Et mellometasjeskille på 8x8 meter bygget med limtrebjelker og et fåtall søyler er ingen god idé. Det vil bli problemer med stabiliteten, og det vil kreves limtre til gulvbjelkene til tross for en bjelkelinje. Jeg foreslår at du tenker om når det gjelder hoveddisposisjonen. En redusert dybde på garasjen til 7 meter er en klar forenkling.
Det finnes en konflikt mellom dine målekrav og muligheten til å bygge på en enkel måte. Stabilitet er ikke bare et spørsmål om vertikale laster, men også støtte i forskjellige sideretninger, f.eks. gjennom vegger. Alt kan løses hvis man investerer tilstrekkelig mye. Ved hjelp av KL-element (KL=krysslaminert tre) som erstatning for gulvbjelker mm kan man nok lage et stabilt dekke. Du øker imidlertid vanskelighetsgraden og kostnadene betraktelig.
Er det stabiliteten i selve etasjeskilleren eller i konstruksjonen på bygget som blir ustabil?
Hva er risikoene som du ser det?
Som sagt, dette er ikke mitt kompetanseområde men vil gjerne forstå
For at en bygning skal stå og beholde formen over tid, kreves stabilitet i alle tre dimensjoner. I mindre hus oppnår man det først og fremst med hjelp av platevirkning i fasader og vegger. I større konstruksjoner må man utnytte diagonalstag og lignende metoder. Det er ganske lett å bygge store haller stabilt. Problemene oppstår når man skal føre inn mellombjelkelag som skal bæres av hovedkonstruksjonen, hvis man ikke gjør som jeg tidligere antydet, bygger et hus i huset. Også da er kombinasjonen åpent garasje på 8x8 meter og et boligloft problematisk. Det beste er at du jobber gjennom det hele tankemessig enda mer slik at du kommer til innsikt om målkonfliktene. Den enkleste måten å løse problemer på er å unngå dem.
Som huset jeg bor i. 1&1/2 plans villa. Ramverkstakstoler. Huset er ca 8 meter bredt og midtveggen nede er vel den eneste som er bærende.
Tenker at det burde bli det samme i garasjen da, bare at man erstatter midtveggen med en bjelke i stedet?
Det er det som ikke blir bra. å erstatte en hel hjertevegg med en bjelke. Dessuten har du tverrgående vegger som også stabiliserer. Jeg får finne ut en pedagogisk måte å beskrive dine alternativer på.
Gulvet i andre etasje (gulvspon) burde jo stive opp og fordele laster i bygningen om bare gavlene er skikkelig avstivet eller platekledd. Men det er kanskje ikke nok på såpass store spenn. En måte kan kanskje være å bruke støttebein i midten av bygningen som du skrår fra svillen og skrått opp i mellombjelkelaget eller helt opp til høysbena på takstolene.
Gulvet på overetasjen (gulvspon) burde vel i og for seg stagge opp og fordele ut laster i bygningen om bare gavlene er skikkelig skråstilt eller skivet. Men det kanskje ikke er nok på såpass store spenn. En måte kanskje kan være om du kan tenke deg støtteben på midten av bygningen som du skråstiller fra svillen og skrått opp i bjelkelaget eller helt opp til takstolenes høyben.
Synes det også. Det blir jo en midtvegg etter disse 8 meter også. Og osb + gips blir det vel i hele bygget.
En kompis bygde nettopp en garasje på 8,4x 14,4m. Dog med vanlige w takstoler. 4m vegghøyde. Der slo de på stålbånd diagonalt i stommen som stivet opp det. Vet dog ikke om det var nettopp for stabiliteten før han fikk på panel på utsiden og osb inne. Eller om de fyller noen funksjon når det står klart også.
Han smalt opp et lite loft på 8x4 m ca. Dog bare for oppbevaring, så takhøyden på loftet er over meteren noe.
Der satte vi opp en limtrebjelke 495*115*8370 som sitter ca 4 meter inn. Så ligger det et bjelkelag med 220 med cc 45 mellom bjelken og gavlen. Den bjelken henger bare på stolper i veggene.
Det er det som ikke blir bra. å erstatte en hel hjertemur med en bjelke. Dessuten har du tverrgående vegger som også stabiliserer. Jeg får fundere ut noe pedagogisk måte å beskrive dine alternativer.
Hei igjen
Hvis jeg nå reduserer dybden til 7 meter. Kanskje også bredden til 7 meter. Altså 7x7 meter. Hvordan ser mulighetene ut da?
Vil du fortsatt at bjelkelaget skal få sin egen konstruksjon eller bake det inn i veggene?
Hvordan ville du at det så ut med følgende forutsetninger:
7x7 alternativt 7x8 meter.
To stk 3m brede porter på "langsiden"
Takhøyden i garasjen 2,3-2,4 meter.
Ovenfor dette et fornuftig loft for "bolig"
Garasjedelen skal gjerne være åpen uten innervegger eller stolper om så er mulig.
Hvordan ville du bygget?
Vegghøyde?
Type av takstoler?
Bjelkelaget?
Jeg hadde nok ikke blandet inn noen boyta i det hele tatt, siden den ikke kan få virkelig gode planmål og lysforhold. Hvis man likevel skal gjøre det, er 7 m dybde klart bedre enn 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruksjon (se skisse), så kan den brukes til å stabilisere selve hallskallet. Jeg synes du skal se på Svenskt Träs hjemmeside for å få litt inspirasjon til hvordan man kan bygge haller på en enkel måte. Det finnes noe som heter treleddsrammer som blir veldig stabile til tross for stor takhøyde og spennvidde. De er egentlig ment for virkelig store spennvidder, men det er ikke forbudt å bruke dem i en slik sammenheng. Så vet jeg ikke noe om din tomt eller snøsone.
Jeg hadde nok ikke blandet inn noen boligareal i det hele tatt, siden det ikke kan få skikkelig bra planmål og lysforhold. Hvis man likevel skal gjøre det, er 7 m dybde klart bedre enn 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruksjon (se skisse), kan den brukes til å stabilisere selve hallskallet. Jeg synes du skal se på Svenskt Träs hjemmeside for å få litt inspirasjon til hvordan man kan bygge haller på en enkel måte. Det finnes noe som heter treleddsrammer, og som blir veldig stabile til tross for stor takhøyde og spennvidde. De er egentlig ment for virkelig store spennvidder, men det er ikke forbudt å bruke dem i en slik sammenheng. Deretter vet jeg ikke noe om tomten din eller snøsonen.
[bilde]
Jjustusandersson skrev:
Jeg hadde nok ikke blandet inn noen boligareal i det hele tatt, siden det ikke kan få skikkelig bra planmål og lysforhold. Hvis man likevel skal gjøre det, er 7 m dybde klart bedre enn 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruksjon (se skisse), kan den brukes til å stabilisere selve hallskallet. Jeg synes du skal se på Svenskt Träs hjemmeside for å få litt inspirasjon til hvordan man kan bygge haller på en enkel måte. Det finnes noe som heter treleddsrammer, og som blir veldig stabile til tross for stor takhøyde og spennvidde. De er egentlig ment for virkelig store spennvidder, men det er ikke forbudt å bruke dem i en slik sammenheng. Deretter vet jeg ikke noe om tomten din eller snøsonen.
[bilde]
Jjustusandersson skrev:
Jeg hadde nok ikke blandet inn noen boligareal i det hele tatt, siden det ikke kan få skikkelig bra planmål og lysforhold. Hvis man likevel skal gjøre det, er 7 m dybde klart bedre enn 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruksjon (se skisse), kan den brukes til å stabilisere selve hallskallet. Jeg synes du skal se på Svenskt Träs hjemmeside for å få litt inspirasjon til hvordan man kan bygge haller på en enkel måte. Det finnes noe som heter treleddsrammer, og som blir veldig stabile til tross for stor takhøyde og spennvidde. De er egentlig ment for virkelig store spennvidder, men det er ikke forbudt å bruke dem i en slik sammenheng. Deretter vet jeg ikke noe om tomten din eller snøsonen.
[bilde]
Jjustusandersson skrev:
Jeg hadde nok ikke blandet inn noen boligareal i det hele tatt, siden det ikke kan få skikkelig bra planmål og lysforhold. Hvis man likevel skal gjøre det, er 7 m dybde klart bedre enn 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruksjon (se skisse), kan den brukes til å stabilisere selve hallskallet. Jeg synes du skal se på Svenskt Träs hjemmeside for å få litt inspirasjon til hvordan man kan bygge haller på en enkel måte. Det finnes noe som heter treleddsrammer, og som blir veldig stabile til tross for stor takhøyde og spennvidde. De er egentlig ment for virkelig store spennvidder, men det er ikke forbudt å bruke dem i en slik sammenheng. Deretter vet jeg ikke noe om tomten din eller snøsonen.
[bilde]
Kanskje ikke skal lese det som "bolig" heller, men mer som "gjesterom" eller lignende. Kanskje aldri kommer til å bo noen der, men bare blir oppbevaring. Men vil gjerne at muligheten skal finnes når man likevel bygger.
Jeg vil jo ha en dobbelgarasje for to biler, og en verksteddel for to biler, billøft, arbeidsområder, toalett, "pannrum/teknikrum".
Garasjen på rundt 60 kvm.
Og verksted på 80-90 kvm.
Og da gjerne loft over garasjedelen.
Lysinnslipp kan man jo alltid få til med en kvist eller to.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.