kimf
hej, detta är tror jag ett helt normalt fenomen. Men vill förstå varför det händer. Någon som kan förklara i termer som en med ganska grundläggande kunskaper inom el-lära kan förstå?

Har stött på detta vid två tillfälle.
1. Jag fick en jäkla smäll i i proppskåpet då en huvudsäkring gick för ett tag sedan under renovering (fick kortslutning mellan fas och jord när en elledning sågades av vid rivning av vägg). Då gick även själva huvudströmbrytaren sönder. Så hade då bara en fas in.
Tog ett tag innan jag listade ut att det var just strömbrytaren som gått. Men när detta var kass hade jag 50v på de fasskenorna som saknade kräm.

2. Har kopplat ett dubbeluttag till ugn och mikro. Ett sånt uttag där man kan ha separata faser på de olika uttagen. Men är gemensam jord och nolla.
Här blir det samma sak. När ena uttaget har säkringen avslagen, då får jag 50V i det avstängda uttaget. När båda är av får jag 0V i båda. Är båda på får jag 230V i båda.

I första situationen hade jag bara pannan inkopplad som gick på trefas. Har för mig (men kan ha fel, var några veckor sedan), att när säkringarna till pannan stängdes av så fick jag inte 50V på de döda skenorna längre. Men kan komma ihåg fel här. Därför misstänker jag att det hänger ihop med den på något vis i det fallet. Men det kan väl inte vara anledningen i situation två?

När jag mätt uttaget har jag mätt mellan fas och nolla.

Bonus fråga: får mäta med multimetern då min gamla penna inte klarar JFB. Tips på prisvärd hemmapularpenna som klarar JFB?

Har ställt frågan ovan till två av mina elektriker polare som båda svarade typ "ööö, ingen aning, men har stött på det tidigare, bryr mig aldrig om det"

kimf
Hur kan jag få 50v när jag mäter mellan nollan och en avstängd fas i dessa situationer?

Vilken sorts multimetrar använder du? Om det är en digital multimeter, så har den så hög ingångsresistans att små spänningar som induceras mellan närliggande ledare visas på mätaren. Om du kopplar in en belastning i form av ex. en lampa så ska du se att spänningen sjunker till noll.

Mätpenna som klara jordfelsbrytare. Du kan inte använde de äldre Steinel med lysdioder då de har för låg impedans som då löser jordfelbrytaren,
Det finns massor av olika mätpennor, Fluke är ett av toppnamnen.

kimf
Tack, för inputen. Använder en digital multimeter, men gammal trött lysdiodpenna.
Digital multimeter och lysdiodpenna på spånskiva, verktyg för elektrisk felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock gjorde det ingen skillnad. Testade koppla in laddaren till borrmaskinen i en uttaget. Andra uttaget avstängt. Får ändå 50V där

Bästa svaret

kimf kimf skrev:
Testade koppla in laddaren till borrmaskinen i en uttaget. Andra uttaget avstängt. Får ändå 50V där
En gång till - var pluggade du in laddaren och var mätte du?
Om du pluggar in laddaren i det strömlösa uttaget så bör du mäta en spänning nära noll.
Om du pluggar in laddaren i det strömförande uttaget så kan du möjligen mäta en spänning som skiljer sig mot om du inte har något anslutet.

Den spökspänning du mäter orsakas först o främst av två ledare som löper parallellt med varandra, en spännings/strömförande och en potentialfri (inte kopplad till något, vare sig spänning eller jord). Därefter finns två orsaker till att det blir spänning i den potentialfria ledaren:

- Kapacitiv koppling mellan ledarna. Ledarna bildar en kondensator som leder lite ström från den spänningsförande till den potentialfria ledaren. Det behöver inte gå en ström i den spänningssatta ledaren. Strömmen är mycket svag, några tiotals uA, den kan darra lite i fingrarna och kan faktiskt få LED-lampor att "glimma" lite.

- Induktiv koppling. Här krävs en ström i den strömförande ledaren vilket ger en "transformatoreffekt" mellan ledarna.

I båda fallen gäller att mäta med ett instrument som har en låg ingångsimpedans, eller att belasta mätstället med en lampa eller dylikt. Det är möjligt att laddaren inte är en tillräcklig last om den inte laddar något batteri just då.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
kimf
Tack så hjärtligt. Mycket bra förklarat. Jag tänkte och gjorde helt fel. Kopplade in laddaren i det uttaget med ström och mätte på det utan. Så naturligtvis (nu när jag förstår der tet sig naturligt) beter det sig lika dant som tidigare då.

Men när huvudströmbrytaren gick sönder då. Då var det verkligen vajsing, mätte aldrig Amperen då. Men då fick jag också 50V på skenorna utan ström. Ledlampor blinkade lite. Halogenlampor "lös klent" osv.

Vad kan ha ha legat bakom detta då?
Kan pannan som är trefas fått lite ström att "gå bakvägen" genom den på något vis?

I första fallet när huvudbrytaren eller en huvudsäkring var trasig så kom spänningen från laster som är kopplade mellan faser. I ditt fall verkar det ha varit pannan.

Andra fallet: om du bryter säkringen till en fas där det inte finns last till någon annan fas så beror spänningen på kapacitiv koppling mellan ledare som löper parallellt, som Bo skrev.

Att du råkade få 50V i båda fallen är en ren slump.

• Gilla
kimf
  • Laddar…
Detta är väl typisk återmatning via någon 3 fas förbrukare typ nuvarande elpanna.

Förr när man bodde på landet med luftledningar och åskan gick smälte oftast "silvret" vid bytrafon med halvljus som följd.
Då trafo är kopplade D- Y påverkades alla faser.

Men i ditt fall är det troligen återmatning, stäng el- patronen och mät igen.

Bo i Värmland kan säkert reda ut vad som händer då 1- fas saknas och förbrukare som är D-kopplade är anslutna.

Redigerat:
  • Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf
Tack för alla förklaringar. Mycket bra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.