Så här eländig ser vår första huvudkran ut för inkommande vatten i källaren. Efter denna sitter mätaren och sen andra kranen.

Nu har det börjat droppa vid pilen, ev högst upp i gängningen. Kommunen ska byta ut allt vatten inkl. (knappt fungerade) avstängningskranar till varje fastighet på gatan till hösten. Därför behöver jag bara stoppa droppet i väntan på att byta ut hela rasket om ett par månader. Lite läskigt med tanke på att det är första kranen och avstängningsmöjligheterna nu är begränsade. Men den här typen av kranar är väl rätt rejäla, bordet bara kunna dra åt försiktigt upptill medan jag håller emot nertill?

Eller är det risk att man spräcker nånting?

• Gammal huvudkran med korrosion och en röd pil som pekar på droppande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

L
Är det vid axeln eller bröstet som det heter , muttern vid axeln pressar ett garn nedåt och tätar
kan dras lite till , den sexkant som är ovanför din pil , är det vid bröstet , så lite knepigare , prova att dra lite på sexkanten , men inte säkert hjälper , blir då en hink under till hösten , läcker inte mera iaf

Tack för svar! Jag tolkar det som att det är den översta sexkanten man siktar på att dra åt?

L
A Alko skrev:
Tack för svar! Jag tolkar det som att det är den översta sexkanten man siktar på att dra åt?
Det är där det brukar droppa i från

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Bara en återkoppling... Gick ju hur bra som helst att dra åt sexkantshylsan, droppar bara minimalt nu, men det ska ju ändå bytas inom några månader. Fast lite nervös var man ju när det var första kranen, dåligt skick och utan möjlighet att stänga av själv ute på gatan :sweat:

A Alko skrev:
...och utan möjlighet att stänga av själv ute på gatan :sweat:
Kan ju vara bra att veta, men ventilen "i gatan" får du inte röra. Den är VA-bolagets egendom och skulle man dra sönder spindeln på denna blir det väldigt dyrt.
Bra att det löste sig.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.