11 284 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Hur kopplar man om strömbrytare till ljus och fläkt?
Jo, det blir ju en sanning med modifikation då man inte bryter nollan i en huvudbrytare(om man nu inte har en som bryter nollan först)
En säkring bryter ju ej nollan utan endast fasen till den, dessutom ska den vara märkt att vara godkänd som frånskiljare och låsbar.
En säkring bryter ju ej nollan utan endast fasen till den, dessutom ska den vara märkt att vara godkänd som frånskiljare och låsbar.
Som sagt rätta mig om jag har fel, det jag menar är inte att jag säger att det är så. Det är med all respekt och ödmjukhethugodog skrev:
Måste lägga mig i tråden eftersom frågan om allpolig brytning är uppe igen.
När det kommer till en fläkt i badrum har ofta tillverkaren krav på "allpolig brytning" det innebär inte krav på tvåpolig brytning. Det är ett missförstånd att även nollan ska brytas. Nollan är ingen pol. Enbart fas räknas som pol, tänk motordrift.
Sen kan man ha diverse resonemang om huruvida en fysisk brytare är ett krav eller om säkringen i elcentralen duger i ett hushållssystem. Oavsett håller inte en normal strömbrytare för infällnad som i TS fall tillräckligt kontaktavstånd för att vara godkänd som säkerhetsbrytare.
När det kommer till en fläkt i badrum har ofta tillverkaren krav på "allpolig brytning" det innebär inte krav på tvåpolig brytning. Det är ett missförstånd att även nollan ska brytas. Nollan är ingen pol. Enbart fas räknas som pol, tänk motordrift.
Sen kan man ha diverse resonemang om huruvida en fysisk brytare är ett krav eller om säkringen i elcentralen duger i ett hushållssystem. Oavsett håller inte en normal strömbrytare för infällnad som i TS fall tillräckligt kontaktavstånd för att vara godkänd som säkerhetsbrytare.
Exakt, en enda gråzon egentligeno m msn ska följa regler, MEN som en som har kunskap och är utbildad vet vad hen ska göra för att uppfylla en fullgod säkerhet.Ljus skrev:
Måste lägga mig i tråden eftersom frågan om allpolig brytning är uppe igen.
(Missar jag punkt komma å stavar fel så är det Mariestads del
Då är min gissning att de delar nolla. Det skulle ge att du nu med omkopplingen kan slå på fläkten för sig men att lampan inte kan tändas om inte fläkten är på.L lostinsweden skrev:
Sluta koppla på chans. Red ut kretsen och förstå vad du gör och varför.
Det var därför jag ville veta vad som händer när vänster är av. Dvs finns nolla uppe i taket eller ej, fick ej svar.tommib skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Det blev lite brus i tråden men svaret finns redan om du läser tillbaka.L lostinsweden skrev:
- Du ska inte prova dig fram, vilket jag skriver för tredje gången nu.
- Du kan inte lösa problemet vid strömbrytaren.
- Du måste leta upp kopplingsdosan/dosorna och göra omkopplingar både där och vid strömbrytaren.
- Fast fas in på L på strömbrytaren.
- En tändtråd till lampan.
- En tändtråd till fläkten, som kopplas in på både L och LS.
- Nollan ska gå direkt till både fläkt och lampa, kopplar bort den från strömbrytaren och koppla ihop dem i kopplingsdosan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Så farligt var det inte, inget att brusa upp sig över 
Det blev lite svårt för mig att följa tråden igår så tack Bo för sammanfattning. Jag letar upp kopplingsdosa och återkommer.Bo.Siltberg skrev:
Det blev lite brus i tråden men svaret finns redan om du läser tillbaka.
- Du måste leta upp kopplingsdosan/dosorna och göra omkopplingar både där och vid strömbrytaren.
- Nollan ska gå direkt till både fläkt och lampa, kopplar bort den från strömbrytaren och koppla ihop dem i kopplingsdosan.
Tack för hjälpet. Hittade kopplingsdosa (I ett skåp bakom badrummet) och löste det.Bo.Siltberg skrev:
Det blev lite brus i tråden men svaret finns redan om du läser tillbaka.
En sak till.. varför bröts både nollan och fas i kopplingsschemat?