Hei! Går med tankene på å bygge en større garasje/verksted.
Trenger litt hjelp med hvordan jeg skal tenke og tegne videre.

Tanken er en garasjedel med et innermål på ca. 8x8 meter. Utover dette blir det en verksteddel på 8x? meter.

Uansett så vurderer jeg å ha en overetasje over garasjedelen.

Vegghøyden blir 3,5-4 meter, litt uklart ennå.

Vurderer å bruke meg av saltaksstoler.

Nå til selve spørsmålet:
Bjelkelaget til selve overetasjen ønskes altså å bli som garasjen 8x8 meter.
Jeg vil trenge en limtrebjelke som vekslers av på midten.
MEN kan jeg få opp en bjelke uten å ha en stolpe på midten?

Jeg har brukt meg av Svenskt Träs lathund og kommet frem til hva jeg trenger for dimensjon på bjelkelaget, men den der limtrebjelken blir jeg ikke klok på.

Har sett på beregningene hva gjelder avveksling av midtvegg i 1&1/2 plansvilla og der er maks lengden 5000mm men blir vel ikke riktig samme sak da takstolene blir selvbærende i mitt tilfelle.

Altså. Kan jeg midt i garasjen henge opp en frittbærende limtrebjelke på 8 meter uten midtstolpe og så sette bjelkesko eller lignende på hver side av bjelken og legge mitt bjelkelag i? Bjelkelaget festes altså så i veggene 4 meter i begge retninger.

Tanken med overetasjen er "boende" "ungdomslya" "gjesterom" you name it ‍♂️

Bjelkelag 45x245 c24 cc600.

Taaack på forhånd
 
  • Liker
Keski11
  • Laddar…
8x8 m er vel mye uten søyle. Det er bedre med to bærende bjelker, ellers må du ha limtre til gulvbjelkene også. Selv da vil du få betydelige stabilitetsproblemer. Jeg synes likevel at du først må utvikle konseptet. Det er bedre å lage en hall med ordentlig takhøyde og deretter en separat del i to plan med lavere takhøyde. En hall kan man bygge med 3-leddsrammer som tåler skikkelige spennvidder til moderate kostnader. Tenk over planmålene i forhold til funksjonskravene. Hva er det du vil kunne gjøre og hvilken plass tar det?
 
Ena tanken er som på bildet "typ". "Åpen for forslag" da jeg enda er inne i drømmefasen..

Bygget på bildet er 8,4 x 16,8 m. 4 m i vegghøyde.

Til høyre er da tanken en dobbeltgarasje 8x8m innvendig ca. 2,2-2,4m i takhøyde der altså bjelkelaget for overetasjen skal ta over. Limtrebjelken er da tenkt mellom portene. Men den kan også legges på langs i midten for den del. Skal man ha en midtstolpe så havner den jo midt i uansett.
Doble bjelker som du nevnte kan bli litt dumt for takskjutsportene tenker jeg.
Så en bjelke i midten ville vært bra, men spørsmålet i seg selv var jo om det finnes noen bjelke som klarer bjelkelaget uten midtstolpe. Det blir jo 64 m2 gulvareal som skal bæres opp av ytterveggen (høyre gavl), limtrebjelke 4 meter inn og deretter en innervegg som da blir 8 meter fra høyre gavl.

Etter denne innerveggen kommer man inn i verksteddelen.
Innenfor porten til venstre vil jeg ha 4m i takhøyde for en bilheis. Så fra venstre gavl og kanskje 3,6-4,8 m inn kunne man brukt vanlige takstoler for å få et jevnt innertak. Deretter vurderer jeg å få til en form for loft også der fram til midtveggen mot garasjedelen for oppbevaring av diverse verkstedsprylar/bildeler mm. Der bruker man typ saxtakstoler som i det andre loftet.

Bruker jeg 4m vegghøyde får jeg på loftene rundt 1,3 meter i laveste vegghøyde, noe som er ganske nice, synes jeg. Men alt avhenger av hvor stor den limtrebjelken blir og om man skal legge bjelkelaget PÅ bjelken eller om man kan henge bjelkelaget i typ bjelkesko i bjelken for å på den måten få ned gulvhøyden ca 25 cm.

Jisses så mye det ble å lese, men håper du forstår hvordan jeg tenker.

Under loftet i verksteddelen får man jo også god plass for å få til toalett, garderobe og masse annet man vil ha.
 
  • Byggplan: Modern garasje med hvite fasader, tre porter, svart tak og vindu. Mål: 8,4 x 16,8 m, 4 m høyde. Planer inkluderer verksted og garasje.
Mitt forslag er at du deler det opp i to volumer. Garasjedelen med loft trenger ikke være større enn 6x6 m, Kanskje holder det også med 5x6 m. 8x8 m er heller ikke et bra mål for en "lya". Derimot trenger du en skikkelig mønehøyde i boligdelen.
 
J justusandersson skrev:
Mitt forslag er at du deler det opp i to volumer. Garasjedelen med loft trenger ikke være større enn 6x6 m, Kanskje holder også 5x6 m. 8x8 m er heller ikke et godt mål for en "lya". Derimot trenger du en skikkelig mønehøyde i boligdelen.
Mnjaa. En bil er ca 2 m bred. Jeg vil kunne åpne dørene fullt uten å slå i hverken den andre bilen eller veggene, altså at 7 m ser jeg som absolutt minimum. En fullt åpen bildør er rundt en meter.

En bil er rundt 5 meter lang. En innkjørt kombi med åpen bakluke er snart 6 m. Så vil jeg kunne bevege meg uten problemer med biler i garasjen, så snart en meter til foran bilene = 7 meter. Og innerst vil du kanskje ha litt hyller og ting, så da er du snart oppe i 8 m på dybden. Så tenker jeg..

Angående lya så blir mønehøyden (med 4 m vegger og 25 gr graders innvendig takvinkel) rundt 3150 mm. Dette med et bjelkelag regnet til 600 mm (da jeg fortsatt ikke vet hvordan bjelkelaget skal se ut med bjelken)..

Så ved yttervegg blir høyden ca 1300 mm
1400 mm inn så er takhøyden 2000 mm
2600 mm inn så er takhøyden 2500 mm
Og mønehøyden da ca 3150 mm.

Disse målene endres jo avhengig av hvor mye bjelkelaget bygger.

Dette er mål jeg har kommet fram til med linjal og gradskive.

Jeg kjører gravemaskin til daglig så det trenger jo ikke å stemme: crysmile::cool:
 
Jeg har stor respekt for dem som kjører gravemaskin. Det ville jeg ikke klare. Dessuten har jeg sett tilstrekkelig mange gravemaskinførere til å vite at forskjellen i dyktighet er stor.

Det er klart at det er behagelig med godt om plass, men hvis man ikke er villig til å inngå kompromisser kan det bli vanskelig å bygge konstruksjonen. I min gamle håndbok angis passende størrelse for en bilgarasje til 3,4x6 meter. Da finnes det plass for bilvedlikehold, men ingen arbeidsbenk. En tobilsgarasje uten mellomvegg bør være 6x6 meter, men det er ingen ulempe om det er 6,8x6 meter. Det er ingen vanskelighet å bygge en hall på 8x16 meter med skikkelig takhøyde. Problemene oppstår når du vil innføre et loft uten vegger eller søyler i første etasje. Da er det bedre å bygge boligdelen separat på bakken.
 
Ok, men hvis jeg omformulerer spørsmålet. Hvor grov limtrebjelke tror du er nødvendig for min bjelkelag? Hvis vi nå antar at jeg kan sette en søyle i midten?
 
En 8 m lang limtredrager uten søyle må være 215x540 mm (laveste høyde), med søyle på midten 90x360 mm. Ønsker du alt i ett volum så er det bedre å gi loftet en egen bærende konstruksjon enn å henge på hallens.
 
J justusandersson skrev:
Vil du ha alt i en volum så er det bedre å gi loftet en egen bærende konstruksjon enn å henge på hallens.
Takk! Endelig et svar på mitt hovedspørsmål :crysmile:

Hva mener du med det sistnevnte? "Alt i en volum & egen bærende konstruksjon" ? :D
 
  • Liker
HammarClark
  • Laddar…
Du bygger først et skall 8x16 m. Innenfor dette skallet setter du opp en separat konstruksjon med bjelker og stolper som gulv for loftet.
 
J justusandersson skrev:
Du bygger først et skall 8x16 m. Innenfor dette skallet setter du en separat konstruksjon med bjelker og søyler som gulv for loftet.
Tenker du typ 3 bjelker og 9 stolper? Så det står helt for seg selv? På hvilken måte ville det bli bedre mener du?

Jeg er nysgjerrig på din tankegang, men forstår ikke hensikten.
Forklar gjerne hvis du orker :D

Da jeg skrev innlegget håpet jeg at du skulle svare. Etter å ha lest forskjellige tråder virker det som du har stålkontroll på det meste (y):D
 
Limtre 115x315 ser ut til å fungere på 8 meter uten støtte på midten..... Limtrebjelker 115x315 brukes i gulvramme på 8 meter med 600 mm c-avstand, uten mellomstøtte, med 36 mm deformasjon.
 
T Taxture skrev:
Limtre 115x315 ser ut til å funke på 8 meter uten støtte i midten.....[bilde]
Ja det kan stemme. Jeg sjekket litt på det alternativet også med hele bjelkelaget i limtre. Men å bruke over 50 papp på et bjelkelag føltes litt saftig :crysmile:
 
Store haller krever en annen måte å tenke på. Ved hjelp av for eksempel treleddsrammer (googla på det) eller lignende teknikk går det enkelt å bygge store spennvidder til relativt lave priser. Da er det en fordel om man ikke trenger å blande inn bæringen av et loft på en del av overflaten. Det blir mye billigere.
 
J justusandersson skrev:
Store haller krever en annen måte å tenke på. Med hjelp av f.eks. treleddsrammer (google det) eller lignende teknikk går det enkelt an å bygge store spennvidder til relativt lave priser. Da er det en fordel om man ikke trenger å blande inn bæringen av et loft på en del av flaten. Det blir mye billigere.
J justusandersson skrev:
Store haller krever en annen måte å tenke på. Med hjelp av f.eks. treleddsrammer (google det) eller lignende teknikk går det enkelt an å bygge store spennvidder til relativt lave priser. Da er det en fordel om man ikke trenger å blande inn bæringen av et loft på en del av flaten. Det blir mye billigere.
Jaja nå forstår jeg hvordan du mener.
Men nja, jeg vetifan :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.