18.212 lest ·
125 svar
18k lest
125 svar
Stålbjelke 9m spennvidde?
Skal bygge en tilbygg og vil ha en stor 9m glassparti mot en av veggene. På taket skal det være en takterrasse så viss vekt tilkommer, dog i sørvestre spissen av Skåne så snølastsone 1.
Vil jo helst få til det uten støtte for å kunne få til en stor åpning i midten. Noen som kunne tenke seg å gjøre en rask beregning på hvilke dimensjoner av bjelke vi snakker om her? Og om man nå skulle ha en vertikal bjelke i midten, hvilke dimensjoner på bjelke kommer man unna med da?
Takk på forhånd alle kloke!
Vil jo helst få til det uten støtte for å kunne få til en stor åpning i midten. Noen som kunne tenke seg å gjøre en rask beregning på hvilke dimensjoner av bjelke vi snakker om her? Og om man nå skulle ha en vertikal bjelke i midten, hvilke dimensjoner på bjelke kommer man unna med da?
Takk på forhånd alle kloke!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kombinasjonen balkong og glassparti er en utfordring. En bjelke uten støtte av søyler i midten er nok ingen realistisk løsning. Det ville krevd en bjelke av typen HEA 360. Den veier over et tonn og koster nærmere 30 000 kr.
Takk for svaret, antar at det er nedbøyningen som er problemet? Hvis man går for HEB, hvilken dimensjon snakker vi om da? Og hvis man skulle sette en søyle i midten, hvor mye mindre bjelke klarer man seg med da?J justusandersson skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Hvorfor ikke sette 2 støtte på en fjerdedel fra endene, da får du midten fri.
Du kan uansett bare åpne halvparten.
En annen fordel er at midtstykket som har lengst spennvidde får innspente ender.
Justus kan nok regne på 4,5 meter med innspente ender.
Protte
Du kan uansett bare åpne halvparten.
En annen fordel er at midtstykket som har lengst spennvidde får innspente ender.
Justus kan nok regne på 4,5 meter med innspente ender.
Protte
Jeg har vurdert det også, men det innebærer at støttebjelkene må være parallelt med glasspartiet. Lurer på om det er mulig å få til med tanke på bredden?prototypen skrev:
EDIT: Jeg kanskje overser noe, men jeg tenker som så at fasadepartiet er drøye 200mm dypt, noe som ikke etterlater så mye plass for en støttebjelke om de begge skal være under stålbjelken ovenfor?
Sist redigert:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Må balken ligge ytterst da?
Protte
Protte
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Litt som det er inne på, det er ingen problem å trekke inn bjelken noe slik at søylene havner innenfor partiet. Har du fundert noe på takoppbyggingen, det ser ut som om det kan bli litt trangt for å få til høydene jf. Elevasjonen?
prototypen skrev:
På en eller annen måte hadde jeg vel tenkt at balken må gå rett over fasadepartiet, men så er kanskje ikke tilfellet når jeg begynner å tenke mer på det.B bossespecial skrev:
Blir vel en eller annen stålkonstruksjon taket i helhet, men konstruktøren holder på å skisse på det. Men jeg vil veldig gjerne få litt mer input fra andre over disse kritiske delene.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Om bjelken ligger et stykke inn, går det å sveise på bjelken med støtte for det som ligger oppå glasspartiet.
Man lager en konstruksjon innover også som sitter sammen med bjelkelaget som motvekt, slik at bjelken ikke velter.
Protte
Man lager en konstruksjon innover også som sitter sammen med bjelkelaget som motvekt, slik at bjelken ikke velter.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes du har fått mange gode påpekninger. Mye bedre av flere grunner å sette to søyler, hver på 1/4 av avstanden fra hjørnene regnet. Likeledes å plassere bjelke og søyle litt inntrukket fra fasaden. Du må studere seksjonen gjennom utbyggingen slik at høydene blir riktige. Gulvbjelkene trenger å være ca 90x225 i limtre eller HEA 120 i stål på c/c 600 mm. Ingen større fordel med stål her siden det uansett må være plass for isolasjon. Tettesjikt og fall (dvs. helning) er aspekter som må tas med i betraktningen i tide.
Takk for alle svar, jeg skal rådføre meg med min konstruktør i henhold til deres forslag!
Jeg har også sett at det finnes fasadpartier der midtmøtene, akkurat på det stedet hvor dere foreslår bjelker, er forsterket. Lastkapasitet på 10kN, er det noen av dere som kan sette dette tallet i relasjon? Og har dette noen avgjørende betydning?
Jeg har også sett at det finnes fasadpartier der midtmøtene, akkurat på det stedet hvor dere foreslår bjelker, er forsterket. Lastkapasitet på 10kN, er det noen av dere som kan sette dette tallet i relasjon? Og har dette noen avgjørende betydning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Stående bærverk pleier man å kalle for søyler. Søyler laster pleier aldri å være et problem hvis ikke søylene er veldig høye. For eksempel klarer en ustaget HEA 100 som søyle en sentrisk last på ca 300 kN.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
10 kN tilsvarer ett tonn.
Protte
Protte
Kan man komme lettere unna om man separerer bjelkelaget fra vinduene slik at man kan tillate en litt større nedbøyning av bjelkelaget uten at det påvirker vinduspartiet?
Kanskje ikke helt enkelt rent konstruksjonsmessig, men en tanke iallfall...
Kanskje ikke helt enkelt rent konstruksjonsmessig, men en tanke iallfall...