81.024 lest ·
121 svar
81k lest
121 svar
Tape for tetting av dampsperre!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Pakkeseddelen dukket opp i dag, tapen ser ut til å være den samme som t-flex...
så det blir omtrent en tredjedel av prisen sammenlignet med t-flex
T-flex (25m x 50mm) ca 300kr per rull
Tesa sealing tape flex (25m x 60mm) ca 200 kr per rull
Isover vario multitape sl (25m x 60mm) ca 450kr per rull
Disse har alle et lignende armeringsnett som t-flex, så det kan være verdt å sammenligne med å kjøpe fra Tyskland i stedet...
så det blir omtrent en tredjedel av prisen sammenlignet med t-flex
T-flex (25m x 50mm) ca 300kr per rull
Tesa sealing tape flex (25m x 60mm) ca 200 kr per rull
Isover vario multitape sl (25m x 60mm) ca 450kr per rull
Disse har alle et lignende armeringsnett som t-flex, så det kan være verdt å sammenligne med å kjøpe fra Tyskland i stedet...
Jeg har noen spørsmål om dette med. For det første, når vi plukket ned stammene på kjøkkenet ble det noen rifter og hull i dampsperren. Hvordan reparerer jeg dette på beste måte nedenfra? For ovenfra blir for komplisert.
Kan jeg skaffe Aldersbestandig tape og sette på riftene/hullene?
Eller skal jeg først sette på ny byggeplast over riftene og tape den fast?
Det er litt vanskelig å komme til siden det ikke er stor plass der dette er synlig.
Et annet spørsmål:
Rundt alle veggene er det en skjøt jeg har sett når jeg har tatt bort alle listene i huset. Omtrent en halv centimeter der det ikke er tett mot veggen og plasten rekker ikke helt ut. Er det noe jeg bør utbedre?
Hvis ja, er det vel lignende metode her antar jeg?
Likevel antar jeg også at jeg med dette må ta det ovenfra loftet for her kommer jeg overhodet ikke til som på stedet på kjøkkenet.
Skal jeg legge plast over for å forlenge og deretter tape med Aldersbestandig tape?
Et par spørsmål til:
Hvor kan jeg kjøpe denne tapen? Beijer, Partille Tre, K-Rauta, Bauhaus, Hornbach er stedene jeg kjenner til og muligens XL-Bygg.
Jeg dropper Byggmax tape etter anbefalinger i tråden.
Om noen år vurderer vi å isolere loftet med slik isolasjonsrull, cellulose. Et firma får blåse det opp.
Her har jeg hørt ulikt. Noen sier at ingen dampsperre trengs i det hele tatt, noen sier at jeg til og med skal fjerne plasten for den gjør mer skade enn nytte mens et for meg meget seriøst firma nektet å isolere før jeg hadde tettet dampsperren ved alle kanter og innervegger. Han så også skjøten/sprekken som er der.
Det føles jo utrolig vanskelig å gjøre da jeg må grave opp isolasjon, gulv osv., tette overalt, deretter legge tilbake alt.
Deretter isolere.
Men kjøkkenet skal jeg snart bygge opp så hullene der må jeg fikse ganske umiddelbart.
Ville vært ekstremt takknemlig for svar på alle mine spørsmål.
Kan jeg skaffe Aldersbestandig tape og sette på riftene/hullene?
Eller skal jeg først sette på ny byggeplast over riftene og tape den fast?
Det er litt vanskelig å komme til siden det ikke er stor plass der dette er synlig.
Et annet spørsmål:
Rundt alle veggene er det en skjøt jeg har sett når jeg har tatt bort alle listene i huset. Omtrent en halv centimeter der det ikke er tett mot veggen og plasten rekker ikke helt ut. Er det noe jeg bør utbedre?
Hvis ja, er det vel lignende metode her antar jeg?
Likevel antar jeg også at jeg med dette må ta det ovenfra loftet for her kommer jeg overhodet ikke til som på stedet på kjøkkenet.
Skal jeg legge plast over for å forlenge og deretter tape med Aldersbestandig tape?
Et par spørsmål til:
Hvor kan jeg kjøpe denne tapen? Beijer, Partille Tre, K-Rauta, Bauhaus, Hornbach er stedene jeg kjenner til og muligens XL-Bygg.
Jeg dropper Byggmax tape etter anbefalinger i tråden.
Om noen år vurderer vi å isolere loftet med slik isolasjonsrull, cellulose. Et firma får blåse det opp.
Her har jeg hørt ulikt. Noen sier at ingen dampsperre trengs i det hele tatt, noen sier at jeg til og med skal fjerne plasten for den gjør mer skade enn nytte mens et for meg meget seriøst firma nektet å isolere før jeg hadde tettet dampsperren ved alle kanter og innervegger. Han så også skjøten/sprekken som er der.
Det føles jo utrolig vanskelig å gjøre da jeg må grave opp isolasjon, gulv osv., tette overalt, deretter legge tilbake alt.
Deretter isolere.
Men kjøkkenet skal jeg snart bygge opp så hullene der må jeg fikse ganske umiddelbart.
Ville vært ekstremt takknemlig for svar på alle mine spørsmål.
Er det noen krav når man taper sine skjøter innendørs i plasten? Det er plast mot plast i innertak og yttervegger. Mitt byggevarehus har aldringsbestandig tape Stokvis PS1433 for 100kr per 25m (se PDF) men man begynner jo å lure på hva slags superegenskaper som T-flex for 250-300kr skal ha?.
https://www.stokvistapes.net/ProDat/pdf/pdf/1126_10755/PS1433.pdf
https://www.stokvistapes.net/ProDat/pdf/pdf/1126_10755/PS1433.pdf
Sist redigert:
Denne du kjøpte altså?Snailman skrev:
Hvordan vet man at den er like bra som SITAC godkjente produkter? Tviler ikke på at den er bra men...
http://www.befestigungsfuchs.de/Bau...nal-TACOFLEX-Dampfsperre-Klebeband-50-mm-25-m
Da har jeg også gått på smellen med blå Byggmax-teipen. Den holder bra når det er 100% plant, men den minste ujevnhet i plasten så løsner den etter en uke.
Har bestilt 8 ruller TacoFlex fra Tyskland nå, ifølge tips i tråden.
900 kr inkl frakt.
Håper de er raske på å levere...
Har bestilt 8 ruller TacoFlex fra Tyskland nå, ifølge tips i tråden.
900 kr inkl frakt.
Håper de er raske på å levere...
Leveransen pleier å dukke opp etter ca. en uke. Jeg har bestilt i to omganger til nybygget mitt, tror jeg er oppe i 16 ruller så langt. Det er en herlig tape å jobbe med uansett.
Bra pris!Johan H skrev:
Har testet en tape fra 3M som jeg fant på Optimera, heter 8067 all weather tape. Den fester på alt (tre, plast, betong, maling) virker å ha en superlim.
Fikk anbefaling av selgeren å ta denne i stedet for t-flex og tesa, denne skal være hestelengder bedre og den tape som går mest og best til byggefirmene.
Finner den ikke på Optimeras nettside men den fanns i butikk.
Betalte ca 200 kr for 50mm rull.
Fikk anbefaling av selgeren å ta denne i stedet for t-flex og tesa, denne skal være hestelengder bedre og den tape som går mest og best til byggefirmene.
Finner den ikke på Optimeras nettside men den fanns i butikk.
Betalte ca 200 kr for 50mm rull.
"Hestelengder" bedre enn T-flex??
Tillat meg å tvile......
Det kan ikke være mulig å få frem en tape som fester mye (jeg tolker "hestelengder" som mye) bedre enn T-flex, jeg gjorde feilen å sette en bit T-flex på et blikktak i forbindelse med taklegging, det var løgn i h-vete å få den bort uten thinner.
Tillat meg å tvile......
Det kan ikke være mulig å få frem en tape som fester mye (jeg tolker "hestelengder" som mye) bedre enn T-flex, jeg gjorde feilen å sette en bit T-flex på et blikktak i forbindelse med taklegging, det var løgn i h-vete å få den bort uten thinner.
Sist redigert:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Det er jo viktig at tape er aldersbestandig og at den ikke løser opp dampsperren, så allværsstape som ikke er ment for dampsperre ville jeg ikke turt å bruke...
hadde tenkt å tette mot platen med butyltetning men droppet det da det sto at den ikke skal brukes mot pe
hadde tenkt å tette mot platen med butyltetning men droppet det da det sto at den ikke skal brukes mot pe
Jepp, jeg har brukt opp min første 10-rullers-bestilling nå og gjør meg klar for bestilling nummer to. En luksuriøs følelse å kunne teipe så raus som helstSuhagg skrev:
Kjøpte også et limprodukt som skulle brukes til samme formål, tenkte bruke den der man skal feste mot ujevnt underlag.
Nå har jeg fått bestillingen min på 8 ruller.
Bestilte på fredagen den 5/10, pakken ble sendt fra Tyskland Mandag 8/10 og den var klar til henting Torsdag 11/10.
Om alt nå hadde gått som det skulle... Det gjorde det ikke. Schenker rotet bort pakken min på vei til utleveringsstedet, så når jeg skulle hente pakken fredagen den 12/10 med planen om å teipe hele helgen - så var pakken ikke på plass. Mandagen kom et brev om at det dessverre hadde blitt noe kluss og at jeg kunne måtte vente opptil 10 dager før det gikk an å reklamere. Kontaktet Schenker via mail, de svarte lynraskt og så i sitt system at det så "veldig rart ut" og at de ikke kunne svare på hvor pakken befant seg, men skulle undersøke saken. Typisk - jeg hadde jo det travelt! I går kveld sjekket jeg kollinummeret på nettet og kunne konstatere at pakken burde være på utleveringen nå. I dag hentet jeg den. Godt at den kom til rette...
I kveld skal det teipes!
Bestilte på fredagen den 5/10, pakken ble sendt fra Tyskland Mandag 8/10 og den var klar til henting Torsdag 11/10.
Om alt nå hadde gått som det skulle... Det gjorde det ikke. Schenker rotet bort pakken min på vei til utleveringsstedet, så når jeg skulle hente pakken fredagen den 12/10 med planen om å teipe hele helgen - så var pakken ikke på plass. Mandagen kom et brev om at det dessverre hadde blitt noe kluss og at jeg kunne måtte vente opptil 10 dager før det gikk an å reklamere. Kontaktet Schenker via mail, de svarte lynraskt og så i sitt system at det så "veldig rart ut" og at de ikke kunne svare på hvor pakken befant seg, men skulle undersøke saken. Typisk - jeg hadde jo det travelt! I går kveld sjekket jeg kollinummeret på nettet og kunne konstatere at pakken burde være på utleveringen nå. I dag hentet jeg den. Godt at den kom til rette...
I kveld skal det teipes!