Jeg har kombinert to skisser som ikke stemmer helt i skala for å raskt illustrere hvordan jeg tenker. Det tar litt for mye tid å tegne noe som stemmer med dine mål. Se det som en veldig rå skisse.

Rå skisse av en bygningsstruktur med buede bjelker og takramme, ikke korrekt i skala, illustrerer forslag til konstruksjon.
 
J justusandersson skrev:
Jeg har kombinert to skisser som ikke stemmer riktig i skala for å raskt illustrere hvordan jeg tenker. Det tar litt for mye tid å tegne opp noe som stemmer med dine mål. Se det som en veldig rå skisse.

[bilde]
Jaha du tenker i den retningen. Det blir jo hvor morsomt som helst :crysmile:
Har nok gjerne et vanlig sadeltak på andre siden, skal jo se noe fornuftig ut mot huset :p
 
Vi tar en ny tankegang.

En bygning som er 8 meter lang og 7 meter bred.
Bygges som et 1&1/2 plans hus med rammeverktakstoler.
Vegghøyde på 2,7-3m.

Erstatter midtveggen med en bjelke i henhold til beregningene på bildene.

Hvordan stiller du deg til dette? Blir det katteskit det også? :crysmile:
 
  • Skjermbilde av en snølastberegning for et 1 1/2-planshus, viser vektalternativer for tak og gulvbjelker og stedet Lenhovda for snølastsone.
  • Illustrasjon av 1,5-etasjes husdesign med spesifikasjoner: lengde 8 m, bredde 7 m, takvinkel 38°, og tre pelare. Materialvalg: konstruksjonsvirke, limtre, lettbalkar.
  • 3D-skisse av et 1 1/2 planshus med balkong, takvinkel α, og mål på innervegger. Viser alternativer for limtre bjelker og søyler.
Du tolket min skisse altfor bokstavelig, det var bare noe jeg hadde i "byrålådan". Et vanlig 11/2 plans hus med en bjelke på tre søyler i stedet for hjertevegg fungerer kjempebra. Jeg er litt undrende over beregningen. Når jeg regner baklengs får jeg bjelkelasten til ca 7,5 kN/m, hvilket virker litt lavt. Hva satte du inn for verdier på nyttebelastning på loftet henholdsvis snølast?
 
J justusandersson skrev:
Du tolket min skisse altfor bokstavelig, det var bare noe jeg hadde i "skuffen". Et vanlig 11/2 plans hus med en bjelke på tre søyler i stedet for hjertevegg fungerer kjempebra. Jeg er litt usikker på beregningen. Når jeg regner baklengs får jeg bjelkelasten til ca 7,5 kN/m hvilket virker litt lavt. Hva satte du inn for verdier på nyttig last på loftet respektive snølast?
Ok, det er nettopp dette jeg har forsøkt å komme fram til fra start, men bytte ut rammeverk mot saks og et rent bjelkelag i stedet for å forsøke å komme ned i byggehøyde samt bjelkelagets byggehøyde, hvilket ikke ser ut til å være en god idé da?

Info om snølast mm ser du på bilde 1 av 3.
 
tenkte bare tipse om denne tråden..
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-hobbygarage.192439/
som du beskriver ditt bygge kom jeg direkte til å tenke på skruffse. du kan kanskje få litt inspirasjon derfra.
ellers tenker jeg vel også litt at det er verdt å se litt på hvordan jenkene bygger større garasjer, postframe. jeg pleier å se på rrbuildings på Youtube. kan være verdt å sjekke ut.
 
Rooth07 Rooth07 skrev:
ett rent bjälklag istället for å prøve å komme ned i byggehøyde samt bjälklagets byggehøyde
Det resonementet forstår jeg ikke. Hvilke er dine prioriteringer?
 
J justusandersson skrev:
Det resonementet forstår jeg ikke. Hva er dine prioriteringer?
Nei det er jo den derre midtstolpe jeg tenkte på.

Jeg tenkte at om man kjører med saks i stedet og et rent bjelkelag så kanskje det fantes en bjelke som klarte å bære kun bjelkelaget uten en midtstolpe.

Med saks og et rent bjelkelag så slipper man vel å dimensjonere bjelken etter snølast og taklasten.

Det var det som var min tanke.

Om en 115x315 bjelke klarte å veksle av rammeverkene med en midtstolpe så var min forhåpning å kunne bruke en lignende bjelke uten midtstolpen til et rent bjelkelag.

Men jeg kan absolutt leve med en midtstolpe om så er nødvendig!

Håper du forstår hvordan jeg mener :)
 
Med riktige dimensjoner på høybena kan du bygge sperrene uten støttebein. Jeg ser ingen fordel med sakssperrer i ditt tilfelle. Om du vil unngå midtstolpe er det bedre å bruke tre bjelker som ligger på den korte siden (7 meter), dvs. parallelt med sperrene. Går du opp i bjelkebredde trenger de ikke bli superhøye. Til gjengjeld kan du bruke vanlig konstruksjonsvirke til gulvbjelkene.
 
J justusandersson skrev:
Med riktige dimensjoner på høye ben kan du bygge takstoler uten støtteben. Jeg ser ingen fordel med saftakstoler i ditt tilfelle. Hvis du vil unngå midtstolper er det bedre å bruke tre bjelker som ligger på den korte siden (7 meter), dvs parallelt med takstolene. Går du opp i bjelkebredde trenger de ikke bli superhøye. Til gjengjeld kan du bruke vanlig konstruksjonsvirke til gulvbjelkene.
Du mener rammeverk uten midtstolpe?
 
Sist redigert:
Rooth07 Rooth07 skrev:
Du mener rammeverk uten midtsøyle?
Det er ingen korrekt beskrivelse men hvis jeg sier ja, forstår du.
Med tre stykk 7 m lange bjelker av limtre med maks bredde kan du bruke 215x405 mm bjelker. Mellom disse kan du sette 45x120 C 24 i bjelkesko på c/c 600. Oppå det skrulimt gulvsponplate.
 
J justusandersson skrev:
Det er ingen korrekt beskrivelse men om jeg sier ja forstår du.
Med tre stykker 7 m lange bjelker av limtre med maxad bredde kan du bruke 215x405 mm bjelker. Mellom disse kan du sette 45x120 C 24 i bjelkesko på c/c 600. Oppå det skruvlimt gulvsponplate.
Oké, men hvordan ville da takstolene se ut tenker du?
 
Høybjelke + hanebjelker.
 
J justusandersson skrev:
Høgben + hanebjelker.
Tenker du noe slikt?
Takstol i trekantet struktur med forsterkede forbindelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.