tommib
L lostinsweden skrev:
Tack Bo.
Hitta Inte kopplingsdosa men testmejseln visa sig att svart är fasen.
Ja, och det ger att det måste finnas en kopplingsdosa på vägen eftersom din fläkt har brun/svart/blå in (och brun inte är den styrda fasen).

W
Jo, det blir ju en sanning med modifikation då man inte bryter nollan i en huvudbrytare(om man nu inte har en som bryter nollan först)
En säkring bryter ju ej nollan utan endast fasen till den, dessutom ska den vara märkt att vara godkänd som frånskiljare och låsbar.

Har pilart vidare, omkopplat och vet nu att grå bryter av fläkten nät man plockar ur och brun bryter av lampan MEN även efter omkopplingen fungera de inte separat.
Edit fel bild först.

• En hand håller en eluttag med trådar kopplade, text som tyder på felsökning av fläkt och lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
hugodog skrev:
Jo, det blir ju en sanning med modifikation då man inte bryter nollan i en huvudbrytare(om man nu inte har en som bryter nollan först)
En säkring bryter ju ej nollan utan endast fasen till den, dessutom ska den vara märkt att vara godkänd som frånskiljare och låsbar.
Som sagt rätta mig om jag har fel, det jag menar är inte att jag säger att det är så. Det är med all respekt och ödmjukhet

Måste lägga mig i tråden eftersom frågan om allpolig brytning är uppe igen.

När det kommer till en fläkt i badrum har ofta tillverkaren krav på "allpolig brytning" det innebär inte krav på tvåpolig brytning. Det är ett missförstånd att även nollan ska brytas. Nollan är ingen pol. Enbart fas räknas som pol, tänk motordrift.

Sen kan man ha diverse resonemang om huruvida en fysisk brytare är ett krav eller om säkringen i elcentralen duger i ett hushållssystem. Oavsett håller inte en normal strömbrytare för infällnad som i TS fall tillräckligt kontaktavstånd för att vara godkänd som säkerhetsbrytare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
W
Ljus Ljus skrev:
Måste lägga mig i tråden eftersom frågan om allpolig brytning är uppe igen.

När det kommer till en fläkt i badrum har ofta tillverkaren krav på "allpolig brytning" det innebär inte krav på tvåpolig brytning. Det är ett missförstånd att även nollan ska brytas. Nollan är ingen pol. Enbart fas räknas som pol, tänk motordrift.

Sen kan man ha diverse resonemang om huruvida en fysisk brytare är ett krav eller om säkringen i elcentralen duger i ett hushållssystem. Oavsett håller inte en normal strömbrytare för infällnad som i TS fall tillräckligt kontaktavstånd för att vara godkänd som säkerhetsbrytare.
Exakt, en enda gråzon egentligeno m msn ska följa regler, MEN som en som har kunskap och är utbildad vet vad hen ska göra för att uppfylla en fullgod säkerhet.
(Missar jag punkt komma å stavar fel så är det Mariestads del ;))

tommib
L lostinsweden skrev:
Har pilart vidare, omkopplat och vet nu att grå bryter av fläkten nät man plockar ur och brun bryter av lampan MEN även efter omkopplingen fungera de inte separat.
Edit fel bild först.
Då är min gissning att de delar nolla. Det skulle ge att du nu med omkopplingen kan slå på fläkten för sig men att lampan inte kan tändas om inte fläkten är på.

Sluta koppla på chans. Red ut kretsen och förstå vad du gör och varför.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
W
tommib tommib skrev:
Då är min gissning att de delar nolla. Det skulle ge att du nu med omkopplingen kan slå på fläkten för sig men att lampan inte kan tändas om inte fläkten är på.

Sluta koppla på chans. Red ut kretsen och förstå vad du gör och varför.
Det var därför jag ville veta vad som händer när vänster är av. Dvs finns nolla uppe i taket eller ej, fick ej svar.:p

• Gilla
tommib
  • Laddar…
hugodog skrev:
Exakt, en enda gråzon egentligeno m msn ska följa regler, MEN som en som har kunskap och är utbildad vet vad hen ska göra för att uppfylla en fullgod säkerhet.
(Missar jag punkt komma å stavar fel så är det Mariestads del ;))
Mariestads är förlåtet tsup i tolv en fredag:beer::beer::beer:

• Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

L lostinsweden skrev:
Det blev lite brus i tråden men svaret finns redan om du läser tillbaka.
- Du ska inte prova dig fram, vilket jag skriver för tredje gången nu.
- Du kan inte lösa problemet vid strömbrytaren.
- Du måste leta upp kopplingsdosan/dosorna och göra omkopplingar både där och vid strömbrytaren.

- Fast fas in på L på strömbrytaren.
- En tändtråd till lampan.
- En tändtråd till fläkten, som kopplas in på både L och LS.
- Nollan ska gå direkt till både fläkt och lampa, kopplar bort den från strömbrytaren och koppla ihop dem i kopplingsdosan.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
W
Och jag stod för en del av bruset
Reptilhjärnan kopplades in lite för mycket igår tror jag :oops:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Så farligt var det inte, inget att brusa upp sig över :)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Du måste leta upp kopplingsdosan/dosorna och göra omkopplingar både där och vid strömbrytaren.

- Nollan ska gå direkt till både fläkt och lampa, kopplar bort den från strömbrytaren och koppla ihop dem i kopplingsdosan.
Det blev lite svårt för mig att följa tråden igår så tack Bo för sammanfattning. Jag letar upp kopplingsdosa och återkommer.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Tack för hjälpet. Hittade kopplingsdosa (I ett skåp bakom badrummet) och löste det.

• Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och anslutningar mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
En sak till.. varför bröts både nollan och fas i kopplingsschemat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.