12.806 lest ·
100 svar
13k lest
100 svar
Tåler masonitt vær og vind ?
Ja visst, å la en masonit agere fasade og vindsperre en periode og så montere en vanlig stående fasade av for eksempel en toms bord bør være enkelt og risikofritt. Jeg har fundert på om det kunne fungere 5 år på et enklere fritidshus, men når man leser tråden ser man jo at det kan fungere problemfritt i 50 år.A AndersS skrev:
På -80-tallet bodde jeg nabo med en som hadde bygget en liten garasje med masonitt. Som overflatemateriale la han noen lag med glassfibermatte og polyester som deretter ble malt. Den nye eieren rev det for et par år siden da han trengte en større garasje, men masonittgarasjen så ut til å være i utmerket stand.
Nei det var ikke helt slik som Mockfjärds elementhus var/er konstruert.Isakare skrev:
Nei, har ikke noe sånt.
Men mange av de såkalte Egnahemshusen på 40- og 50-tallet hadde masonittfasade.
Bla Mockfjärds Elementhus hadde ferdige veggelementer, masonitt limt og spikret på begge sider av en tynn reglestamme fylt med kutterspån.
Innover var den glatte siden som man tapetserte på, utover den grove som var kledd med lekter, malt og ferdig så den ut som hvilken som helst trefasade.
Men de veggene var jo veldig tynne og når ikke dagens standard.
Ingen regelstamme. Skikkelig tykke spontede planker både innvendig og utvendig. Stående masonittremser limt mellom de to lagene planker som sandwich-materiale.
Det blir en såkalt enstegstettet fasade som sjelden pleier å fungere bra i lengden. Hvordan skal du unngå at vann presses inn i isolasjonen via utettheter når det blåser? Hvordan skal fukt i isolasjonen ventileres ut?R Rodgar Den Frie skrev:
Om en enklere sommarhytte med massoitfasade har klart seg siden 30-tallet kanskje man ikke trenger å fundere så mye på hvordan den kommer klare seg i lengden? En mannsalder tenker jeg er rimelig levetid på en lavprisfasade på en hytte, så kan jo barnebarna eller oldebarna rive massoniten og slå på nye bord om de så ønsker, eller sette en ny massonitfasade og håpe at platekvaliteten er så god at den også holder 90 år.useless skrev:
Ja jeg ville ikke hatt en slik fasade, garantert fuktskadet med minst mugg i veggene...useless skrev:
Årsaken er at masonitt akkurat ikke tåler vær og vind så bra. Nå kommer det kanskje litt an på hvordan man ser på det. Den vil holde tett veldig lenge i seg selv. Men den vil suge fuktighet, og kan begynne å mugne, den har vanskelig for å puste. Den vil bølge seg, og på den måten bli utett i skjøtene. Men så vil den også bli veldig stygg fort.R Rodgar Den Frie skrev:
Det vil nok ikke være mulig å slå på panel utenpå etter noen år. Masonitten må da rives først.
Masoniten klarer å stoppe vinden og at vann i flytende form tar seg inn i veggenuseless skrev:
Veggen består av hygroskopiske materialer tvers igjennom som kan transportere fukt i begge retninger
Vi snakker her om vann i dampform
TakkA AG A skrev:Årsaken er at masonitt rett og slett ikke står imot vær og vind så bra. Nå avhenger det kanskje litt av hvordan man ser det. Den vil holde tett veldig lenge i seg selv. Men den vil suge fuktighet, og kan begynne å mugne, den har vanskelig for å puste. Den vil bule seg, og på den måten bli utett i skjøtene. Men så vil den også bli veldig stygg fort.
Det vil ikke være mulig å slå på panel utenpå etter noen år. Masonitten må da rives først.
Kan du utdype, "...kan begynne å mugne" og "...vanskelig for å puste."
Masonitt kan transportere fukt
Skjøtene i min vegg ligger cc de stående stolpene og over dem sitter en stående spikret sågbak fra svill til hammarbånd
