A AndersS skrev:
Er sannsynligvis ganske enkelt å slå på lekter og ekte panel om det viser seg ikke fungere bra etter noen år.
Ja visst, å la en masonit agere fasade og vindsperre en periode og så montere en vanlig stående fasade av for eksempel en toms bord bør være enkelt og risikofritt. Jeg har fundert på om det kunne fungere 5 år på et enklere fritidshus, men når man leser tråden ser man jo at det kan fungere problemfritt i 50 år.
 
  • Liker
AndersS
  • Laddar…
På -80-tallet bodde jeg nabo med en som hadde bygget en liten garasje med masonitt. Som overflatemateriale la han noen lag med glassfibermatte og polyester som deretter ble malt. Den nye eieren rev det for et par år siden da han trengte en større garasje, men masonittgarasjen så ut til å være i utmerket stand.
 
Isakare Isakare skrev:
Nei, har ikke noe sånt.
Men mange av de såkalte Egnahemshusen på 40- og 50-tallet hadde masonittfasade.
Bla Mockfjärds Elementhus hadde ferdige veggelementer, masonitt limt og spikret på begge sider av en tynn reglestamme fylt med kutterspån.
Innover var den glatte siden som man tapetserte på, utover den grove som var kledd med lekter, malt og ferdig så den ut som hvilken som helst trefasade.

Men de veggene var jo veldig tynne og når ikke dagens standard.
Nei det var ikke helt slik som Mockfjärds elementhus var/er konstruert.
Ingen regelstamme. Skikkelig tykke spontede planker både innvendig og utvendig. Stående masonittremser limt mellom de to lagene planker som sandwich-materiale.
 
C
Masonitstue er jo et begrep. Det finnes mange enklere gamle fritidshus som er bygget med lekter og masonit. Tydeligvis finnes det eksemplarer som har stått helt siden 30-tallet. Så det fungerer nok bra.
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Masonitens funksjon er å holde den løse isolasjonen på plass og å stoppe vinden.
Det blir en såkalt enstegstettet fasade som sjelden pleier å fungere bra i lengden. Hvordan skal du unngå at vann presses inn i isolasjonen via utettheter når det blåser? Hvordan skal fukt i isolasjonen ventileres ut?
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir en så kallad enstegstätad fasad som sällan brukar funka bra i lengden.
Om en enklere sommarhytte med massoitfasade har klart seg siden 30-tallet kanskje man ikke trenger å fundere så mye på hvordan den kommer klare seg i lengden? En mannsalder tenker jeg er rimelig levetid på en lavprisfasade på en hytte, så kan jo barnebarna eller oldebarna rive massoniten og slå på nye bord om de så ønsker, eller sette en ny massonitfasade og håpe at platekvaliteten er så god at den også holder 90 år.
 
P
useless useless skrev:
Det blir en såkalt enstegstettet fasade som sjelden pleier å fungere bra i lengden. Hvordan skal du unngå at vann presses inn i isolasjonen via utettheter når det blåser? Hvordan skal fukt i isolasjonen ventileres ut?
Ja jeg ville ikke hatt en slik fasade, garantert fuktskadet med minst mugg i veggene...
 
Rejäl skrev:
Ja jeg skulle ikke ønske å ha en slik fasade garantert fuktskadet med minst mugg i veggene…
Nei, men om det er friskt bak den aldrende masoniten er det vel ikke noe problem, bare å sette en ny fasade i henhold til dagens eiers krav og ønsker.
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Nei, men hvis det er friskt bak den aldrende masoniten er det vel ingen problem, bare å sette en ny fasade i henhold til de krav og ønsker dagens eiere har.
En masonitt direkte på en stamme i en værutsatt side er ikke fuktsikker…
 
A AG A skrev:
Gjør det ikke, det er ingen god idé. Det finnes en årsak til at man ikke bruker masonitt så lenger.
Takk

Hva er årsaken?
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Takk

Hva er årsaken?
Årsaken er at masonitt akkurat ikke tåler vær og vind så bra. Nå kommer det kanskje litt an på hvordan man ser på det. Den vil holde tett veldig lenge i seg selv. Men den vil suge fuktighet, og kan begynne å mugne, den har vanskelig for å puste. Den vil bølge seg, og på den måten bli utett i skjøtene. Men så vil den også bli veldig stygg fort.
Det vil nok ikke være mulig å slå på panel utenpå etter noen år. Masonitten må da rives først.
 
  • Liker
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir en såkalt enstegstettet fasade som sjelden pleier å fungere bra i lengden. Hvordan skal du unngå at vann presses inn i isolasjonen via utettheter når det blåser? Hvordan skal fukt i isolasjonen ventileres ut?
Masoniten klarer å stoppe vinden og at vann i flytende form tar seg inn i veggen

Veggen består av hygroskopiske materialer tvers igjennom som kan transportere fukt i begge retninger

Vi snakker her om vann i dampform
 
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja jeg ville ikke gjerne hatt en slik fasade garantert fuktskadet med minst mugg i veggene…
Takk

Kan du beskrive inngående hvordan du ser for deg en eventuell muggsituasjon i denne veggen ser ut?
 
A AG A skrev:
Årsaken er at masonitt rett og slett ikke står imot vær og vind så bra. Nå avhenger det kanskje litt av hvordan man ser det. Den vil holde tett veldig lenge i seg selv. Men den vil suge fuktighet, og kan begynne å mugne, den har vanskelig for å puste. Den vil bule seg, og på den måten bli utett i skjøtene. Men så vil den også bli veldig stygg fort.
Det vil ikke være mulig å slå på panel utenpå etter noen år. Masonitten må da rives først.
Takk

Kan du utdype, "...kan begynne å mugne" og "...vanskelig for å puste."

Masonitt kan transportere fukt

Skjøtene i min vegg ligger cc de stående stolpene og over dem sitter en stående spikret sågbak fra svill til hammarbånd
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja jeg ville ikke ha en slik fasade garantert fuktskadet med minst mugg i veggene…
Takk

Kan du inngående beskrive hvordan du ser for deg at en eventuell fuktskade med minst mugg oppstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.