väldigt märkligt om det innebär att det måste bilas i golvet, men svårt att få en bild hur det ser ut.
 
Kolla på fördragna rör. 3G1.5 kostar 1800:- för 100 meter
Klamra rören minst varje 1/2 meter
Köp inte rör på lågpris varuhus dom är tunna, man kan klämma ihop dom mellan tumme o pekfinger och det blir bara bekymmer.

Om man sänker taken i hall, badrum och kök så kan man dra det mesta ny el i taket.
Vi reglade upp väggen bak köksinredningen med 45x45 i absolut lod och rakhet annar får du problem med köksinredningen, använd muraresnöre och ett bra vattenpass (Hultafors 180)

En orenoverad vägg med reglar och fördragna elektriska rör i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppna kablar och fördragna rör installerade ovanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla plåtdosor med tjärpapp bilade bort och ersattes med rotdosor en kort c:a 4 cm vprör trycktes in i pansar-röret som skydd mot vassa kanter.Dosa och röret limmades med typ PL400 nästa dag trådades lägenheten om det tog bara någon timme för 2 personer.
I dag hade jag dragit 5 ledare över allt Brun/Blå/Gul-Grön samt Orange/ Vit som tändtråd.
Då kan man sätta in smart belysning Med PLEJD (Ett dubbeltryck vid ytterdörren släcker eller tänder hela lägenheten, är man hemma så tänder miljöbelysning sakta under en ½ timma när solen går ner. man märker inte att miljöbelysning går till o från.


Elektriska kablar och rör installerade i en blå väggdosa med exponerad gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar nu Mikael_L, det jag skrev var att 10A kommer fungera utan problem till DM, detta är jag helt övertygad om men då TS verkade vara inställd på 13A menade jag att TS då lika bra kunde välja B-karakteristik för att slippa den teoretiska risken att C inte kommer klara att lösa ett fel, om än oerhört långsökt att TS skulle ha så långt till köket och dålig Zför finns det,
Ja OK, om det är slingimpedansen som blir för hög så finns det ju en lösning att välja B isf C-karaktäristik.
Så långt tänkte jag ens aldrig.

Det verkar ju vara en bostadsrätt, bostadsrättshus brukar sällan ligga långt ute på vischan matade med 800 meter kabel ifrån en 24kVA stolptransformator.
En bild på lägenheten fanns också här i början, det verkar ju inte bli mer än max 20m gruppledningar, typ.
Så ärligt talat, själv tänkte jag inte ens att slingimpedansen skulle kunna vara något problem..
Men om det nu skulle vara så, så har du rätt, missar man detta med en C13 så kanske en B13 löser det.

Själv tänkte jag bara på uppvärmning, och ledarens belastningsförmåga. Spänningsfall på en dedikerad grupp till endast en DM kan knappast vålla bekymmer, även om det skulle överstiga 2% något.




Och ang att en 10A antagligen klarar sig även med en 2400W anslutningseffekt, så håller jag med. Antagligen går det bra. Men just nu har vi chansen att designa allt korrekt, så varför inte.

Enligt norm så får inte en MCB bryta inom en timme med 1,13*In, dvs 11,3A ska en B10 och en C10 klara i minst en timme. Så länge värmer inte DM vatten.
OK, 11,3 * 230= 2600W. Känns väl OK, finns 200W marginal till det absolut säkra värdet. Troligen klarar ju dvärgen ännu lite mer.

Men å andra sidan, värmeelementen och motor i DM borde ju då vara på 22ohm (ger 2400W vid 230V)
Och tänk om spänningen i lägenheten är 240V (min mamma har 243V i sin bostadsrätt, ja faktiskt). Då blir strömmen 240/22 = 10,9 A, och sen kan det ju givetvis finnas tillverkningstoleranser på värmeelementet också, dvs att det är på lite högre effekt.

Så nej, det är ganska osannolikt att en 10A inte skulle klara sig, men här har vi ett vitt papper och kan dimensionera som vi vill. Jag anser att 13A är den korrekta dimensioneringen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på fördragna rör. 3G1.5 kostar 1800:- för 100 meter
Här blev det fel.

1800 Kr är för 5G1.5
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/etflex-fordragen-flexror-fk

Jag har varit i kontakt med flera tillverkare av kabel, att ta fram fördragen rör för enfasgrupper med tändtråd!
Alltså [ Brun / Blå / Gul-Grön / Orange / Vit. ]

En del säger varför har ingen tänkt på detta innan, medan andrar fattar inte vitsen med fördragna rör. Totalkostnaden i en villa blir bara 1/3-del per meter om allt är med från början. Slipper projektering slipper läsa ritningar, lätt att ändra om nya idéer dyker upp OSV.

Säkringar och ledningar tål mycket mer än man tror. Även om en ugn tar 2500 W eller mer så är tiden så kort att typ 5-6 minuter för att uppnå 200°C så man är inom säkringens karakteristik dessutom startar förloppet med en kall säkring.

Allt du räknade upp i första inlägget förutom handdukstorken har vi installerat i en lägenhet i miljonprogrammet och det kör vi på 1 fas 25 A huvudsäkring och inget har löst ut på 5 år !
 
Redigerat:
?? Brun, blå, gul/grön och svart, då har man ju tändtråd med ?? och tar man en femledare har man två tändtrådar. för svart och vit är ju dom färger man använder nästan jämt som tändtråd. Orange använder man inte många meter av på ett hus.
 
E elmont skrev:
?? Brun, blå, gul/grön och svart, då har man ju tändtråd med ?? och tar man en femledare har man två tändtrådar. för svart och vit är ju dom färger man använder nästan jämt som tändtråd. Orange använder man inte många meter av på ett hus.
Det är sant.
Men när en elektriker i framtiden tittar i en dosa så är det första han tänker, varför en trefasgrupp här!
Är det Orange och Vit så tänker hen direkt på tändtråd.
 
Tror du verkligen att dom framtida elektrikerna är så dumma? Vi får väl se till att vi i alla fall ger dom lite baskunskaper när vi får ta hand om dom efter skolan.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
nzsc
Va’ go’a ni är killar! Glad blir jag när jag läser era resonemang, uträkningar och diskussioner. Skönt med engagerade människor här i forumet.

För att förtydliga, jag är ingen elektriker, och jag vill absolut inte påstå något om jag verkligen inte är 100% säker. Däremot vill jag lära mig eftersom jag är intresserad av precis allting och därav mina frågor och resonemang! Jag är ingen bilmekaniker heller, men trots det bytte jag topplockspackning på en V70. (Rullar fortfarande efter 4 år) :rofl:

Hursomhelst, tro inte att detta är hempulprojekt med elen. Jag vänder mig till elföretag av den enkla anledningen att jag har tillräckligt vett i huvudet och vet att man inte ska pula med elen om man inte är utbildad inom det området. Ungefär som minröjare :rofl:

Men i och med min nyfikenhet och mitt intresse vill jag naturligtvis veta mer samt höra andras åsikter och resonemang :geek:
 
nzsc
Just det! Väntar fortfarande besked från en snubbe ang. prisförfrågan. Men man kan väl säga så här:
Han är 80 år. Enskild firma har han och arbetar ensam. Arbetat som elektriker i princip hela livet, sedan 60-talet. Sökte på https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget, men fann ingenting. Så jag tog kontakt med ESV för att säkerställa att personen i fråga verkligen är auktoriserad. Han personligen har behörighet, men hans firma är inte registrerad enligt ESV.
Skulle vi komma överens om priset för arbetet, skulle detta funka eller kan jag möjligen räkna med några bekymmer, exempelvis med försäkring? Han nämnde vid besöket att han hade ansvarsförsäkring, behörighet och sådant. :thinking:
 
Be gubben registrera sig på Elsäkerhetsverket så behöver du inte fundera. Det kostar inget såvitt jag vet.
 
nzsc
Hur funkar det här med auktorisation för er elektriker numera? Vet att sedan 1 juli 2017 har lagändring skett där företagen blir auktoriserade i stället för elinstallatörer som tidigare. Eller har jag kanske missuppfattat det hela?
 
Redigerat:
S
nzsc nzsc skrev:
Hur funkar det här med auktorisation för er elektriker numera? Vet att sedan 1 juli 2017 har lagändring skett där företagen blir auktoriserade i stället för elinstallatörer som tidigare. Eller har jag kanske missuppfattat det hela?
Fel.

Det krävs att varje företag som ämnar att utföra elinstallationsarbeten har en auktoriserad elinstallatör. Ska en person utföra elarbete krävs det först och främst att företaget har ett egenkontrollprogram och sen att personen som utför jobbet omfattas av egenkontrollprogrammet.
 
nzsc
Men om gubben är auktoriserad elinstallatör, vilket nu verkar vara fallet, enligt både honom själv samt kontroll hos ESV, bör han lämpligen kunna få lov att utföra elinstallationer? Hans firma är dock inte registrerad hos ESV.
 
tommib
Nej. För att yrkesmässigt utföra installationer måste man ha firma med egenkontrollprogram (och i firman då ha en auktoriserad installatör för regelefterlevnad).
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nzsc
Men då så. Saken avklarad! Får helt enkelt undersöka saken närmare med gubben. Fick en ganska bra bild och uppfattning av honom, så jag tror verkligen inte att han är någon slags "självlärd elektriker", men som kund vill jag naturligtvis vara på den säkra sidan och känna mig trygg med att jag anlitar person med rätt kompetens. Annars hade jag väl lika gärna kunna göra det själv :whistle::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.