28.526 lest ·
43 svar
29k lest
43 svar
Terrasseskruer for å skru i trelekter innendørs?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jula selger skruer av fabrikat Heco.
De har korrosivitetsklasse C4, som virker bra.
Disse skruene, sammen med Gunnebo, som min byggevarehandler har, er nok for meg.
Hvorfor være gjerrig og prøve med noe dårligere?
Har opplevd at Biltemas ankermutter har gått av allerede når man skrur dem inn.
Typisk bruksområde er å forankre takstoler. Bra om de sitter fast!
Føles ikke bra å bruke i en bygning som skal stå i 50 - 100 år.
Og å bruke terrassekruer i A2-kvalitet i bjelkekonstruksjoner virker som ren galskap.
A2 er billigste sorten "rustfritt", sånn man lager kaffeskeier av.
Altså sånne som Uri Geller bøyde med tankekraft
De har korrosivitetsklasse C4, som virker bra.
Disse skruene, sammen med Gunnebo, som min byggevarehandler har, er nok for meg.
Hvorfor være gjerrig og prøve med noe dårligere?
Har opplevd at Biltemas ankermutter har gått av allerede når man skrur dem inn.
Typisk bruksområde er å forankre takstoler. Bra om de sitter fast!
Føles ikke bra å bruke i en bygning som skal stå i 50 - 100 år.
Og å bruke terrassekruer i A2-kvalitet i bjelkekonstruksjoner virker som ren galskap.
A2 er billigste sorten "rustfritt", sånn man lager kaffeskeier av.
Altså sånne som Uri Geller bøyde med tankekraft
http://www.lapplandimporten.eu/Skruvar/Traeskruvar-torx/
Er det her dårligere skruer enn Julas Heco mener du? Og biltema skruer skal jeg ikke heller kjøpe?
Er det her dårligere skruer enn Julas Heco mener du? Og biltema skruer skal jeg ikke heller kjøpe?
Hecos og Biltemas C4 utendørsskruer har jeg brukt mye til bjelker/konstruksjon inne/ute (mest 5-6x90-100) og jeg synes de er likeverdige, gode og betydelig billigere enn f.eks. essve. Har gått mer over til Biltema da de er billigst (bra tilbud på 4-pack). Biltema har også noen omvendte "fræsegjenger" som jeg ikke vet hva egentlig er bra for? Ulike skruvprodusenter har ulike argumenter for disse...Anna1984 skrev:
Forskjellen BT/Heco mot f.eks http://www.lapplandimporten.eu/Skruv...eskruvar-torx/ er at de sistnevnte er utestede, noe som ikke oppveier den lille prisforskjellen for meg.
edit: BT-skruen som nevnes: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...-galvaniserat/Traskruv-utomhus-100-st-870250/
Sist redigert:
Synes nok at biltemas ser ut som et godt alternativ og bra med rabatten på 4-pack.nanowire skrev:Hecos og Biltemas C4 utendørsskruer har jeg brukt i mengder for bjelker/konstruksjon inne/ute (mest 5-6x90-100) og jeg synes at de er tilsvarende, gode og betydelig billigere enn f.eks. esseve. Har gått mer over til biltemas da de er billigst (bra tilbud på 4-pack). Biltemas har også noen omvendte "fresgjengetråder" som jeg ikke vet hva de egentlig er bra for? Ulike skrueprodusenter har ulike argumenter for disse...
Forskjellen BT/Heco mot f.eks. [lenke] er at de sistnevnte er uprøvde, noe som ikke oppveier den lille prisforskjellen for meg.
edit: BT-skruen som menes: [lenke]
Kan jo dessverre ikke kjøpe hvor mye skrue som helst så hvilke dimensjoner synes dere at jeg bør legge krutt på? Hvilke kommer mest til bruk? Skal innrede en hel overetasje med alt hva det innebærer.
TS: Kjøp du Biltemas 5x90-skruer for innendørs bruk, de har fræsegjenger og torxfeste, er sterke nok og til en god pris. Grovere enn 5mm har en tendens til å sprekke enden av stendere synes jeg. Ta også en liten klikk vanlig trelim der du fester stenderne så glir stenderne inn godt og sitter som jern uten knirk etterpå.
Utendørs er nok Hecos Protect4 de absolutt mest prisverdige skruene sett til kvalitet og pris, etter min mening. Essve lager gode greier, men ikke så gode at det rettferdiggjør prisen.
Utendørs er nok Hecos Protect4 de absolutt mest prisverdige skruene sett til kvalitet og pris, etter min mening. Essve lager gode greier, men ikke så gode at det rettferdiggjør prisen.
Noen spesiell grunn til at du synes Hecos Protect4 er bedre enn Biltemas tilsvarende? Nysgjerrig da jeg har brukt begge, spesielt Heco, og synes de virker likverdige.Forbo skrev:
Pleier å anbefale kvalitetsskruer, spesielt ute og i tynnere dimensjoner (dit tar jeg også med ankarskruer, gipsskruer og lignende).
For grovere skruer til innvendige regelverk synes jeg f.eks. biltemas fungerer utmerket! Har nylig bygget grovhyller med biltemas 6x80 og det sitter som fjell og mer til. Alt skrudd med makita slagtrekker, ikke en snill maskin mot dårlige skruer! Ingen hendelser.
Ville aldri brukt billig trallskruer til regelvirke, ofte myke og svake.
For grovere skruer til innvendige regelverk synes jeg f.eks. biltemas fungerer utmerket! Har nylig bygget grovhyller med biltemas 6x80 og det sitter som fjell og mer til. Alt skrudd med makita slagtrekker, ikke en snill maskin mot dårlige skruer! Ingen hendelser.
Ville aldri brukt billig trallskruer til regelvirke, ofte myke og svake.
Kommer vel an på hva man bygger.
Setter man opp en vegg med plywood/OSB/sponplate og gips, så trenger ikke skruen være stor i det hele tatt for å holde stenderne på plass, da trefiberplaten med alle skruene låser stenderne på plass.
Skal man lage noe bærende, så bør man ha ordentlige skruer derimot...
Setter man opp en vegg med plywood/OSB/sponplate og gips, så trenger ikke skruen være stor i det hele tatt for å holde stenderne på plass, da trefiberplaten med alle skruene låser stenderne på plass.
Skal man lage noe bærende, så bør man ha ordentlige skruer derimot...
Hallo! Jeg er en GDSer... Her overdimensjonerer vi så det står herlige til!! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ok, nå blir det litt OT, men det er jo sånn at en grunn til at man bruker nettopp slagskrutrekker er at den er mer skånsom mot bits og skruer.Nik206 skrev:
F.eks. rustfri terrasseskruer kan være veldig vanskelige å dra med vanlig skrutrekker fordi de er så myke/svake, men med slagskrutrekker pleier det å gå helt uten problemer.
Min oppfatning er nok motsatt, skånsom mot håndledd og skruehode.Gabbe1 skrev:Ok, nå blir det litt OT, men det er jo sånn at en grunn til at man bruker nettopp slagskrutrekker er at den er mer skånsom mot bits og skruer.
F.eks. rustfri terrasse-skrue kan være veldig vanskelig å dra med vanlig skrutrekker fordi den er så myk/svak, men med slagskrutrekker pleier det å gå helt problemfritt.
Men bits (billige så vel som merker, dog ikke fin-wera) og billige pissskruer har jeg hatt ødelagt mange opp gjennom årene! Går rett av helt enkelt...
De koster nesten på øret like mye per skrue. Finishen på Hecos overflatebehandling føles mer jevn og på litt lengre skruer synes jeg Biltemas kan være noe skeive sammenlignet med Hecos... men på den annen side har Biltemas frese-gjenger som gir et noe finere resultat. Egentlig jevnt løp... jeg kjøper like gjerne det ene som det andre antar jeg
Jeg er enig i alt ovennevnte bortsett fra kostnad, for eksempel:[TABLE="width: 413"]Forbo skrev:De koster nesten på øret like mye per skrue. Finishen på Hecos overflatefølelse føles mer jevn, og på litt lengre skruer synes jeg Biltemas kan være noe skeive sammenlignet med Hecos... men på den annen side har Biltemas fresegjenger som gir et noe finere resultat. Jevnt skjegg egentlig... jeg kjøper like gjerne den ene som den andre antar jeg![]()
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]antall
[/TD]
[TD]pris
[/TD]
[TD]Per stk
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BT