Av en eller annen grunn tenkte jeg at det skulle petimetres på det der.. jeg sammenlignet 5x80-skruer der det skiller 2 øre per skrue:-) De andre dimensjonene skiller jo veldig mye avhengig av forpakningsstørrelse 6x120 Heco 700-pack koster bare 57 øre stk eks....
Med andre ord er det mer bensinprisen og avstanden man har til BT henholdsvis Jula som spiller rolle;-)

Forbo skrev:
Av en eller annen grunn trodde jeg at det skulle pirkes på det der..
Selvfølgelig :D

Har dessverre gått glipp av at Heco 6x120 finnes i 700-pakk. Skulle ellers ha kjøpt det.

Edit: 6x120 ser ut til å ikke finnes i 700-pakk, bare 300-pakk for 399:- :(

Sist redigert:
JOW skrev:
Kommer vel an på hva man bygger.
Setter man opp en vegg med kryssfinér/OSB/sponplate og gips så trenger ikke skruen være stor i det hele tatt for å holde stenderne på plass da trefiberplaten med alle skruene låser stenderne på plass.
Dette må vel stemme? Hvilke krefter er det som skal tas opp av skruen som holder en stående stender i en vegg? Egentlig burde det vel holde med en liten skrue oppe og en nede slik at stenderen står stille inntil man har skrudd fast sin OSB-plate?

tlundberg skrev:
Dette må vel stemme? Hvilke krefter er det som skal tas opp av skruen som holder en stående regel i en vegg? Egentlig burde det vel holde med en liten skrue oppe og en nede slik at reglen står stille til man har skrudd fast sin OSB-skive?
Japp, sammenlign med hvordan man gjør med plåtreglar.

Har Biltema gått bort fra sitt tilbud om rabatt når man kjøper 4 pakker av deres treskruer?

Snart er det tid for et større kjøp av skruer. Hovedsakelig i størrelsene 5x40-90 og 6x80-180. Det skal være treskruer med forsenket hode for å skru sammen bjelker m.m. Kommer kanskje til å kjøpe skruer for rundt 5000 kr.
Siden Biltema har gått bort fra sitt tilbud om lavere pris ved kjøp av 4 esker, føles de ikke lenger som et selvfølgelig alternativ.

Hva har dere å foreslå?

Et tips kan være også å sjekke ytelserklæringen for skruen dere skal kjøpe. All CE-merket skrue skal ha ytelserklæring tilgjengelig, denne forteller om uttrekksverdier og skjærkrefter. Det kan være slik at du med en billigere skrue må gå opp i dimensjon, og da er kanskje prisgevinsten slettet eller redusert en hel del. Skrue og skrue er sjelden det samme selv om de ser like ut, mitt råd er å kjøpe fra en av de større leverandørene for å forsikre dere om at det faktisk er gjort noen tester på skruen. Finnes ytelserklæringen så kan dere gå ut fra at de verdiene som finnes der stemmer, da CE-merkingen krever en hel del kontroller under produksjonens gang.

Noen som har erfaring med Dresselhaus skrue?

Beklager et kanskje OT innhopp i diskusjonen, men en slik liten detalj i byggingen som skrue (eller spiker) er det vel ingen grunn til å "spare" på?

Jeg bruker Heco, overflatebehandling "Protect 4" som finnes bl.a. på Jula, og Gunnebo når det gjelder skrue.

Har dårlige erfaringer med Biltemas ankarskrue. Holder meg faktisk helst unna den butikkjedens produkter.

Absolutt ingenting jeg har tenkt å spare på. Men prisene varierer enormt mye. Unødvendig å kjøpe "merkeskruer" for mer enn det dobbelte av dugelige skruer av annet merke.
Vil derfor vite om biltemas, Heco, Dresselhaus skruer eller andre merker fungerer så man slipper å kjøpe f.eks. Essve fordi det er den eneste som duger.

Anna1984 skrev:
Absolutt ingenting jeg har tenkt å spare på. Men prisene varierer enormt mye. Unødvendig å kjøpe "merkeskruv" for mer enn det dobbelte enn dugelige skruer av annet merke. Vil derfor vite om biltemas, Heco, Dresselhaus skruv eller andre merker fungerer så man slipper å kjøpe f.eks. Essve fordi det er den eneste som duger.
Prisen på "Skruvmerket" avhenger vel heller av salgskanalen enn av merket. Så det gjelder kanskje å finne en byggevarehandel med rimelige priser enn å finne billigste tenkelige "skitskruv". Som sagt har jeg dårlige erfaringer med Biltemas ankarskruv. Det er ikke gøy å dra ti skruer i en spikerplate og halvparten ryker rett under hodet :thumbdown:

Har, som sagt, kjøpt de fleste skruene på GS-byggvarer og JULA. Aldri følt at jeg har måttet betale for mye, og alltid fått god kvalitet.

Anna1984 skrev:
Snart er det tid for et større innkjøp av skruer. Hovedsakelig i størrelsene 5x40-90 samt 6x80-180. Det skal være treskruer med forsenket hode for å skru lekter m.m. Kommer kanskje til å kjøpe skruer for rundt 5000 kr,

Hva har dere å foreslå?
Har du ikke vurdert å leie en spikerpistol for å spikre lekter mm - skal det ikke være demonterbart (enkelt) og bygges inn i konstruksjonen er spiker vanskelig å slå økonomisk (innkjøp + arbeidstid). Med en skikkelig spikerpistol trenger man heller ikke ha underarmer som Skipper'n :-)

Grottan skrev:
Du har ikke vurdert å leie en spikerpistol for å spikre lekter mm - skal det ikke være demonterbart (enkelt) og bygges inn i konstruksjonen er spiker uslåelig økonomisk (innkjøp + arbeidstid). Med en ordentlig spikerpistol trenger man heller ikke ha underarmer som Skipper’n :-)
Jeg har en spikerpistol, men det er vel nettopp bare lektene inni en vegg som man kan spikre. Men dem kan det faktisk være enkelt og smidig å spikre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.