J justusandersson skrev:
Uorganiske veggkonstruksjoner er f.eks. murt med leca (isoblokk) eller hulltegl. Det finnes tysk hulltegl som er suverent. Balkonggulvet kan med fordel være en betongkonstruksjon av noen form. Lettballastbetong eller lettbetong. Bygger du opp et trebjelkelag bør underlagsspon være luftet på undersiden. Passer dessuten dårlig sammen med dårlig helling.
Hvis man bygger opp i stål da, kunne man tenke seg å bytte ut rupanelet med noe?

Råsponten er et upassende materiale siden taket skal isoleres. Lättbetongelement kan man legge direkte på stålbjelker. Korrugerte plater kan fungere som underlag for andre typer av betongkonstruksjoner.

Lettbetongelement ser jo fine ut og løser en del problemer. Dog får man vel regne med minst 200mm tykkelse? Det sammen med isolasjon og alt annet bygger nok for mye for min situasjon :/

Lettbetong har omtrent samme isoleringsevne som massivt tre. 200 mm lettbetong tilsvarer ca 70 mm mineralull, så du trenger ikke å komplettere med så mye.

J justusandersson skrev:
Lettbetong har omtrent samme isolasjonsevne som massivt tre. 200 mm lettbetong tilsvarer ca 70 mm mineralull, så du trenger ikke komplettere med så mye.
Lyst til å diskutere hvordan en full oppbygging med lettbetong kunne sett ut, fra takpapp ned til innertak? For en amatør som meg er det litt vanskelig å google..

Hva tror dere om EPS fallskivor for å få til en helling på takpappen? Sundolitt har med helling 1:100. 30mm ytterst gir omtrent 75 mm lengst inn. Kan man til og med tenke seg å legge like skiver oppå for å få en plan overflate for trallen? På den måten utnytter man jo også fallet til isolering.

Høyder er alltid et problem med denne typen av "inntrukne" terrasser. Man vil ha full takhøyde under og helst samme nivå som gulvet på overetasjen. Å ha et massivt bjelkelag som man isolerer på oversiden bygger veldig mye. Derfor er Koljern-element en god løsning der man sparer mye høyde. På dette elementet limer man deretter på ytterligere foamglas-plater samt fallplater (min 1:40), deretter en 2-lags papptak. Materialet beveger seg veldig lite og er veldig hardt sammenlignet med for eksempel EPS. EPS-plater må også dekkes med en hard steinullplate før pappen, usikker på om dette er tilstrekkelig hardt, da trallen vil slite godt på pappen. En annen ulempe er at utbyggingen har veldig mye glass, noe som gjør at man kan måtte isolere taket ekstra nettopp på grunn av dette. Skulle gjette på at det er derfor polyuretanisolering er foreslått av konstruktøren. Dessverre tror jeg at det blir vanskelig å klare høydene uten å måtte ha et invendig trinn/høy terskel for å komme seg ut på terrassen fra overetasjen, og samtidig ha full takhøyde innendørs.

A attefall skrev:
Hva tror dere om EPS fallskiver for å få til en helling på takpappen?
Sundolitt har med helling 1:100. 30mm lavest gir omtrent 75 mm lengst inn. Kan man til og med tenke seg å legge like oppå for å få en plan overflate for trallen? På den måten utnytter man jo også fallet til isolering.
1:40 er minste anbefalte helling for å oppfylle tettesjiktsgarantiens retningslinjer dessverre.

Ideen med fallskiver er utmerket. Overhodet er det bedre å ha isolasjonen på utsiden. Fallet kompenserer du for gjennom gulvbjelkene som må være kileformede og ligge i fallets retning. Det store problemet er å lage en konstruksjon som ikke stjeler for mye i høyde.

Jeg boller med glede over ansvaret til @bossespecial. Han er mye mer kunnskapsrik enn meg når det gjelder alternative platekonstruksjoner. Jeg tror det blir vanskelig å oppfylle energikravene i BBR for dette rommet. Man må finne på en formelt akseptabel nødløsning.

B bossespecial skrev:
1:40 er minste anbefalte helling for å oppfylle tetningslag garantiers retningslinjer dessverre.
Gjelder det også om materialleverandøren sier noe annet? Ifølge opplysninger skal Bmi Mono PC klare ned til 1:100.

J justusandersson skrev:
Jeg overlater med glede ansvaret til @bossespecial. Han er mye mer kunnskapsrik enn meg når det gjelder alternative platekonstruksjoner. Jeg tror det blir vanskelig å oppfylle energikravene i BBR for dette rommet. Man må finne en formelt akseptabel nødløsning.
Byggingeniøren i kommunen mente at det var OK så lenge snittet for alle overflater er under U 0,4 i tilbyggingen, til tross for at taket havner på over 0,13.

J justusandersson skrev:
Jeg kaster med glede ansvaret over til @bossespecial. Han er mye mer kunnskapsrik enn meg når det gjelder alternative platekonstruksjoner. Jeg tror det blir vanskelig å oppfylle energikravene i BBR for dette rommet. Man må finne på en formelt akseptabel nødløsning.
Nei nei, alle skal med :D Jeg må beklage hvis jeg hørtes litt kort ut, to skrikende barn, kveldsmat, tannpuss, legging, skriver så mye jeg bare orker uten å puste:sweat:.

A attefall skrev:
Gjelder det også om materialleverandøren sier noe annet? Ifølge opplysninger skal Bmi Mono PC klare ned til 1:100.
Ja, de har produkter som tåler veldig flate tak. De tar dog ikke ansvar for resten av konstruksjonen. En liten nedbøyning og man har stående vann. De jeg har kontakt med, forespråker tetningslaggarantienes retningslinjer så langt det bare er mulig.

A attefall skrev:
Bygningsingeniøren i kommunen mente at det var OK så lenge snittet for alle overflater er under U 0,4 i tilbygget, til tross for at taket kommer over 0,13.
Perfekt, da har du fått en verdi fra kommunen iallfall(y) Vet du hvilke glasspartier du skal kjøpe ennå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.