Centano Centano skrev:
Skal firmaet bare gjøre støpingen eller skal de også bygge resten?
Det er totalentreprise, så alt.
 
Trist situasjon. Armeringen bør gjøres om, kanskje også isoleringen. Kanskje ta inn en uavhengig takstmann?
 
  • Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Trist situasjon. Armeringen bør gjøres om, kanskje også isoleringen. Ta inn en uavhengig takstmann kanskje?
Får det ikke være mellomrom/glippe noe sted ned mot markoverflaten?
Ja jo, vet ikke hvor man får tak i det på kort tid.
 
C CharlesZidler skrev:
Får det ikke være mellomrom/glippe noe sted ned mot markoverflaten?
Ja jo, vet ikke hvor man får tak i det på kort tid.
Er det glippe pleier man vel i det minste fylle med fugeskum så du ikke får en kuldebro opp i platen.

Men dette med armeringen er jo en ganske grov feil som virkelig får en til å tenke på om den som har gjort jobben har peiling på hva de driver med, dessverre.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Er det glippe pleier man vel i det minste fylle med fugeskum så du ikke får en kuldebro opp i platen.

Men dette med armeringen er jo en ganske grov feil som virkelig får en til å tenke på om den som har gjort jobben har en anelse om hva de holder på med, dessverre.
Ja litt har de fylt med fugeskum men mest rundt om, ikke ned mot bakken.
 
  • Bilde av en bygning med blå vegg, hvit isolasjon og rustne armeringsjern. Det er sett spor av hvitt materiale, sannsynligvis fugeskum.
  • Et byggprosjekt med armeringsjern som ligger på en hvit isolasjonsplate med høstblader i nærheten, delvis fylt med fogskum rundt.
P
C CharlesZidler skrev:
Ja litt har de fylt med fugeskum men mest rundt om, ikke ned mot bakken.
Jeg ville si at å ha et tommestokkblad som målestokk er det bredere enn det så skum er det bredere enn 8mm så må de bytte ut kantelementet for skum holder sjelden samme som hel celleplast...
Igjen må armeringen fikses!
 
B
Altså armeringen skal dekkes med rundt 30mm ca med betong, for å beskytte den fra å ruste. Ellers kan den rustende armeringen sprekke betongen. Dessuten kuldebro.

Mot grunnen vil man ikke at platene sitter sammen dersom du får en minimal setning. En cm celleplast mot gamle grunnen hjelper. Eller en bølgepapp. Bare det blir et par mm mellomrom.

Dog som 100 personer har sagt, tre og betong skal ikke være i kontakt.

Det ser ikke superprofft ut dette dessverre.
 
Er det skummet mellom kantelementet og terrassen?
Blått hus med trall ved bunnen, hvitt isolasjonsskum mellom kantelement og trall, synlig rustne armeringsjern til høyre.
 
Centano Centano skrev:
Er det skummet mellom kantelementet og terrassen?
[bilde]
Ja
 
C CharlesZidler skrev:
Ja
Hvordan er da tanken at veggen skal bygges uten at svillen tar skade av vann?
 
Centano Centano skrev:
Hvordan er det da meningen at veggen skal bygges uten at bunnsvillen blir skadet av vann?
Nei det spørsmålet hadde jeg også, men de har nok tenkt å avslutte fasadebordene ned mot tredekket.
Så fasaden vil jo ikke kunne gå ned noe over platen, og det vil i prinsippet være en åpning inn til bunnsvillen. Men de må vel dekke det på en eller annen måte.
 
Høres ut som en svært tvilsom løsning. Diagram av bygningsdetalj med blå piler som indikerer luftstrøm. Strømmene passerer gjennom en gulmarkert del.
 
B BSOD skrev:
Altså armeringen skal dekkes med rundt 30mm ca med betong, for å beskytte den fra å ruste. Ellers kan den rustende armeringen sprekke betongen. Dessuten kuldebro.

Mot grunnen vil man ikke at platene skal sitte sammen dersom du får en minimal setning. En cm cellplast mot gamle grunnen hjelper. Eller en papp. Bare det blir et par mm plass.

Dog som 100 personer har sagt, tre og betong skal ikke være i kontakt.

Det ser ikke superproft ut dette dessverre.
Ok, for det virker som at de vil at platene skal være faste da de har boret inn hull og stoppet inn armeringsjern i, de litt tykkere man ser på bilde er inn i den eksisterende platen.
 
Centano Centano skrev:
Høres ut som en høyst tvilsom løsning. [bilde]
Jo, men det var akkurat den tankegangen jeg hadde, bare på bilde 😎
 
P
C CharlesZidler skrev:
Det er totalentreprise, så alt.
Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg tilkalt et møte med prosjektansvarlig for å diskutere om de vil fortsette da det er så mye som er feil...
 
  • Liker
Centano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.