Forstår ikke hvorfor man bekymrer seg for om tapen sitter fast hvis man bruker SITAC-godkjent aldersbestandig tape. Så vidt jeg vet, duger den for passivhus, så dermed burde den duge for deres antatt "normale" bygg.

I de tilfeller det er anvendelig (innertak som skal gleses, eller skjøten mellom takplast og veggplast) etterstreber man selvfølgelig å overlappe plasten med to langsgående gles på.

Å holde på og kortle på veggene (som knapt inneholder noen skjøter) synes jeg personlig - som fullstendig lekperson - virker übernojjete. Hvorfor ikke kjøre tredobbel plast i stedet da?
 
mattias78, les min beskrivelse i innlegg #15 så ser du at man kan velge å tette skjøtene med en tynn list i stedet for å tape.

Det som er problemet med tape er så vidt jeg forstår at selve limet ikke er aldersbestandig, og man vet ikke hvor lenge selve funksjonen i tapen fungerer.
 
Så om SITAC har godkjent en tape som aldersbestandig, ville godkjenningen bare gjelde "plastremsen" da, og ikke limet...?

Se f.eks. godkjenningsdokumentet for T-Flex der SITAC har vurdert aldersbestandigheten til "minst 50 år". (Andre godkjenninger kan søkes fram på SITACs hjemmeside)
 
Ola78
Jeg teiper og setter klemmlist der det trengs, men prøver alltid å få så få skjøter som mulig, da trenger man ikke å bekymre seg så mye. Når det gjelder teipen, så synes jeg etter å først ha brukt Stockviks aldringsbestandige teip for diffusjonsplast at T-flex er veldig mye bedre, bruker den på jobben og den klistrer som man blir gal av noen ganger, men slipper gjør den ikke.
 
Har teipet med T-Flex under hele husbyggingen, sitter som fjell. Nå var rullene tomme når det var tid for garasjen og jeg sparte inn og testet et par billigere teiper. Det går ikke an å sammenligne vedheftingen i det hele tatt. Men jeg har bare funnet den på den lokale byggevarehandelen som bestillingsvare, de tar over 260,- for en rull! Har noen funnet den billigere et sted? Ser at det ser ut til å være samme produkt som i Tyskland kalles Tacoflex, der koster den kanskje halvparten. Noen nettbutikk kanskje, har ikke klart å finne noen selv.
 
Holder selv på å innrede min overetasje og kjemper med tape (Parocs egen samt Tesa). Det jeg har merket er at tapen slipper over tid om man drar den det minste lille ved et hjørne, eller om plasten ikke ligger helt plant. Har tenkt at tapeskjøtene klemmer mellom min ytter- og innerisolering (195+45) når alt er på plass, men det gjelder å være nøye.

Det jeg opplever som det største problemet er rundt bjelker som bryter dampsperren. Her er det et rent helsike, og det har en tendens til å slippe på visse deler etter noen ukers tid. Har forsøkt å jobbe med Parocs svarte klisne tetningsbånd, men da klistrer jeg mest fast meg selv.
 
  • Liker
likblek
  • Laddar…
MagnusRö skrev:
Det som jeg opplever som det største problemet er rundt bjelker som bryter dampsperren. Her er det et rent helvete og det har en tendens til å slippe på visse deler etter noen ukers tid.
Merk at mange aldringsbestandige taper bare er godkjent for skjøting av plast og ikke plast mot tre eller plast mot metall. Jeg kjenner bare til ovennevnte T-emballage T-Flex som er godkjent for skjøting mot andre materialer.
 
Jeg har lagt sølvtape mot treet da den fester bra. Så taper jeg med en aldersbestandig tape mot sølvtapens utside. Funker ganske bra, men den aldersbestandige tapen slipper fra plasten om denne ikke ligger helt flatt.
 
...denne tråden leste jeg altfor sent. Jeg har jobbet med Tesa 4668 og har syntes at den fungerte ok. Men dessverre har jeg stiftet den mot også andre materialer enn plast, og det var kanskje ikke så bra har jeg nå forstått. Nå må jeg gå med stiftepistolen et par runder til og se hva jeg kan løse i etterkant. Rundt vinduet er det dog ikke for sent for regel...
 
Det eneste som fungerer er t-flex. Tesas tjep sitter ikke i det hele tatt så bra som den bør gjøre. Forstår ikke at den er godkjent. Vidhäftningen er vel noenlunde om man er veldig nøye men kun på plane flater, plast mot plast og ved taket må tapingen skje under en glespanel. Funker overhodet ikke mot f.eks. tre eller rundt rør, elslange, eller andre steder der tapen trenger å være fleksibel.
T- flex er veldig dyr (har gjort av med 60 ruller) men jeg vil si at det ikke er et alternativ å velge den billigere tesa tapen. Dette er definitivt feil sted å spare penger. Får du noe lekkasje så kommer du vintertid til å få problemer med kondens oppå isolasjonen som deretter fryser til is og smelter og til slutt legger seg oppå diffspärren som vann.

Dessverre er det altfor få byggere som bruker t-flex på grunn av prisen.
 
Himneck skrev:
Tesas tjep ... Forstår ikke at den er godkjent. ... Fungerer overhodet ikke mot f.eks. tre eller rundt rør, elslange.
Meg bekjent gjelder godkjenningen for den tapen kun for skjøting plast mot plast.
 
Snailman
Noen andre som har sammenlignet k-flex og T-flex og kan si seg enig i at det ser ut til å være samme produsent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.