1 719 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Riva vägg med kaklade gipsskivor
Kommer inom kort att byta ett gammalt Ballingslövskök till ett nytt IKEA. För att spara lite pengar tänkte jag riva det gamla själv. Kommer även att vilja kakla om & har förstått att det är ett bättre val att riva bort & gipsa om än att försöka hacka loss befintliga plattor. Jag ser väl inga direkta problem här mer än vid själva takkanten. Vad hade ni valt för verktyg för att komma så nära kanten som möjligt utan att skada innertaket? Multiverktyg? Sticksåg? Eller vanlig morakniv?
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret. Det är en kaklad "stapel" ända upp till tak (i linje med köksfläkten), så där behöver jag tips på verktyg för att orsaka så lite skada på taket som möjligt. Men i övrigt räcker det ju med att jag skär bort den yta som täcks av resterande plattor.Åsa Lund skrev:
Skär rak linje i taket framför kaklet du ska riva ner, för att minimera fläkskador.
Biten runt fläkten kan du kanske skarva gipsen nån cm ner från taket efter att ha rivit kakel. Den lilla ytan funkar att spackla.
Biten runt fläkten kan du kanske skarva gipsen nån cm ner från taket efter att ha rivit kakel. Den lilla ytan funkar att spackla.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden