Vet inte riktigt var det kommer ifrån, men särskrivningar (är det ironi att sär skrivning skrivs ihop?) stör mig väldigt, betydligt mer än stavfel mm.
Jag har märkt att det har börjat bli vanligare och vanligare att skriva isär orden här på forumet. Är det en trend som kommer fortsätta?
Jo, ett fel som irriterar nästan lika mycket är "dem". Många verkara vara måna om att försöka skriva rätt form av "dom" och därför skriver dem hela tiden, när de hade räckt bra. Själv tycker jag det är bättre att skriva "de" eller "dom" om man inte vet bättre.
Nu har jag skrivit av mig och kan gå och sova i lugn och ro
ps. Tycker att fler borda använda färst istället för minst! Minst har med storlek att göra och färst med antal! Väldigt enkelt! :wow:
Jag har märkt att det har börjat bli vanligare och vanligare att skriva isär orden här på forumet. Är det en trend som kommer fortsätta?
Jo, ett fel som irriterar nästan lika mycket är "dem". Många verkara vara måna om att försöka skriva rätt form av "dom" och därför skriver dem hela tiden, när de hade räckt bra. Själv tycker jag det är bättre att skriva "de" eller "dom" om man inte vet bättre.
Nu har jag skrivit av mig och kan gå och sova i lugn och ro
ps. Tycker att fler borda använda färst istället för minst! Minst har med storlek att göra och färst med antal! Väldigt enkelt! :wow:
Tror vi kommer få ser mer särskrivningar. På engelska (amerikanska) skriver man isär mycket mer än vad vi gör i sverige. Med hjälp av internet sprids det tyvärr. Håller med dig om att det ser illa ut. Stavfel är bättre då de inte förstör ordbilden på samma sätt som särskrivningar gör.
Surfplattor och smarta telefoner med lite jobbiga tangentbord och "felstavnings"-funktioner i datorer bidrar säkert till felskrivningar av olika slag. Jag stör mig också mer på särskriyningar än stav fel eftersom särskrivningen stör "flytet" mer och jag liksom stannar upp en smula och tänker efter när jag stöter på en särskrivning medan vissa stavfel missar jag ibland helt. (Vilket av de två felen i föregående mening stör mest?)
Alla de här grejerna stör mig också. Jag gör mig ofta populär genom att undervisa folk till ett tydligare språk. 
Dessutom stör jag mig på folk som inte kan skilja på "var" och "vart". Här i Stockholm säger alla "vart" hela tiden, "Vart är du?". Det heter "Var är du?" och "Vart ska du?" och hör sen!
Dessutom stör jag mig på folk som inte kan skilja på "var" och "vart". Här i Stockholm säger alla "vart" hela tiden, "Vart är du?". Det heter "Var är du?" och "Vart ska du?" och hör sen!
Vet man inte bättre skriver man "dom", annars är det ett rätt nytt fenomen som fått spridning. "Tyvärr" är det så på internet, till skillnad från förr i tiden då bara proffs skrev (böcker och tidningar), att alla kan skriva. Detta medföra att fler felaktigheter dyker upp och får fler som läser att tro att fel är rätt. Just de/de har gjort mig lite osäker på senare tid pga. att man läser felaktigheterna så ofta.Micke64 skrev:
Vad gäller särskrivningar (som givetvis är ett ord) så har jag upptäckt att det förekommer rätt ofta även i böcker från innan internets tid. Men visst har det blivit värre.
Nu blir det intressant. Blir det "mer" eller "fler" särskrivningar?il_duce skrev:
Stavfel syns mindre än särskrivningar, helt klart. Rytmen i texten är förmodligen viktigare än enstaka stavfel. Kanske är det våra rättstavningsprogram som inte förstår att ord kan skrivas ihop och därför markerar alla hopskrivna ord?
Jag kanske borde använt färre smileysDanielF skrev:
Fundera lite på hur språket har förändrats över tiden.
Det vi idag finner som fel eller avvikelser kanske imorgon är en ny del av vårt svenska språk.
Eller är dagens svenska lika som i början av 1800- respektive 1900-talet?
Varje år anpassas vårt språk av Svenska Akademin utifrån nya ord och hur vi använder språket.
Så fel som görs idag kanske blir rätt imorgon.
De nya sociala medierna skapar ett nytt språkbruk.
Det vi idag finner som fel eller avvikelser kanske imorgon är en ny del av vårt svenska språk.
Eller är dagens svenska lika som i början av 1800- respektive 1900-talet?
Varje år anpassas vårt språk av Svenska Akademin utifrån nya ord och hur vi använder språket.
Så fel som görs idag kanske blir rätt imorgon.
De nya sociala medierna skapar ett nytt språkbruk.
Jag stör mig mer på det faktum att det är så många som blir så upprörda över något så banalt som särskrivningar, fel användning av de, dom, dem, ska, skall osv... Personligen uppskattar jag den ofrivilliga humorn som kan uppstå vid särskrivningar.
För att citera min mormor: "Den om irriterar sig på småsaker är inte mycket större själv"
För att citera min mormor: "Den om irriterar sig på småsaker är inte mycket större själv"
Nej, så är det inte alls.AndersS skrev:
Vårt språk är summan av alla svensktalandes språk. Svenska Akademien försöker göra någon slags ögonblicksbild av vilka ord som är de vanligaste. De kan lägga till och ta bort ord från sin ordbok, men de kan varken ta bort eller lägga till ord till svenskan.
Bara för att det plockat bort "knoddaktig" ur ordlistan är det inte borta ur språket. De flesta fattar vad det betyder och skulle säkert kunna plocka in det i en mening om det behövdes. Läser du en äldre text eller tittar på en äldre film kan det dyka upp och tolkas utan problem, och ingen kan hindra någon från att använda det.
Sen kan de bli tvärt om. De har till exempel (förmodligen i en ansträngning att framstå som politiskt korrekta) bestämt att ordet "guss" numera ingår i svenska. Jag tycker att det fortfarande är förortsslang och inte ett genuint svenskt ord. Och inte börjar det ordet användas på daglig basis för att det råkar stå i ordlistan.
Jag stör mig mer på människor som klagar på hur vi som inte besitter den fullständiga förmågan att uttrycka oss korrekt, och att det måste påvisas i tid och otid. Det är väl budskapet som räknas eller? Det skulle vara roligt och höra vad er åsikt är om utlandsfödda eller andra som till exempel, någon från våra grannländer i väst skriver här. Sist men inte minst, är ni som klagar så grymt bra på att uttrycka er i skrift på andra språk eller är det ok att det då blir lite hur som.....