W
Har precis börjat en utbildning där praktisk ellära ingår. Är bara 3 veckor in i utbildningen men vi har precis kollat på lite elcentraler och gått igenom jordfelsbrytare osv.

För kul så skulle jag då kolla in min egen central och döm av min förvåning när nollskenan och jordskenan är sammankopplade? Dvs TN-C. Enligt vad jag fått höra på skolan så måste det vara TN-S när det är JFB?

Testar jordfelsbrytaren och den bryter ingen ström.

Har som sagt bara basic kunskap, men är inte den här JFB helt felkopplad och kan aldrig ha fungerat? Eller är det något fel på JFB och jag har missuppfattat något?

Observera att jag inte tänker försöka koppla om något eller liknande, utan detta är bara intressant att kolla på i samband med utbildningen.

En öppen elcentral med säkringar, kablar och en jordfelsbrytare, fråga om felkoppling och TN-C-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med flera säkringar och synlig noll- och jordskena som är sammankopplade, vilket kan vara en felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på inne i centralen tack.

W
Yes, har laddat upp bilder.

Bästa svaret

Du har en 2polig jfb, dvs den bryter bara en grupp. Tex badrum om du har nyligen renoverat det.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
W
I Intresserad22 skrev:
Du har en 2polig jfb, dvs den bryter bara en grupp. Tex badrum om du har nyligen renoverat det.
Det förklarar saken. Mycket riktigt så bryter den strömmen i badrummet. När huset köptes så stod det "JFB finns för hela huset" vilket alltså var fel.

Då har man lärt sig något nytt.

tommib
Den typen av utfästelser ska man nog ta lätt på. I mitt hus stod det också att "JFB finns". Mäklaren t.o.m. pekade på en normkapsling nedanför gängsäkringscentralen och sa att "där är den". I normkapslingen satt tre C10A dvärgar, samtliga av olika fabrikat. Jag valde att inte ta den diskussionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.