1 660 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
El köksfläkt, åtkomligt?
Håller på med skåpet till köksfläkten. Har byggt en "låda" som skall sitta så man slipper se fläkten. Är det OK att elanslutningen sitter "inuti" lådan. Manualen säger att kontakten ska vara åtkomlig. Denna låda är ett hyllplan där jag skruvat en limträskiva i framkant. Det är alltså lätt att frilägga fläkten - bara att ta ut hyllplanet, men elen blir ju defacto "inbyggd". Är det som avses att man inte ska behöva riva hela koksinredningen eller att det vid ett tillbud ska snabbt gå att koppla ur kontakten? Dvs måste jag låta eluttaget till fläkten sitta ovanför denna låda eller kan den sitta i den?
Sjysst, då kör jag på det. Det verkar som man vill att alla maskiner, typ disk, kyl/frys etc ska ha uttaget i skåpet bredvid, och så är fallet, men just fläkten känns det overkill, då den inte går att "dra ut" som tex en diskmaskin...
Väldigt många fläktinstallationer jag sett är det bara ett hyllplan och slangen och fläkten får trängas med teburkar och koppar eller vad man nu har i detta skåp. Tycker det blir betydligt trevligare att "bygga för" så man slipper detta synligt.
Sen kan jag tycka att även "vaskskåpet" är fult på insidan, med rör, vattenlås etc, men det är nog bara att acceptera. I en optimal värld hade diskbänkstillverkaren skickat med ett skräddarsytt vattenlås och inte ett generiskt rörpaket...
Väldigt många fläktinstallationer jag sett är det bara ett hyllplan och slangen och fläkten får trängas med teburkar och koppar eller vad man nu har i detta skåp. Tycker det blir betydligt trevligare att "bygga för" så man slipper detta synligt.
Sen kan jag tycka att även "vaskskåpet" är fult på insidan, med rör, vattenlås etc, men det är nog bara att acceptera. I en optimal värld hade diskbänkstillverkaren skickat med ett skräddarsytt vattenlås och inte ett generiskt rörpaket...
Klicka här för att svara