Hej,

sitter och läser i "Lathunden" av Svenskt trä.
Om man tittar på sidan 18 och 19 så står det om dimensionering av bärlinor för bärlinor.

Jag har grävt plintar för en altan enligt sidan 19 (2-fack) där mina mått C-C 1500 för det måttet som på sidan 19 är benämnd D och måttet C-C 1600 mm för det mått som är benämnt A på bilden.

Det jag inte riktigt förstår är varför D måttet blir sämre för 2-fack versus 1-fack vid samma längder på L ? Man har ju en extra bärlina i mitten som borde ta upp last...

Så min lilla fråga är egentligen: varför blir det tillåtna D måttet kortare för 2-fack än 1-fack?

Bifogar sidorna ur boken. Sidorna är från Lathunden av Svenskt trä.
Tabell för dimensionering av bärlinor med tekniska specifikationer och illustrativ skiss av träbalkar för altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell och illustration från "Lathunden" om dimensionering av bärlinor för altaner med två fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid 1fack får varje bärlina 50% av lasten från golvreglarna. Vid 2fack får den mittersta bärlinan 63% av lasten pga att golvreglarna är kontinuerliga över denna bärlina.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det skulle väl bara stämma om L måttet var A måttet , om du förstår vad jag menar...

Förstår inte riktigt vad du menar... L=2A

Tack iaf Bossespecial, ska suga lite på det där. Men känns sjukt att man har grävt en extra rad och så får man inget för det:crysmile::crysmile:

Bästa svaret

Du får ju längre L mått.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Haha, ja, nu såg jag. Nu får jag ihop det:) tack. Suttit och stirrat på det där och fick inte igop det men såg ju inte att L-måtten var olika. Nu kan jag sova lite lättare i natt också. Tack!

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.