81.016 lest ·
121 svar
81k lest
121 svar
Tape for tetting av dampsperre!
Dampsperretettingstape såklart ;D
Finns på byggevarehusene, det skal være UV bestandig tape. Den pleier å være gjennomsiktig, hvit eller grønn har jeg sett og brukt selv.
Ganske dyr, en rull koster vel ca 80 - 100 kr på de fleste steder.
Finns på byggevarehusene, det skal være UV bestandig tape. Den pleier å være gjennomsiktig, hvit eller grønn har jeg sett og brukt selv.
Ganske dyr, en rull koster vel ca 80 - 100 kr på de fleste steder.
Jeg har hørt mange forskjellige svar på det spørsmålet, noen sier at overlapp er helt OK, andre vil stort sett helsveise alle skjøter.
Det går jo ikke å få helt tett uansett hvordan man gjør det.
Jeg har brukt tape, mest fordi min leverandør mente at det skal være så, jeg har egentlig ingen egen oppfatning om hvordan det "skal" være.
Det går jo ikke å få helt tett uansett hvordan man gjør det.
Jeg har brukt tape, mest fordi min leverandør mente at det skal være så, jeg har egentlig ingen egen oppfatning om hvordan det "skal" være.
Uten å være fagmann eller ekspert på noen måte tror jeg at grunnen til at tapen er så dyr, er at den også er aldringsbestandig, dvs. den slipper ikke om 10 år eller så. Angående overlapp så pleier man å anbefale at skjøtene også klemmes mellom f.eks. 2 bjelker eller mellom bjelke og gips sånn at det kommer trykk over hele lengden. Lufttett liksom.
Hvis du bruker annen tape enn den aldersbestandige, er det også en risiko for at limet på tapen løser opp plasten etter noen år. Det finnes forskning som viser at nettopp sølvtape gjør det. Dessverre kan du jo ikke se inni veggen om tapen løsner eller løser opp plasten, så derfor synes jeg det er best å være på den sikre siden og kjøpe aldersbestandig tape.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 innlegg
Beklager at jeg vekker liv i en gammel tråd, men her er noe jeg ikke skjønner.
I min lokale byggevarehandel finnes både T-emballage Tetningstape T-Flex for litt over 200:-/25 m og nevnte Tesa 4668 for rett under 100:-/33 m.
T-Flex virker veldig solid, fester på forskjellige materialer og har ifølge produktbladet en aldringsbestandighet på 50 år. Men den er dyr!
Personalet i butikken hadde ifølge opplysningene hevdet at Tesa-tapen ikke var godkjent. Ifølge produsenten er den derimot godkjent av SITAC. Akkurat hvilken type godkjenning dette handler om, fremgår imidlertid ikke. Med tanke på personalets påstander er kanskje godkjenningen ikke så relevant. Enda mer forvirrende er det at Tesa på emballasjen har en liten sol som symbol og under står det "180 days". Hva innebærer dette? Er aldringsbestandigheten kun 180 dager??? (Visse forhandlere selger den nettopp for midlertidig skjøting ved f.eks. malingsarbeid). Eller handler det om at den tåler å bli utsatt for direkte sollys i 180 dager, men ellers holder betydelig lenger?
I min lokale byggevarehandel finnes både T-emballage Tetningstape T-Flex for litt over 200:-/25 m og nevnte Tesa 4668 for rett under 100:-/33 m.
T-Flex virker veldig solid, fester på forskjellige materialer og har ifølge produktbladet en aldringsbestandighet på 50 år. Men den er dyr!
Personalet i butikken hadde ifølge opplysningene hevdet at Tesa-tapen ikke var godkjent. Ifølge produsenten er den derimot godkjent av SITAC. Akkurat hvilken type godkjenning dette handler om, fremgår imidlertid ikke. Med tanke på personalets påstander er kanskje godkjenningen ikke så relevant. Enda mer forvirrende er det at Tesa på emballasjen har en liten sol som symbol og under står det "180 days". Hva innebærer dette? Er aldringsbestandigheten kun 180 dager??? (Visse forhandlere selger den nettopp for midlertidig skjøting ved f.eks. malingsarbeid). Eller handler det om at den tåler å bli utsatt for direkte sollys i 180 dager, men ellers holder betydelig lenger?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 innlegg
Men se der. På SITACs nettside gikk det å søke frem godkjenningen for det spesifikke produktet.
Der finnes blant annet en kommentar om at man trenger å unngå UV-stråling ved utendørslagring. Kanskje er det det som menes med solen og "180 days".
Der finnes blant annet en kommentar om at man trenger å unngå UV-stråling ved utendørslagring. Kanskje er det det som menes med solen og "180 days".
Når jeg hadde byggemøte, mente fyren på kommunen at tape var å forakte. Han mente at ingen kunne vite hvor lenge den sitter oppe, og det må jeg gi ham rett i. Han syntes at det eneste rette er å klemme fast plasten mellom to lekter. Det syntes jeg hørtes bra ut, og jeg tenkte at slik skal jeg gjøre. Nå har jeg begynt å fundere på hvordan det skal gå til. Mine vegger skal bestå av stående 195 mm med liggende 45 mm på innsiden. Plasten skal sitte mellom 45 mm og 195 mm. Men siden den ene er stående og den andre liggende kan jeg jo ikke klemme fast plasten uten å legge til noe mtrl. Eventuelt kan jeg sette en form for lister som klemmer fast plasten mot de stående lektene, men det føles veldig kronglete.
Sist redigert:
Jeg synes også at tape virker litt usikkert. Når man korslegger og setter plasten mellom stående og liggende lektere burde man kunne kortle de bakliggende lekterne ved plastens skjøter, om dere forstår hva jeg mener. Er det verdt det ekstra bryet å gjøre det på den måten synes dere?
Du har rett i at litt av poenget forsvinner, men på den andre siden så er det jo ikke så ofte man jukser så det burde bli ubetydelig. Men selvsagt kan man legge en tynnere list og klemme med om man vil, blir jo ikke dårligere av det i alle fall.
Jo, kortla var kanskje feil uttrykk, nå har jeg kommet på hvordan det skal være! Hvis man skal sette plast på stående stendere og ha liggende stendere innenfor, så setter man selvfølgelig plasten ovenfra og ned og får dermed en skjøt ved hver 2400mm. Ved disse skjøtene spikrer man på en tynn list i stedet for å tape. Og kun fulle lengder plast brukes.
Sånn får det bli!
Sånn får det bli!