O
Har skaffat robotgräsklippare. Den provosoriska lösningen med vattenslang och skarvkabel till växthuset lever med andra ord farligt och behöver grävas ned. Lite surfande ger att många förespråkar gul markslang med en vanlig trädgårdsslang för vattnet. Enkelt att byta slangen om något händer och man kan antingen blåsa ur eller dra ur den på vintern för att slippa gräva så djupt.

Nur är frågan om jag kan förlägga även elkabeln i samma markrör eller om det måste ha ett eget?
Jag utgår från att det i så fall innebär ett minimidjup och märkband. Hur djupt för markrör respektive märkband?

Bästa svaret

På tomtmark rekommenderas ett djup på minst 35 cm. Använd den gula 50 mm slangen så behövs inget extra märkband. Och det är inga problem med vattenslang och elkabel i samma markrör.

Men dra in en kabel som är avsedd att läggas i mark, dom tål att ligga i vatten permanent och är betydligt billigare än motsvarande "skarvsladd".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Jag tänkte använda Nexans FXQ Easy (S1XZ1-R) som jag har liggande från ett tidigare projekt. Billigare än redan avskrivit är svårt, men har ni ett bättre förslag?

Det blir en utmärkt kabel.

Mikael_L
O Steamboy skrev:
Jag tänkte använda Nexans FXQ Easy (S1XZ1-R) som jag har liggande från ett tidigare projekt. Billigare än redan avskrivit är svårt, men har ni ett bättre förslag?
Ja det är ändå märkligt i kabelvärlden.
Jag tänkte helt reflexmässigt skriva att den inte är godkänd i mark.

EKK är inte tillåten i mark, och då borde ju inte FXQ vara det heller, rent logiskt.
Ty FKK är ju en EKK bara med fåkardeliga kopparledare. Och FXQ är ju en FKK som har PEX-isolering och halogenfritt material

Men det är som vi vet tillverkarens ord och anvisningar som gäller, och såhär skriver nexans:
Internationell beteckning : S1XZ1-R 1kV
Kabeln är avsedd för fast förläggning inomhus och utomhus i luft, mark och vatten.

Men då gäller det som sagt var. Och handen på hjärtat, det ligger en massa EKK i mark runt om i landet som inte orsakar några problem, även fast det inte är tillåtet.

Glöm bara inte att den här kabeln är avsedd för fast förläggning så den ska vara klamrad eller dras t.ex. i rör där den inte går i mark. Och avslutas i en dosa, uttag eller liknande, inte med lös stickpropp eller uttag för sladdmontage.

Vad jag kan se finns det FXQ och sedan finns det FXQ :) alltså både som kraftkabel och installationskabel. Den nya beteckningen skiljer sig på märkspänningen, S1XZ1, S05XZ1 etc.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.