37.029 lest ·
190 svar
37k lest
190 svar
Takstoler som svikter
Såklart trist å lese dette i etterkant, men finnes det limtrebjelker i 45x145?J justusandersson skrev:Ja. Du kan ikke oppbevare noe som veier det minste der oppe. Bruk lett isolasjon og legg ikke noe gulv på oversiden. 6,5 meter er en utrolig lang spennvidde for den dimensjonen. Bjelkene vil bare på grunn av sin egen vekt bøye seg ned minst 6 mm. Vil du øke den bærende evnen må du komplettere med limtrebjelker på bestemte avstander.
Trodde i min enfold at Fingerskarvad ifølge lenken på Moelven som er beregnet for bærende konstruksjoner ville fungere for formålet, hvorfor finnes det i så fall opp til 8m å bestille om den ikke er til for bærende konstruksjoner?
Sist redigert:
Nei limtrebjelker finnes ikke i den dimensjonen og selv om de fantes ville de vært for svake uansett. Limtrebjelker er enkelt sagt bare en måte å bygge større trebjelker på enn det som er mulig å sage ut av en trestamme.M M@ZE skrev:Så klart trist å lese sånn i etterkant, men finnes det limtrebjelker i 45x145?
Trodde i min enfoldighet at Fingerskjøtet i henhold til lenken på Moelven som er beregnet for bærende konstruksjoner skulle fungere for formålet, hvorfor finnes den da opp til 8m og kan bestilles hvis den ikke er til for bærende konstruksjoner?
Grunnen til at den finnes opp til 8 meter kan jo være for at den for eksempel kan brukes som del i et fagverk eller som et hammarbånd.
Som tidligere foreslått må du bygge et bjelkelag med limtre eller kertobjelker mellom ytterveggene som er høyere enn undertaksbjelkene slik at sponplaten ikke belaster undertaket.
Du har også en skjøt i undertaket som kanskje ikke er dimensjonert for et bøyemoment som du skaper ved å begynne å belaste som du har tenkt.
Men jeg synes ikke du skal bli nedstemt, det kan bli bra bare du gjør det riktig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man må skille mellom bjelkelengde og spennvidde. Det sistnevnte er den største avstanden mellom understøttelsene som bjelken hviler på. Det er alltid en fordel at bjelken ligger hel over flere understøttelser. Limtrebjelker finnes i mange dimensjoner, men ikke i 45x145, den ville for øvrig ikke holde. Minimumshøyden pleier å være 180 mm. Limtrebjelkenes høyde må være høyere enn takstolenes underramme slik at disse ikke belastes. Hvilken dimensjon som er passende avhenger av hvor mye du vil belaste loftet.
Jeg forstår, det høres ut som om du har kunnskap om emnet. Men selvfølgelig blir jeg litt deppa når jeg har bestilt og fått alt materialet, selv om reglene nå ikke var superdyre. Nå blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få dette riktig så jeg kan bruke loftet/vinden som lagring. Unnskyld om jeg spør, men kan jeg sende en PM for råd?W witten skrev:Nei limtrebjelker finnes ikke i den dimensjonen og selv om de fantes ville de vært for svake uansett. Limtrebjelker er enkelt uttrykt bare en måte å bygge større trebjelker enn det som er mulig å sage ut av en trestamme.
Årsaken til at de finnes opp til 8 meter kan jo være for at de for eksempel kan brukes som del i en fagverk eller som et hammarband.
Som tidligere foreslått må du bygge et bjelkelag med limtre eller kertoreglene mellom ytterveggene som er høyere enn takstolenes underramme slik at sponplaten ikke belaster underrammen.
Du har også en skjøt i underrammen som kanskje ikke er dimensjonert for et bøyemoment som du skaper ved å begynne å belaste som du har tenkt.
Men jeg synes ikke du skal deppe sammen, det kan bli bra bare du gjør riktig.
Vis av erfaring, oppbevar aldri ting på loftet. Mengden ting øker over årene, og det blir bare en søppelplass.
Jeg har ryddet ut mange loft gjennom årene, både hos døde og levende slektninger. Noen ganger finner jeg ting som har stått der siden husene ble bygget for hundre år siden.
Jeg ryddet mitt eget loft i fjor. Det var fullt av lister og annet treverk etter forrige huseier (som ikke var klar over bæreevnen). Også der hadde taksperrene begynt å bøye seg, og det vises i innertaket hvis man ser etter det. Jeg saget opp ved som varte hele vinteren av det som var på loftet. I dag har jeg bare et par planker som ligger der som gjør at jeg (og håndverkere) kan inspisere og bevege meg fritt. Jeg vurderte å lage en mer permanent løsning, men da lurer man kanskje neste huseier til å tro at det er mulig å lagre ting der.
Jeg har ryddet ut mange loft gjennom årene, både hos døde og levende slektninger. Noen ganger finner jeg ting som har stått der siden husene ble bygget for hundre år siden.
Jeg ryddet mitt eget loft i fjor. Det var fullt av lister og annet treverk etter forrige huseier (som ikke var klar over bæreevnen). Også der hadde taksperrene begynt å bøye seg, og det vises i innertaket hvis man ser etter det. Jeg saget opp ved som varte hele vinteren av det som var på loftet. I dag har jeg bare et par planker som ligger der som gjør at jeg (og håndverkere) kan inspisere og bevege meg fritt. Jeg vurderte å lage en mer permanent løsning, men da lurer man kanskje neste huseier til å tro at det er mulig å lagre ting der.
Det går å henge opp de horisontale bjelkene i mønet. Da får du et fungerende spenn for disse. Gittvis kommer dette å belaste selve taket. Samt at du må leve med en rad stolper i midten av rommet. Men legger du bare opp lette ting som langrennsski og pulker så holder det absolutt.
Du spikrer altså fast en regel i takstolen over de horisontale bjelkene. Helst midt under mønet. Deretter fester du den horisontale i denne regelen. Viktig med lengdene på reglene. Ellers vil innertaket se bølgete ut.
Du spikrer altså fast en regel i takstolen over de horisontale bjelkene. Helst midt under mønet. Deretter fester du den horisontale i denne regelen. Viktig med lengdene på reglene. Ellers vil innertaket se bølgete ut.
Ok jeg tror jeg forstår, festes altså øverst i takstolen der de brytes (der det i dag er spikerblikk) og så ned til midten der de er sammen med hverandre med spikerblikk?D Djurmo skrev:Det går att hänga upp de horisontella bjälkarna i mønet. Då får du ett fungerande spenn for disse. Givetvis kommer dette att belaste selve taket. Samt at du får leve med en rad stolper i midten av rommet. Men legger du bare opp lette ting som langrennsski og akebrett så holder det absolutt.
Du spikrer altså fast en regel i takstolen ovenfor de horisontale bjelkene. Helst rett under mønet. Deretter fester du den horisontale i denne reglen. Viktig med lengdene på reglene. Ellers vil innertaket se bølgete ut.
Så mine 6,5m Fingerskjøtet 45x145 er ingen ide å sette opp mellom hver takstol?
Du mener typ slik?pacman42 skrev:
Jeg skulle virkelig ønske å komme i kontakt med noen om hvordan jeg skal gjøre det, vet ikke hvor jeg skal henvende meg bare
Sist redigert:
Nei, jeg tenkte mer bare det oppnedvendte V-en i midten. Det krever jo dog at du kommer til mønet. Med wire eller spikbånd så kan du da henge opp dine 145x45 i mønet uten at opphengingen blir så tung. Det er jo ikke noe tungt gulv som skal inn og ingen tung last.
Du kan ikke gjøre rett uten å bygge nye takstoler eller ha skikkelig kraftige bjelker (limtre eller som foreslått tidligere 2x145 på høyden), spørsmålet du har er snarere, hvordan får du til en OK løsning og da er opphengning fra mønet ikke så dum. Den er ikke å anbefale, men ut fra det du vil oppnå så kanskje det er et akseptabelt kompromiss likevel...
Jeg mente selve opp og ned V:et i midten, de andre stengene finnes der allerede. Når du mener mønet, da mener du ikke helt øverst der de møtes eller?pacman42 skrev:
Du kan ikke gjøre rett uten å bygge nye takstoler eller ha skikkelig kraftige sperrer (limtre eller som foreslått tidligere 2x145 på høyden), spørsmålet du har er snarere, hvordan få til en OK løsning og da er opphengning fra mønet ikke så dum. Den er ikke å anbefale, men ut fra det du vil oppnå så er det kanskje et akseptabelt kompromiss likevel...
Slik ser det ut opp mot taket ...