Jeg har kombinert to skisser som ikke stemmer helt i skala for å raskt illustrere hvordan jeg tenker. Det tar litt for mye tid å tegne noe som stemmer med dine mål. Se det som en veldig rå skisse.
Jeg har kombinert to skisser som ikke stemmer riktig i skala for å raskt illustrere hvordan jeg tenker. Det tar litt for mye tid å tegne opp noe som stemmer med dine mål. Se det som en veldig rå skisse.
[bilde]
Jaha du tenker i den retningen. Det blir jo hvor morsomt som helst
Har nok gjerne et vanlig sadeltak på andre siden, skal jo se noe fornuftig ut mot huset
Du tolket min skisse altfor bokstavelig, det var bare noe jeg hadde i "byrålådan". Et vanlig 11/2 plans hus med en bjelke på tre søyler i stedet for hjertevegg fungerer kjempebra. Jeg er litt undrende over beregningen. Når jeg regner baklengs får jeg bjelkelasten til ca 7,5 kN/m, hvilket virker litt lavt. Hva satte du inn for verdier på nyttebelastning på loftet henholdsvis snølast?
Du tolket min skisse altfor bokstavelig, det var bare noe jeg hadde i "skuffen". Et vanlig 11/2 plans hus med en bjelke på tre søyler i stedet for hjertevegg fungerer kjempebra. Jeg er litt usikker på beregningen. Når jeg regner baklengs får jeg bjelkelasten til ca 7,5 kN/m hvilket virker litt lavt. Hva satte du inn for verdier på nyttig last på loftet respektive snølast?
Ok, det er nettopp dette jeg har forsøkt å komme fram til fra start, men bytte ut rammeverk mot saks og et rent bjelkelag i stedet for å forsøke å komme ned i byggehøyde samt bjelkelagets byggehøyde, hvilket ikke ser ut til å være en god idé da?
tenkte bare tipse om denne tråden.. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-hobbygarage.192439/
som du beskriver ditt bygge kom jeg direkte til å tenke på skruffse. du kan kanskje få litt inspirasjon derfra.
ellers tenker jeg vel også litt at det er verdt å se litt på hvordan jenkene bygger større garasjer, postframe. jeg pleier å se på rrbuildings på Youtube. kan være verdt å sjekke ut.
Det resonementet forstår jeg ikke. Hva er dine prioriteringer?
Nei det er jo den derre midtstolpe jeg tenkte på.
Jeg tenkte at om man kjører med saks i stedet og et rent bjelkelag så kanskje det fantes en bjelke som klarte å bære kun bjelkelaget uten en midtstolpe.
Med saks og et rent bjelkelag så slipper man vel å dimensjonere bjelken etter snølast og taklasten.
Det var det som var min tanke.
Om en 115x315 bjelke klarte å veksle av rammeverkene med en midtstolpe så var min forhåpning å kunne bruke en lignende bjelke uten midtstolpen til et rent bjelkelag.
Men jeg kan absolutt leve med en midtstolpe om så er nødvendig!
Med riktige dimensjoner på høybena kan du bygge sperrene uten støttebein. Jeg ser ingen fordel med sakssperrer i ditt tilfelle. Om du vil unngå midtstolpe er det bedre å bruke tre bjelker som ligger på den korte siden (7 meter), dvs. parallelt med sperrene. Går du opp i bjelkebredde trenger de ikke bli superhøye. Til gjengjeld kan du bruke vanlig konstruksjonsvirke til gulvbjelkene.
Med riktige dimensjoner på høye ben kan du bygge takstoler uten støtteben. Jeg ser ingen fordel med saftakstoler i ditt tilfelle. Hvis du vil unngå midtstolper er det bedre å bruke tre bjelker som ligger på den korte siden (7 meter), dvs parallelt med takstolene. Går du opp i bjelkebredde trenger de ikke bli superhøye. Til gjengjeld kan du bruke vanlig konstruksjonsvirke til gulvbjelkene.
Det er ingen korrekt beskrivelse men hvis jeg sier ja, forstår du.
Med tre stykk 7 m lange bjelker av limtre med maks bredde kan du bruke 215x405 mm bjelker. Mellom disse kan du sette 45x120 C 24 i bjelkesko på c/c 600. Oppå det skrulimt gulvsponplate.
Det er ingen korrekt beskrivelse men om jeg sier ja forstår du.
Med tre stykker 7 m lange bjelker av limtre med maxad bredde kan du bruke 215x405 mm bjelker. Mellom disse kan du sette 45x120 C 24 i bjelkesko på c/c 600. Oppå det skruvlimt gulvsponplate.
Oké, men hvordan ville da takstolene se ut tenker du?