J justusandersson skrev:
Ja i princip.
Og du tenker fortsatt at bjelkelaget skal være fritt hengende da uten å være sammenbygd med veggene?
Stolpene til bjelkene skal stå inne i garasjen da eller kan disse felles inn i veggene?
 
Nei, den ideen har jeg oppgitt fordi du ikke skal ha noen hall, og byggingen har på den måten blitt mindre.
 
Fast bærebjelkene av limtre bør helst hvile på "egne" søyler, som kan bygges inn i veggene. Observer at bærebjelkenes c/c-avstand i mitt siste eksempel vil være 2 meter. Da må du kanskje ha garasjeportene dine på gavlen?
 
J justusandersson skrev:
Men bære bjelkene av limtre bør helst hvile på "egne" søyler, som kan bygges inn i veggene. Vær oppmerksom på at bjelkenes c/c-avstand i mitt siste eksempel vil være 2 meter. Da må du kanskje ha garasjeportene dine på gavlen?
Mjaa en verkstedshall blir det fortsatt som grunntanken var, men man kan vel si at garasjen er jo en "egen" del. På den andre siden av veggen kommer jo verkstedet, som nå kanskje blir dypere når garasjedelen ikke blir så dyp.

At bære bjelkene skal stå på egne søyler er jeg med på.
Men du skrev tidligere at jeg skulle bruke 3 bære bjelker, men du tenker at fra de ytre bjelkene så fester man bjelkelaget direkte i veggene da? Da stemmer det jo med tre stykker på cc 2000.

Ja det blir jo litt tricky med garasjeporter på langsiden på denne måten... blir ikke noe bra det heller.
 
Ja, man bruker også ytterveggene for innfesting av gulvbjelkene.

Det er det som er det vanskelige, å tilpasse alle funksjonsmål med ulike stamsystem. 3 meter stemmer dårlig med de fleste målesystemer. Det meste utgår fra 0,3 meter, så dobler man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Er man vant til å tegne hus har man det i bakhodet hele tiden.
 
Rooth07 Rooth07 skrev:
Ene tanken er som på bildet "typ". "Åpen for forslag" da jeg fortsatt er inne i drømmefasen..

Bygget på bildet er 8,4 x 16,8 m. 4 m i vegghøyde.

Til høyre er da tanken en dobbeltgarasje 8x8m innvendig ca. 2,2-2,4m i takhøyde der altså bjelkelaget for overetasjen skal ta over. Limtrebjelken er da tenkt mellom portene. Men går å legge i lengderetningen midt i også for den delen. Skal man ha en midtstolpe så havner den jo midt i uansett.
Doble bjelker som du nevnte kan bli litt dumt for takskjutsportarna tenker jeg.
Så en bjelke i midten hadde vært bra, men spørsmålet i seg selv var jo om det finnes noen bjelke som tåler bjelkelaget uten midtstolpe. Det blir jo 64 m2 gulvflate som skal bæres opp av ytterveggen (høyre gavl), limtrebjelke 4 meter inn og deretter en innervegg som da blir 8 meter fra høyre gavl.

Etter denne innerveggen så kommer man inn i verkstedsdelen.
Innenfor porten til venstre så vil jeg ha 4m i takhøyde for en bilheis. Så fra venstre gavl og kanskje 3,6-4,8 m inn så kunne man bruke vanlige takstoler for å få et slett innertak. Deretter tenker jeg på å få til en eller annen form for loft også der frem til midtveggen mot garasjedelen for lagring av diverse verkstedprylar/bildeler mm. Dvs der kjører man typ saxtakstoler som i det andre loftet.

Kjører jeg med 4m vegghøyde så får jeg i loftene rundt 1,3 meter i laveste vegghøyde, noe som er ganske nice synes jeg. Men det alt henger på er hvor stor den der limtrebjelken blir og om man skal legge bjelkelaget PÅ bjelken eller om man kan henge bjelkelaget i typ bjelkesko i bjelken for å på den måten få ned gulvhøyden ca 25 cm.

Jisses hvor mye det ble å lese men håper du forstår hvordan jeg tenker.

Under loftet i verksteddelen får man jo også god plass til å få til toalett, omkledningsrom, og masse annet man vil ha
Kan du ikke ha en vegg mellom de to delene for eksempel på 8 meter?
Da får du et spenn på 8 meter per side og veksler du deretter av disse med limtrebjelke på 220 eller 3 ST sammen monterte 45x220 på 4 meter.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kan du ikke ha en vegg mellom de begge delene for eksempel på 8 meter?
Da får du et spenn på 8 meter per side og veksler du deretter av disse med limtrebjelke på 220 eller 3 ST sammen monterte 45x220 på 4 meter.
Jo det er jo så som tanken har vært hele tiden. Garasje 8 meter. - vegg - verksted :thinking:
 
J justusandersson skrev:
Ja, man bruker også ytterveggene for innfesting av gulvbjelkene.

Det er det som er det vanskelige, å tilpasse alle funksjonsmål med forskjellige stomsystemer. 3 meter stemmer dårlig med de fleste målesystemer. Det meste utgår fra 0,3 meter, siden dobler man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Er man vant til å tegne hus har man det i bakhodet hele tiden.
Jo så er det jo
 
Rooth07 Rooth07 skrev:
Ena tanken är som på bilden "typ". "Öppen för förslag" då jag ännu är inne i drömfasen..

Bygget på bilden är 8,4 x 16,8 m. 4 m i vägghöjd.

Till höger är då tanken ett dubbelgarage 8x8m invändigt ca. 2,2-2,4m i takhöjd där alltså bjälklaget för övervåningen skall ta över. Limträbalken är då tänkt mellan portarna. Men går att lägga i längsled mitt i också för den delen. Skall man ha en mittstolpe så hamnar den ju mitt i hur eller hur.
Dubbla balkar som du nämnde kan bli lite dumt för takskjutsportarna tänker jag.
Så en balk i mitten vore bra, men frågan i sig var ju om det finns någon balk som klarar bjälklaget utan mittstolpe. Det blir ju 64 m2 golvyta som skall bäras upp av ytterväggen (höger gavel), limträbalk 4 meter in och sedan en innervägg som då blir 8 meter från höger gavel .

Efter denna innervägg så kommer man in i verkstadsdelen.
Innanför porten till vänster så vill jag ha 4m i takhöjd för en billyft. Så från vänster gavel och kanske 3,6-4,8 m in så skulle man kunna använda sig av vanliga takstolar för att få ett slätt innertak. Därefter funderar jag på att få till någon form av loft även där fram till mittväggen mot garagedelen för förvaring av diverse verkstadsprylar/bildelar mm. Dvsa där kör man typ saxtakstolar som i det andra loftet.

Kör jag med 4m vägghöjd så får jag i loften runt 1,3 meter i lägsta vägghöjd vilket är rätt nice tycker jag. Men det allt hänger på är hur stor den där limträbalken blir och om man ska lägga bjälklaget PÅ balken eller om man kan hänga bjälklaget i typ balkskor i balken för att på så sätt få ner golvhöjden ca 25 cm.

Jisses vad mycket det blev att läsa men hoppas du förstår hur jag tänker.

Under loftet i verkstadsdelen får man ju också gott om plats för att få till toalett, omklädningsrum, och massa annat man vill ha
Lövångers bygg, hur har de gjort?
Kolla Mellby garage med
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lövångers bygg, hvordan har de gjort det?
Se på Mellby garage også
Lövångers så er det bare en stor åpen hall på 8,4x16,8 meter. Med ramverkstakstoler og 38gr takvinkel. "Ser man inn" i bygningen så er den helt åpen uten noen innervegger i det hele tatt :thinking:
Interiørdesign av en stor åpen hall fra Lövångers Bygg, med grønne vegger og uten innvendige skillevegger. Illustrasjon av en åpen hall på 8,4x16,8 meter med ramverkstakstoler, uten innvendige vegger, fra Lövångers Bygg.
 
Lövångers Byggs ferdige haller har så vidt jeg kan se takstoler av fagverk. Ramverktakstoler fungerer ikke på slike bredder uten støtte under på midten. I så fall må man bruke saxtakstoler. Kjøper du en 8,4x16,8 m hall fra Lövångers med saxtakstoler og plasserer et mellomgulv i henhold til hva jeg tidligere har skissert i den ene enden så kommer du ganske nær dine ønsker til en meget bra pris.
 
J justusandersson skrev:
Lövångers Byggs ferdige haller har så vidt jeg kan se takstoler av fagverk. Ramverkstakstoler fungerer ikke på slike bredder uten støtte under på midten. I så fall må man bruke saxtakstoler. Kjøper du en 8,4x16,8 m hall fra Lövångers med saxtakstoler og plasserer et mellombjelkelag i henhold til hva jeg tidligere har skissert i den ene enden, kommer du ganske nær ønskene dine til en meget god pris.
Jo når man går opp i 38 graders takvinkel blir det ramverk i deres skisseprogram ifølge vedlagte bilde :thinking: Visualisering av et byggkonstruksjonsprogram med en takvinkel på 38 grader, viser ramverkstruktur i en digital modell.
 
Jo jeg så det når jeg testet, men jeg tror ikke på det i virkeligheten. Uten midtstøtte må underrammen gjøres i limtre, f.eks. 42x540 mm hvis det skal bli en akseptabel svikt.
 
J justusandersson skrev:
Jo jeg så det når jeg testet, men jeg tror ikke på det i virkeligheten. Uten midtstøtte må underrammen gjøres i limtre, f.eks. 42x540 mm om det skal bli en akseptabel svikt.
Jo jeg er enig i at det høres litt for bra ut til å være sant :crysmile:

Men som du sa der med saxtakstoler og bjelkelaget er vel litt sånn jeg har tenkt hele tiden. Men visst det blir jo litt knotete med porter på langsiden da som sagt :sweat:
 
Prinsippet som jeg viste i innlegg #31 er kanskje ikke så dumt likevel. Treleddsrammer på "feil" vei som gir større gavler enn langsider. Du kan ha så mange porter som helst, og du får et veldig billig stomsystem som er utrolig stabilt. Du kan få inn lys fra to retninger til loftet. Den vanligste formen av treleddsrammer har skarpe hjørner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.