Vill installera lite ny belysning med spottar. Har dock stött på patrull och behöver hjälp.
Mellan drivern och lampknappen vill jag inte dra en kabel pga utseende (måste vara utanpåliggande).

Finns jord, fas nolla på båda ställen. Har Telldus Live så kompatibla produkter hade varit fint.
Bifogar kopplingschemat för drivern jag köpt.

Går detta att lösa?

2015-08-25 16.53.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Vill du kunna dimma eller inte? Annars är det väl bara att ta valfri nexapuck och montera med drivdonet. För att kunna dimma kan du kanske komplettera med deras 1-10V puck (men hur bra den funkar kan jag inte garantera).
Eller missförstår jag frågan?

Ja dimmerfunktionen är ett måste. Men hur kopplas detta då? Finns det strömbrytare som pratar med pucken då? Och hur kopplar man pucken på drivern?

Bästa svaret

En sådan här vid drivdonet (som tommib tipsa om). Den är dock tanken att användas med JOLLY PRO eller liknande som har 12V ut konstant på några plint för att mata denna, men det går ju ta en laddare eller en trafo på 12-24V.

Sen så finns det ju strömbrytare som är helt trådlösa och kan limmas/skruvas upp på vilken vägg som helst. Länktips.

Dessa kopplas enligt anvisningar och paras ihop så funkar det att dimmra genom brytaren.

Var kan man köpa drivdonet? Hittar inga på nätet.

tommib
Vilket drivdon? Den LED-dimmern? Eller Jolly Pro?

Jag skulle i detta fall faktiskt rekommendera att du installerar halogen istället (urgh..... jag känner mig lite smutsig). Då kan du använda en helt vanlig dimbar nexamottagare och slipper speciallösningar med multipla puckar. Just 1-10V dimmers är svåra att hitta inom både Nexa och Z-wave.

Jag menar drivhuset du länkade till. Tyvärr har jag redan köpt öed-driver och lampor.

tommib skrev:
[länk]

Första träffen på google...... just sayin'.......

Kolla noga hur den ska kopplas in.
Jag sökte efter LDR-1303, vad sökte du på?

Kollar du bilderna så är det inte heller samma produkt.

tommib
Nexa m-spot. LDR-1303 verkar inte säljas i sverige (än). Maila gärna nexa och fråga, det verkar vara en bättre produkt.

Kanske det men funkar den du hittade på elbutik beställer jag en sån. Badrummet som det ska vara i kommer bli klart om någon vecka så får skaffa grejerna nu.

tommib
Den ska funka enligt Nexa men jag vet inte, jag har inte provat.
Om du renoverar badrummet, varför finns inte möjlighet att dra slang/kabel från drivdon till brytare? Alla andra lösningar som presenterats här är dåliga substitut mot att helt enkelt ha en extra ledare alt 1-10V signalkablar.

Om du kollar kopplingsschemat i första inlägget var ska pucken kopplas och ska sedan belysningen kopplas på pucken eller på drivern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.