Dette er et mye vanskeligere prosjekt enn man skulle tro ved første øyekast. Du burde hatt mer kompetent rådgivning med fra starten. Det skriver jeg mer med tanke på alle andre som følger tråden og går med lignende tanker. 1/4 spennvidde er nok ikke optimalt. Da begynner bjelkehøyden å øke igjen, men av andre grunner. Alle glasspartiene trenger å sitte i en form for ramme, som helst ikke skal ta opp noen laster. Jeg ser ingen problemer med å løse det i ditt tilfelle.

J justusandersson skrev:
Dette er et mye vanskeligere prosjekt enn man kan tro ved første øyekast. Du burde hatt mer kompetent rådgivning med fra begynnelsen. Det skriver jeg mer med tanke på alle andre som følger tråden og går med lignende tanker. 1/4 spennvidde er nok ikke optimalt. Da begynner bjelkehøyden å øke igjen, men av andre grunner. Alle glasspartier trenger å sitte i en form for ramme, som helst ikke skal ta imot noen laster. Jeg ser ingen problemer med å løse det i ditt tilfelle
Helt enig, selv om jeg innså en del av problematikken var jeg likevel ganske naiv da jeg begynte prosjektet. Burde som sagt ha hentet inn noen kompetente fra starten.

Kan du utvikle litt dette med problematikken med 1/4 spennvidde? Snakker vi om store økninger av bjelkehøyden? Bare for å tydeliggjøre, så mener jeg at man bygger opp med 4 stolper; stolpe - 1/4 spennvidde - stolpe - 1/2 spennvidde - stolpe - 1/4 spennvidde stolpe.

Nei ikke med det opplegget. Jeg trodde du mente at de skulle krage ut 1/4 spennvidde.

• Liker
attefall
  • Laddar…
Har du noen flere tegninger som vi får ta del i? Det vi har sett hittil så har konsulenten ikke levert fagmessig utførte dokumenter, det er altfor mange mangler. Ifølge dem selv jobber de i henhold til ABK09 og da skal de på egen bekostning utbedre feil i leverte dokumenter. Også kostnader som oppstår på grunn av det feilende underlaget kan du få rett til erstatning.

B bossespecial skrev:
Har du noen flere tegninger som vi får ta del i? Det vi har sett hittil så har konsulenten ikke levert fagmessig utførte handlinger, det er altfor mange mangler. Ifølge dem selv jobber de ifølge ABK09 og da skal de på egen bekostning utbedre feil i levererte handlinger. Også kostnader som oppstår på grunn av det manglende underlaget kan du få rett til erstatning.
Interessant, skal granske avtalen mer nøye når jeg har litt mer tid. Problemet er vel at jeg har mistet tilliten til deres kompetanse og måte å jobbe på, så jeg må vurdere om det er verdt å fortsette å kjempe for å få ut en god løsning fra dem.

Sender tegningene jeg har på privat melding, om noen andre er nysgjerrige så si ifra.

A attefall skrev:
Interessant, skal gjennomgå avtalen mer nøye når jeg har litt mer tid. Problemet er vel at jeg har mistet tilliten til deres kompetanse og måte å arbeide på, så jeg må vurdere om det er verdt å fortsette å kjempe for å få en god løsning fra dem.

Sender tegningene jeg har på privat melding, hvis noen andre er nysgjerrige så gi beskjed.
Det kanskje er verdt et forsøk å gi dem en ny sjanse? Det virker som deres forretningsidé går ut på raske handlinger til en fast pris. Det kan være at tidsbruken har gjort at man har tatt litt for trange snarveier?

B bossespecial skrev:
Det kanskje er verdt et forsøk å gi dem en ny sjanse? Det virker som deres forretningsidé går ut på raske handlinger til en fast pris. Det kan være sånn at tidsbruken har gjort at man har tatt litt for snevre snarveier?
Ja kanskje.. Parallelt vil jeg dog selv finne litt ulike ideer på løsninger så jeg i det minste kan sammenligne og bedre forstå, samt være bedre forberedt dersom de fortsatt mislykkes i å levere noe vettig.

A attefall skrev:
Ja det har du jo helt rett i. Hadde tenkt det men glemt det av da jeg har hatt hodet fullt av annet.
Du skriver "Min nedre skinne lå 9 mm under betongoverflaten", hvordan går man rent praktisk frem for å senke den i betongen?
Jeg valgte en trykkimpregnert 45x120 som ble montert mot L-støttet på riktig høyde, og støpes faser i betongen.
Men man kan også skrape bort i betongen rett etter den sluttet å flyte og begynner å herde, man har noen timer på seg, så må man bruke diamantkutteren.

• Liker
attefall
  • Laddar…
Har forsøkt å lese om romhøyde og ser at kravet på 2,4m er ganske sterkt. Men noen åpninger finnes det jo, bl.a. 2,3m for loftsetasje (https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/)

Spørsmålet er da hva som defineres som loftsetasje? Er det alltid etasjen nærmest yttertaket så blir vel tilbyggelsen en loftsetasje? =) Om man nå kan anse at rommet under et flatt kan være en loftsetasje?

EDIT: Opprettet en tråd om dette da det sikkert kan være interessant som et emne i seg selv https://www.byggahus.se/forum/threads/definition-av-vindsvaning-foer-rumshoejd.382898/

Sist redigert:
Hehe, jeg tror ikke tilbygget kan ses på som en loftsleilighet ;)
Et alternativ kan være å legge taket i skråning slik at man i det minste får litt mer takhøyde mot det eksisterende huset, mindre ved partiene?

I husgavlen, der det også gjøres en betydelig åpning, bør også ses over. For eksempel bør en søyle legges til, dels for å få ned bjelkehøyden, men også for å ikke belaste det eksisterende hushjørnet med så store punktlaster. Alternativt legger man opplegget for tilbygget på den nye platen i tilbygget. Har du noen konstruksjonstegninger på det eksisterende huset, vet du hvordan det er fundamentert?

B bossespecial skrev:
Hehe, jeg tror nok ikke tilbyggingen kan ses som loftsetasje;)
En alternativ kan kanskje være å legge taket i skråning så får man iallfall litt mer takhøyde mot eksisterende hus, mindre ved partiene?
Hehe nei, sannsynligvis ikke. Men så langt har jeg ikke funnet noen offisiell definisjon. Wikipedia sier "er den del av et hus som ligger rett under husets yttertak." :D
Ja, jeg vurderer å skrå litt. Kanskje kan være en vei.

B bossespecial skrev:
På husgavlen, der det også gjøres en skikkelig åpning, bør også ses over. For eksempel bør en søyle legges til, dels for å få ned bjelkehøyden, men dels for ikke å belaste det eksisterende hushjørnet med så store punktlaster. Alternativt gjør man opplagene for tilbygget på den nye platen i tilbygget. Har du noen konstruksjonstegninger på det eksisterende huset, vet du hvordan det er fundamentert?
Dessverre finnes det ingen konstruksjonstegninger, men en gammel konstruksjonsbeskrivelse for et lignende hus som naboene har. Der står det å finne:

Kjellervegger:
Kjelleryttervegg betonghullstein 20 cm
Bærende kjellerinnvendig vegg 20 cm

Innvendig vegg bærende:
35-73 mm stående
lekter c/c 400 mm med 13 cm gipsplater på begge sider.

Bjelkelag
Bunnbjelkelag:
19 cm Erge-bjelke, 5 cm btg.plate, 6 cm min.ullplate, 3 cm grus, 5 cm overbtg.belægning

Har du kjeller eller krypkjeller?

B bossespecial skrev:
Har du kjeller eller krypkjeller?
Krypkjeller. Dessverre ingen luke inn, men tenkte å lage en i forbindelse med at tilbyggingen bygges.

Ok, da har du muligheten til å forsterke bef grund også da i forbindelse med utbyggingen?

B bossespecial skrev:
Ok, da har du mulighet til å forsterke gr.fl. også da i forbindelse med utbyggingen?
Ja, jeg antar at det ville være mulig.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.