J justusandersson skrev:
Prinsippet som jeg viste i innlegg #31 er kanskje ikke så dumt likevel. Treleddsrammer på "feil" side som gir større gavler enn langside. Du kan ha så mange porter du vil, og du får et veldig billig stomsystem, som er super stabilt. Du kan få lys fra to retninger til loftet. Den vanligste formen av treleddsrammer har skarpe hjørner.
Ser så satans dumt ut bare :crysmile:
Nei, men jeg må fundere videre :rofl:
 
J justusandersson skrev:
Prinsippet som jeg viste i innlegg #31 er kanskje ikke så dum likevel. Tre-leddsrammer på "feil" vei som gir større gavler enn langsider. Du kan ha så mange porter du vil og du får et veldig billig stomsystem, som er så stabilt som mulig. Du kan få inn lys fra to retninger til loftet. Den vanligste formen for tre-leddsrammer har skarpe hjørner.
Skulle jeg bygget 3-400 kvadrat så skulle jeg absolutt kunne tenke meg tre-leddsrammer. Men til rundt 150 kvadrat vetifan
 
Hva det ser ut til kan man nok få til en ramverkstakstol på 8,4m uten midtstøtte, det blir dog litt kraftigere overrammer.
 
  • Tegning av en ramverkstakstol med detaljerte mål og spesifikasjoner, uten midtbjelke, til bruk i byggeprosjekt.
Det er litt Tjocka Berta over det hele, men det er klart at det går. Tegningen er en utmerket illustrasjon til grunnproblematikken.
Rooth07 Rooth07 skrev:
Ser så satans dumt ut bare
Du tenker konvensjonelt. Jeg synes det er frekt.
 
J justusandersson skrev:
Det er litt Tjocka Berta over det hele, men det er klart at det går. Tegningen er en utmerket illustrasjon til grunnproblematikken.

Du tenker konvensjonelt. Jeg synes det er frekt.
Jo men det skærer seg en del mot omgivelsene, skal jo få byggetillatelse for det også :crysmile:
 
B bossespecial skrev:
Hva det ser ut som kan man nok få til enramverkstakstol på 8,4m uten midtstøtte, det blir dog litt mer solide overrames.
Ja se der!
Og underramme på 315 mm? Limtrebjelke da antar jeg?
Hva er det som er under underrammen? En bjelke til? Eller er det bare et detaljbilde?
Litt vanskelig å se hva det står på bildet når jeg zoomer inn :)
 
Det var en eksempeltegning de hadde på arvidssons takstoler så det var litt sparsomt med informasjon på tegningen. Men det viser iallfall at det er mulig. Dog er det som @justusandersson antyder litt. Det man vinner på det ene taper man på det andre, f.eks. overrammene tar mye plass på loftet.
 
B bossespecial skrev:
Det var en eksempeltegning de hadde på arvidssons takstolar så det var litt sparsomt med informasjon på tegningen. Men det viser i alle fall at det er mulig. Dog er det som @justusandersson antyder litt. Det man vinner på det ene taper man på det andre, f.eks. overrammene tar mye plass på loftet.
Jo ja, men 5x8 meter loft føles likevel ganske ok for et gjesterom eller for en tenåring :D
 
Men det er ingen spesielt bra takstoltype å ha over en verkstedhall. Skal du bytte til noe annet da på den strekningen? Med samme ytterdimensjoner.
 
J justusandersson skrev:
Men det er ingen spesielt bra takstoltype å ha over en verkstedshall. Skal du bytte til noe annet da på den strekningen? Med samme ytre mål.
Ja tanken var jo å forsøke å ha noe annet over verkstedet.

Skulle det være rammeverk over verkstedet så må vegghøyden være rundt 4 meter. Da takhøyden bør være rundt 4 meter for bilheis.

Drømmescenarioet ville jo være å få en takhøyde i garasjen på 2,3-2,4 meter og deretter loftet ovenfor.
Deretter få til en annen form for takstol i verkstedet der jeg kan ha mine minimum 4 meter på så stor flate som mulig. Typ åpent til møne eller lignende.

Alternativet ville jo være at man gjorde garasjedelen rundt 7 meter dyp som vi snakket om med en vegghøyde på rundt 2,4 meter.

Og verkstedsdelen 9-10 meter dyp isteden med 3,5-4 meters vegghøyde og en annen takstol da.

Altså at det hele kommer til å se ut som et høyt verksted der man deretter har bygd ut med en lavere garasje. Altså at det blir "to ulike tak og takhøyder".
 
Ved å dele opp det hele i to volumer kan du lettere styre prosjektet så det blir så ideelt som mulig. Kanskje kan stammen se ut som nedenstående bilde. Keep it simple!

3D-modell av en enkel bygningsstruktur med flere parallelle rammer eller stammer i en åpen konstruksjon på en grunnplate.
 
  • Liker
fredrik.johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ved å dele opp det hele i to volumer kan du lettere styre prosjektet så det blir så ideelt som mulig. Kanskje kan stommen se ut som bildet nedenfor. Keep it simple!

[bilde]
Ingen dum idé i det hele tatt! Ser litt dyrt ut bare, føles som mye limtre?
 
Sist redigert:
Det trenger ikke bli så farlig. Limtre er ca. tre ganger så dyrt som konstruksjonsvirke, men med c/c 2,4 meter for stommen kan man bruke ganske spinkelt virke til resten. Du trenger limtre på grunn av de store spennviddene. Det er også viktig å få innkjøringene på de riktige stedene, ellers må du gjøre kompliserte avvekslinger. I tillegg kan du få inn lys til loftet som blir mye hyggeligere på den måten.
 
8x8 m bjelkelag uten stolper burde vell gå bra å bygge med fagverksbjelker av konstruksjonsvirke.
 
Hei,

Jeg har lest denne tråden med interesse. Da jeg har planlagt en bygging av en maskinhall med samme type konstruksjon er jeg naturligvis nysgjerrig på hvordan du kom videre med ditt bygg?

Med vennlig hilsen,

Johan
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.