Frugan har en cello som stått i vägen länge nog, och nu med en 1-åring hemma måste den upp på väggen.
Eftersom den inte skall sitta på en yttervägg och dessutom på övervåningen med 230cm takhöjd måste den hänga vågrätt (eller på snedden iaf) och därför funkar inte de färdiga upphängningar jag hittar som bygger på att den hänger i armen (jag kan inte facktermerna
) rakt ner.
Någon som har några ideér eller tips att komma med?
Hittils jag antingen funderat på 2 40mm ekstavar som står rakt ut från väggen som den kan vila på, men fastnar på hur de skall förankras i väggen. Alternativt en liten hylla (typ Ikea lack) som huset ligger på och så får armen hänga i en ögla av rep eller tyg.
Eftersom den inte skall sitta på en yttervägg och dessutom på övervåningen med 230cm takhöjd måste den hänga vågrätt (eller på snedden iaf) och därför funkar inte de färdiga upphängningar jag hittar som bygger på att den hänger i armen (jag kan inte facktermerna
Någon som har några ideér eller tips att komma med?
Hittils jag antingen funderat på 2 40mm ekstavar som står rakt ut från väggen som den kan vila på, men fastnar på hur de skall förankras i väggen. Alternativt en liten hylla (typ Ikea lack) som huset ligger på och så får armen hänga i en ögla av rep eller tyg.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vad finns att skruva i?
Om det finns trä bakom, både för gängor och kontaktyta, hade det varit snyggt att sätta ett par 25-30 mm rundstavar så att de kommer rakt ut ur väggen. Kan monteras med rejäl käppskruv.
Om det finns trä bakom, både för gängor och kontaktyta, hade det varit snyggt att sätta ett par 25-30 mm rundstavar så att de kommer rakt ut ur väggen. Kan monteras med rejäl käppskruv.
Bra att slå huvud i samt få en pinne i ögat eftersom den kan komma i fel synvinkelBernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Gips på 17mm råspont, så utan allt för mycket otur greppar det fint.Bernieberg skrev:
Det verkar ju finnas käppskruv med trägänga i båda ändar (har bara sett med maskingänga i ena änden hittills) så det kanske vore något.
Är bara rädd att de kommer bågna under tyngden så att det ser taffligt ut så det gäller ju som du säger att få tag i ordentliga doningar. Dessutom kommer jag nog köra på 40mm då jag har det hemma.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det finns med trägänga i båda ändar och lite olika grovlekar. Största risken är nog tryckkrafterna som blir i gipset på grund av böjmomentet. Men med 40 mm stav tror jag det blir tillräckligt robust. Grov skruv är också bra så kan den ta lite större moment.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Hyllkonsoller i trä som brukar ha två skruvhål. Hur mycket måste de sticka ut från väggen och hur tung är cellot?
Till "kroppen" behövs ca 20cm utstick. Skulle tro att cellon väger ca 10kg, så det är ingen tung pjäs.T Thomas_Blekinge skrev:
Är dock lite allergisk mot konsoler med vinkelstöttor. Hade tyckt att det varit snyggare att lösa på annat sätt. Har dock funderat på en "omvänd konsol" som man fäster över själva utsticket så att det döljs bakom cellon. Denna måste isf vara i stadig metall eftersom det inte kan vara så mycket tvärstag.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Då skulle jag rekommendera att du köpa lite ståltråd av rostfritt stål 2.5 mm och bocka till lämpliga vinklar. Du kan då skruva in en skruv bakom cellot och hänga upp trådkonstruktionen där bakom.
Tråden kan du köpa av mig.
Tråden kan du köpa av mig.
Bästa svaret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte bara två skruvkrokar in i väggen?
En med ett band om cellons hals, en med ett band om foten.

Klart!
Och är det gipsskivor, så finns samma skruvkrokar med molly-ankare som bas.
Vi har en fin gammal nyckelharpa, som hänger i ett snöre från en enda krok.
En med ett band om cellons hals, en med ett band om foten.

Klart!
Och är det gipsskivor, så finns samma skruvkrokar med molly-ankare som bas.
Vi har en fin gammal nyckelharpa, som hänger i ett snöre från en enda krok.
Har funderat på en liknande lösning men tycker nog att det hade varit snyggare med något fast som den vilar på. Dessutom blir den nog lättare att plcoka ner (även om det kanske är ett icke-problem med tanke på hur lite den används)KnockOnWood skrev:
Sargsprint! försökte googla mej till vad det hette men lyckades inte. Ett M10 skruvstift och en passande sargsprint är det jag skall leta efter. Sedan blir det att spänna mot väggen så hårt jag vågar och hoppas att det blir stabilt nog!Peter2400 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur mycket väger förresten en cello?
Misstänker att den är rejält mycket tyngre än en nyckelharpa.
Misstänker att den är rejält mycket tyngre än en nyckelharpa.


