1 829 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Självstartande elspis?
Jag har en gammal Elektro Helios spis med tre plattor, kanske den är från 80-talet. För ca 10 år sedan gick ena vredet sönder och jag använde plattan ett fåtal gånger genom att vrida på "vredaxeln" med en liten skiftnyckel, klicklägen och indikeringslampa visade ju tydligt när plattan var på och av.
Men eftersom jag inte är speciellt mycket för matlagning så har den plattan nu vart avstängd i 7-8 år, spisen har ö.h.t inte använts sista veckan.
Nu idag började det osa, jag började leta anledningar.......och nog tusan var den i åratal avstängda plattan skållhet, inte just rödfärgad men ordentligt het så det osade i.a.f. Indikeringslampa lös ej.
Jag gick och hämtade en tång och vred runt axeln ett varv, läge 6-0-1 är jättetydliga, plus att indikeringslampan lyser och slocknar som den ska.
Hur kan detta ske, är det åratal krypström genom brytaren som plötsligt får detta att ske?
Men eftersom jag inte är speciellt mycket för matlagning så har den plattan nu vart avstängd i 7-8 år, spisen har ö.h.t inte använts sista veckan.
Nu idag började det osa, jag började leta anledningar.......och nog tusan var den i åratal avstängda plattan skållhet, inte just rödfärgad men ordentligt het så det osade i.a.f. Indikeringslampa lös ej.
Jag gick och hämtade en tång och vred runt axeln ett varv, läge 6-0-1 är jättetydliga, plus att indikeringslampan lyser och slocknar som den ska.
Hur kan detta ske, är det åratal krypström genom brytaren som plötsligt får detta att ske?
Bästa svaret
ställaren bakom vredet har flera kontakter vika påverkas olika beroende på vredets läge
på om man vrider vredet är den för kontrollampan
de övriga kontakterna används för att koppla in de tre elementen i plattan på olika vis för att ernå en typ av effektreglering
tillslagen av de olika kontakterna brukar vara med hjälp av en fjäder och brytningen då med hjälp av nockar på vredaxeln dvs tvångsbrytning
ofrivillig ledning i ställaren kan bero på ett tillfört material tex vatten eller gnagare fast då brukar säkringar lösa.
vad som hänt i ditt fall får man enklast reda på om man lyfter hällen och tittar på kontakter och kablage
en långsökt förklaring är att plattan beroende på att den inte varit använd på länge har åldrats internt och på det viset kortslutits mot jord med ett eller flera av elementen påverkade
på om man vrider vredet är den för kontrollampan
de övriga kontakterna används för att koppla in de tre elementen i plattan på olika vis för att ernå en typ av effektreglering
tillslagen av de olika kontakterna brukar vara med hjälp av en fjäder och brytningen då med hjälp av nockar på vredaxeln dvs tvångsbrytning
ofrivillig ledning i ställaren kan bero på ett tillfört material tex vatten eller gnagare fast då brukar säkringar lösa.
vad som hänt i ditt fall får man enklast reda på om man lyfter hällen och tittar på kontakter och kablage
en långsökt förklaring är att plattan beroende på att den inte varit använd på länge har åldrats internt och på det viset kortslutits mot jord med ett eller flera av elementen påverkade
Intressant. Det är ju inget man räknar med ska kunna ske, det är ju heller inget man läst eller hört om i nyhetsrapportering "Orsak till eldsvådan var troligtvis en spis som slagit på sig självt"
Matlagning eller ej, känns som läge att byta spis........och tills dess inte ha något ståendes på plattorna.
Måntro hur varm kan en platta bli, kan aluminium smälta? (660°)
Matlagning eller ej, känns som läge att byta spis........och tills dess inte ha något ståendes på plattorna.
Måntro hur varm kan en platta bli, kan aluminium smälta? (660°)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Lyckades du stänga av plattan genom att sno runt med vredet?
Det är ju sannerligen ingenting som får ske. Kanske full av gammalt matfett?
Det är ju sannerligen ingenting som får ske. Kanske full av gammalt matfett?
Släng den spisen....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OT:
I min ungdom lyckades jag smälta ner en aluminiumkastrull helt när jag skulle värma mat på morsans spis.
Aluminiumet rann ner och brände hål i kökets plastmatta. Smältpunkt för Al är 660°C.
Det var innan mikrovågsugnarna fanns, så man värmde mat över vattenbad. Måste tydligen passas
Som andra skriver: Släng spisen. Eller dra i alla fall ur kontakten/skruva ur propparna!
I min ungdom lyckades jag smälta ner en aluminiumkastrull helt när jag skulle värma mat på morsans spis.
Aluminiumet rann ner och brände hål i kökets plastmatta. Smältpunkt för Al är 660°C.
Det var innan mikrovågsugnarna fanns, så man värmde mat över vattenbad. Måste tydligen passas
Som andra skriver: Släng spisen. Eller dra i alla fall ur kontakten/skruva ur propparna!
Klicka här för att svara
