Rejäl skrev:
Treverk må ikke ligge i kontakt med betong da råtner det så de må enten sage opp panelet eller rive det.
Er det sånn?
 
P
C CharlesZidler skrev:
Er det sånn?
Ja.
 
C CharlesZidler skrev:
Ja men då er det ok iallfall, man er jo ikke så kunnig. Tyckte bare att det verkade litt knasigt.
Men tenker att de får ta bort knutbrädorna? Ellers kommer de jo i prinsipp aldri gå å bytte.
Nei det er ikke ok.

Panelet må bort og så skal det dit noe som utgjør forskaling, så kan man helle på betong.
 
  • Liker
Andreas.
  • Laddar…
P
Etter at panelet har blitt fjernet, så trenger de å erstatte det urjackade L-elementet som man ser på bildet.
 
Støpingen ble utsatt og nå er panelet saget av, men må fortsatt dekkes med noe annet så vidt jeg forstår, slik at man ikke støper direkte mot svillen?
Så den derre hjørneplanken, men de får vel dra det bort etter støping.
 
  • Bygningsarbeid med blå vegg og armeringsjern på gulv, klare for betongstøping. Slangetrommel er festet på veggen.
  • Blå utvendig panel på en bygning, delvis avsaget, med rustent armeringsjern og byggeplassdetaljer rundt et fundament.
Ingenting treverk skal ha kontakt med betongen. Hvordan man gjør mellom bygningsdelene burde man selvsagt tenke på. Jeg ville antagelig legge en tynn isopor mellom eksisterende hus og støpningen, og når det er klart kan man legge mykfug her.

Den blå panelen tar man jo rimeligvis bort før man bygger videre.
 
P
C CharlesZidler skrev:
Støpingen ble utsatt, og nå er panelet saget av, men må fortsatt dekkes med noe annet slik jeg forstår det, så man ikke støper direkte mot svillen?
Så den der knutekken, men de får vel ta det bort etter støping.
Se der ja…
Ja, svillen trenger noe mellom seg og betongen, f.eks. Svillepapp.
Armeringen må ikke ha kontakt med celleplasten, minimum dekningslag rundt armering pleier å være 30mm, dette er veldig viktig så armeringen ikke skal ruste i løpet av den beregnede levetiden!
 
Rejäl skrev:
Se der ja…
Ja syllen trenger noe mellom seg og betongen f.eks. syllpapp.
Armeringen får ikke ha kontakt med celleplasten, minimum dekningslag rundt armering pleier å være 30mm, dette er kjempeviktig for at ikke armeringen skal ruste under den beregnede levetiden!
Så det kan/får ikke se ut slik?
 
  • Betongfundament med rustent armeringsjern og blader, ved siden av en trekant og grus.
P
C CharlesZidler skrev:
Så det kan/får ikke se ut så her?
Absolutt ikke minimum 30mm skulle ha 50mm for å ha margin.
 
Det der er, som så mange allerede har konstatert, dessverre bare å fjerne og begynne om fra begynnelsen. Med så mange feil og mangler så ville i alle fall ikke jeg tørre la den som har gjort det fortsette med byggingen...
 
P
C CharlesZidler skrev:
Så det kan/får ikke se ut så her?
Kan ikke se noen B-jern i bjelkearmeringen.
 
Sist redigert av en moderator:
Er det første gangen firmaet gjør en støpejobb?
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Ser ut som at det er skikkelig utett mellom kantelementene.
Betongfundament med synlige armeringsjern og sprekker mellom kantelementene markert med rød penn.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Er det første gangen firmaet gjør en støpejobb?
Det håper jeg ikke, jeg har kjøpt en tjeneste og da håper man at de kan sitt fag.
Tenker ikke å skrive her hvilket firma men de hadde bra omtaler.
 
Skal firmaet bare gjøre støpingen eller skal de også bygge resten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.