B BosseHansson skrev:
Litt vanskelig å se hvordan du skal gjøre det. Om veggen står på noe slik at det ikke er direkte kontakt med vann ville jeg nok ha kuttet gipsen 10mm opp og deretter satt mykfog. Tror man nivået blir over det ville jeg også ha satt Duri "GOLVSOCKEL PVC-FRI SJØLVKLEBENDE GRÅ 70MM" eller tilsvarende produkt. Finnes også som ikke er selvklebende hvis man ikke liker disse.
Det kan være et alternativ.
Det er nybygd, det er:
støpt plate-syllisolering-syll
og veggen er:
syll/regler-fuktspärr-osb-gips.
Bare kapp gipsen da, trenger ikke kappe av osb-platen under.
Problemet er å prøve å løse det ved portens skinne.
 
Bilde av skinnen som porten går i og hvordan det er montert.
 
  • Skena for portmontering med synlig fjær og skruer.
C CharlesZidler skrev:
Bilde av skinnen som porten går i og hvordan det er montert.
Jeg hadde kuttet profilen også. Om osb står på gulvet hadde jeg kuttet den også. Multiverktøy er nok enklest å kutte gips/osb med. Så skulle du trenge mer helning ut fra porten. Det er nok enklest med en vinkelsliper med diamantslipeskive. Det andre hjelper bare hvis det er vann på gulvet ikke leder det bort.
 
B BosseHansson skrev:
Jeg ville kappet profilen også. Om osb står på gulvet ville jeg kappet den også. Multiverktøy er nok enklest for å kappe gips/osb. Så ville du trenge mer helling ut fra porten. Det er nok enklest med en vinkelsliper med diamantslipeskive. Det andre hjelper bare hvis vannet på gulvet ikke leder det bort.
Ja osb må også kappes i så fall, du har rett.
Her er et bilde på den andre siden av porten, der er platen ca. 1 cm lavere så der er det automatisk mellomrom i det minste mellom gipsen og platen og likevel ser man fuktighet som er sugd opp i gipsen.
Så det er en eller annen form for kontakt der fuktigheten kan bli tatt opp til gipsen.
 
  • Gipsplate fuktet av gulvsugging, med mellomrom mellom gulvet og platen nær en garasjeport.
Kommer det mye vann blir det sikkert en dam og da suges det opp. Synes sprekken ser ut til å være veldig liten. Jeg hadde lagt noe rundt 5-10mm på bakken og kjørt multiverktøyet. Silikon gjør jo at det ikke lett tar seg inn til veggregelen.
 
P
C CharlesZidler skrev:
Bilde på skinnen som porten går i og hvordan det er montert.
Skulle gjort som de andre foreslår å sage opp osb og gipsen og legge en mykfug som hullkjøtt mot gulvet..
Men jeg ville leid en gulvsliper og slipt til et fall fra der porten møter betongen og utover, selv om man bare får til et fall på 3-5mm vil det gjøre godt😊

For slik som det ser ut nå er det uten fall? Eller ser jeg feil🤔
 
Rejäl skrev:
Skulle gjort som de øvrige foreslår å sage opp osb og gipsen og legge en mykfuge som hulkil mot gulvet..
Men jeg ville leid en gulvsliper og slipt til et fall fra der porten anslutter mot betongen og utover selv om man bare får til et fall på 3-5mm så vil det gjøre godt😊

For slik som det ser ut nå er det uten fall? Eller ser jeg feil🤔
Ja både og, det er noen mm høydeforskjell så det heller utover men det sitter dessverre en terskeljern som er montert feilaktig så det heller inn mot garasjen. Noe som gjør at så snart det regner samler vannet seg der som plata suger fra. Skisserte en tegning som jeg overdrev litt, men viser problematikken.
 
  • Skisse på treplate viser problem med trøskeljern som heller innover, og hvor det samler seg vann. Merkene Platta og Tröskeljärn peker på feilen.
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Oi da, da faller slipningsmuligheten😢
 
Rejäl skrev:
Ajdå da faller slipnings muligheten😢
Ja dessverre, skulle være om man gir seg på å slipe av jernet noen mm så at det ikke holder vannet der som i en liten grøft.
 
P
C CharlesZidler skrev:
Ja dessverre, skulle være om man gir seg på å slipe av jernet noen mm så det ikke holder igjen vannet der som i en liten grøft.
Nei nei slip ikke det galvaniserte jernet det vil ruste for deg…
 
  • Liker
CharlesZidler
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nei nei slip ikke det galvade jernet det kommer til å ruste for deg…
Så klart det ikke skulle finnes noen enkel løsning på det heller...
Takk for at du opplyste meg så jeg ikke fant på noe dumt.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Kanskje det går an å sette noe på porten som får vannet til å komme ut lenger fra porten. Litt som et vindusbeslag, men kanskje ikke nødvendigvis i metall. Må finnes noe i gummi man kan bruke.
 
  • Liker
7ender
  • Laddar…
C CharlesZidler skrev:
Det kan være et alternativ.
Det er nybygd, det er:
støpt plate-syllisolering-sill
Ta dit de som har støpt platen så de får gjøre det om. Ser ikke ut som det er fagmessig gjort.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.