L lat skrev:
OK, lite grundläggande om reglercentraler & reglering.
Det HÖGRA reglaget har egentligen inget med vilken temp som valts, utan det är till för att ställa in kurvan så att oberoende av ute-temp så behålls samma temp i rummet.
Jo det har det indirekt, för du får ju en viss bestämd framledningstemperatur vid en viss utetemperatur, vid utetemperaturkompenserad reglering.
Så om man drar ner det högra reglaget så sänker man lutningen på kurvan och därmed även framledningstemperaturen. Reslutatet av ändringen blir större ju kallare det är ute.
 
L lat skrev:
OK, lite grundläggande om reglercentraler & reglering.
Det HÖGRA reglaget har egentligen inget med vilken temp som valts, utan det är till för att ställa in kurvan så att oberoende av ute-temp så behålls samma temp i rummet.
Det VÄNSTRA reglaget är till för att parallellförskjuta kurvan så att man får den temp man vill i rummet.

Det högra reglaget (kurvan)
Om det blir varmare inne ju kallare det blir ute så har man valt en för brant kurva.
Om det blir kallare inne ju kallare det är ute så har man valt en för flack kurva

När så tempen är den samma inne oavsett ute-temp så parallellförskjuter man kurvan med det vänstra reglaget så att man får den temp man vill ha.

Vänta minst 1 dygn mellan varje förändring
Helst så öppnar man samtliga radiatorventiler/termostater helt och bara noterar inne temp i det rum som man vill ska styra, samt utetemp, 2ggr dygn i nån vecka innan man överhuvudtaget gör nåt.
Tack så mycket jag ska testa det nu.
 
L lordi skrev:
Jo det har det indirekt, för du får ju en viss bestämd framledningstemperatur vid en viss utetemperatur, vid utetemperaturkompenserad reglering.
Så om man drar ner det högra reglaget så sänker man lutningen på kurvan och därmed även framledningstemperaturen. Reslutatet av ändringen blir större ju kallare det är ute.
Och!! Vill du bara ha kallare, så stäng av radiatorerna eller öppna fönstret!
Här handlar det väl om att få rätt temperatur oavsett ute-temp?
 
L lat skrev:
Och!! Vill du bara ha kallare, så stäng av radiatorerna eller öppna fönstret!
Här handlar det väl om att få rätt temperatur oavsett ute-temp?
Precis. Men TS fick ju problem med att det blev för varmt när han slog över från nattsänkning till dagläge, så därför tipsade jag om att sänka kurvan då den ser ut att stå relativt högt ställd

Kurva 1,5 ger ca 56-57 grader vid 0 ute, och ca 70 grader vid -10. Det är en ganska brant kurva som enbart skulle behövas i ett väldigt dåligt isolerat hus med små radiatorer
 
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hej
Efter många försök så hittade vi felet.

Shuntventilen var kontra kopplat. Nu har jag kopplat om det och det verkar fungera bra.

Jag bytte plats på Y1 och Y2 pinnerna.

Tack för alla tips.
 
L
Burim Burim skrev:
Hej
Efter många försök så hittade vi felet.

Shuntventilen var kontra kopplat. Nu har jag kopplat om det och det verkar fungera bra.

Jag bytte plats på Y1 och Y2 pinnerna.

Tack för alla tips.
Lite ovanligt med 0-10 volt styrning på villaregulator Y1 brukar vara ställdonet och Y2 för VV
men bra att ni hittade :):)
 
L Liteavvarje skrev:
Lite ovanligt med 0-10 volt styrning på villaregulator Y1 brukar vara ställdonet och Y2 för VV
men bra att ni hittade :):)
Y1 N och Y2 kör på 220 volt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L
Det med benämningarna på plint !!!! :confused: Tänkte Analoga utgångar , du har digitalt
öka minska + noll :)
 
  • Gilla
Burim
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är väl rätt vanligt att benämningen Y1 och Y2 används för 230V signal (öppna-stäng). Siemens med flera gör det hela tiden.
0-10 V eller 4-20 mA signal brukar ju betecknas Y och Mätnoll = M
 
  • Gilla
Burim och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.