Hej, mitt senaste fynd på insektsfronten var en stor rackare!

P1000141 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkert 6 - 8 cm lång, och snabb som en iller (nästan i alla fall).

Någon här som vet vad det är för art? Någon fjäril är det väl i alla fall.
Underbara djur!

Den dök upp när vi hade en försenad påskbrasa på påskdagskvällen hos min kära granne.

Tack :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Här får man snabba svar!
Men "Allmän Träfjäril" låter ju lite odramatiskt.

Så vi kör väl men " Cossus cossus"

Tänk att en så stor fin larv kan utvecklas till en så liten oansenlig fjäril :confused:
773px-Cossus_cossus01.jpg
Skapa konto

M
Om något är magiskt så är det ju metamorfosen larv -> fjäril. Plötsligt mitt i ätandet får larven för sig att den inte ska äta mer och finna lämplig plats där den börjar spinna en puppa, väl omsluten drömmer den om att flyga, så starkt så den blir till en gegga som sakta omvandlas till en ny kropp med vingar och suktande efter nektar.

Helt otroligt fantastiskt!

Visst är det allmän träfjäril! Som om en smärre varmkorv fått liv... Larven lever inuti stammen av lövträd som asp och björk.

Mikael_L
Japp "cossus cossus".
Den fick vi stifta bekantskap med för första gången förra sommaren, barnen hittade en när dom sparkade sönder en murken stubbe.
Väldigt häftig och imponerande larv. :)

edit:
Jag vill minnas att jag för länge sedan sett en bild (på framsidan av en bok tro?) där en sådan larv kryper över en järnvägsräls, och ett tåg tecknas lite oskarpt bakom.
Någon som känner igen det?
På den tiden hade jag ingen aning om sådana jättelarver. ;)

Redigerat:
Den, min kompis alltså, dök upp när vi satt och eldade upp grannens rishög som hade växt till sig under två, tre år.
Så ja, den kanske hade bott i någon gammal gren/stam/rot som låg i rishögen.
Och vi satt faktiskt och grillade korv. Tur att ingen tog miste!

Och bra att den hann krypa ut innan den förtärdes av lågorna :)

Mikael_L skrev:
Jag vill minnas att jag för länge sedan sett en bild (på framsidan av en bok tro?) där en sådan larv kryper över en järnvägsräls, och ett tåg tecknas lite oskarpt bakom.
Någon som känner igen det?
På den tiden hade jag ingen aning om sådana jättelarver. ;)
Japp, "Nära naturen" av Lennart Nilsson.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så var det:
137472481_1.jpg
Skapa konto

ullberg
Man ska väl vara glad att man inte fick se insidan på larven...

Vill också ge cred till KoW för en väl genomtänkt rubrik. En slump? - I think not...

ullberg
Eller förresten, inser plötsligt att Lennart bara knäppte denna bild i väntade på att tåget skulle obducera larven så man kunde få ett snyggt "inside shot", han visste ju hur man får det inte så levande att se just levande ut...

/U

ullberg skrev:
...
Vill också ge cred till KoW för en väl genomtänkt rubrik. En slump? - I think not...

Äh

Sluta larva dig nu ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.