B bossespecial skrev:
Er loftet allerede innredet? Ellers kunne man løfte opp en skikkelig bjelke oppover i veggen og legge opp terrassen på underflensen. Dessuten kunne man isolere gavlen ytterligere og regne inn energiforbedringen i utbyggingen. Jeg tror nok dessuten at det blir lettere og bedre resultat hvis man fjernet hele gavlveggen og bygget opp nye vegger. Det er jo ikke så mye gavl igjen egentlig.
Loftet er allerede innredet. Dog så er det nok behov for en overflaterenovering uansett, så å ødelegge slikt ville nok ikke vært så galt. Men hvor eksakt mener du at den bjelken skal være? Oppå mellomgulvet?

I stedet for å som nå når terrassen ligger på overflensen, så løfter man opp balken og legger terrassen på underflensen. Man får tegne det opp og se hvordan det ser ut, men det er en risiko for at balkens overside havner over overkanten av bjelkelaget, og da blir det inngrep på veggen over bjelkelaget.

B bossespecial skrev:
I stedet for at som nå da terrassen ligger på overflensen så løfter man opp bjelken og legger terrassen på underflensen. Man må tegne det opp og se hvordan det ser ut, men risikoen finnes at bjelkens overside havner over overkant dekke og da blir det inngrep på veggen ovenfor dekket.
Du snakker om den der HEB220 på 6.6m i husets gavl? Isåfall er jeg med.

For å kunne løfte opp den må man isåfall også løfte opp den kortere bjelken som bærer opp hjertevegg, og som du var inne på så er vel det litt mer triksing. Alternativt en stolpe for å sette den mot i møte?

Akkurat. Setter du i tillegg opp en søyle, blir også den lange bjelken litt mindre.

• Liker
attefall
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Akkurat. Setter man i tillegg en søyle så blir også den lange bjelken litt mindre.
Var også inne på noe sånt fra starten. Stolpen skulle jeg vel helst unngå, men som med mye annet er det et kompromiss jeg kunne gjort hvis det gir nok nytte.

Derimot så er det vel først og fremst verdt strevet om romhøyden i tilbyggingen forblir den samme som i huset. Blir den lavere kan man vel like gjerne ha en bjelke foran. Men det kanskje finnes noen annen nytte av å felle inn den også?

Vil man ikke ha søyler og ikke felle inn den tverrgående bjelken i bjelkelaget så kan man henge den inn i den store bjelken. Men som sagt trenger man å tegne opp diverse snitt for å se om man får det til.

• Liker
attefall
  • Laddar…
Kan ikke slippe dette med å få inn en til bærbjelke i midten. I så fall burde jeg vel kunne gå ned til vanlig konstruksjonsvirke på bjelkene?

Legger jeg den fremre bærbjelken på 4 stolper så bør den vel kunne dimensjoneres skikkelig. Den midterste derimot kan jo ikke riktig stolpastes opp, så antar at den i så fall havner på omtrent HEB240 og likevel blir skikkelig besværlig.

• Planløsning som viser plassering av bærende bjelker, inkludert en midtre bærbjelke HEB240, med dimensjoner og søyler av typen HEA120.
Konsekvensen er dessverre at denne bjelken blir like eller til og med større avhengig av hvordan man velger å legge opptakteglene (Forutsatt at det som er foreslått er riktig). Så dessverre bidrar ikke en slik bjelke noe.
Et annet punkt som må løses er stabiliteten. At større deler av gavlen på huset åpnes opp samt at det bare finnes en vegg i påbygget, gjør det litt utfordrende. Så å fortsatt ha stål letter på dette problemet.
Man kunne løse dette ved å spenne inn pilarene i grunnen, evt. lage en ramme som inkluderer bjelken. I husgavlen kunne man ta ned veggrumpen og sette inn et kryss.

B bossespecial skrev:
Konsekvensen er dessverre at denne bjelken blir like eller til og med større avhengig av hvordan man velger å legge opp taktstolene (Forutsatt at det som foreslått er rett). Så dessverre bidrar ikke en slik bjelke noe.
Et annet punkt som trenger løsning er stabiliteten. At større deler av gavlen på huset åpnes opp samt at det bare finnes en vegg i utbyggingen gjør det litt utfordrende. Så å fortsatt ha stål letter for å løse dette.
Man kunne løst dette ved å spenne inn stolpene i grunnen, eventuelt lage en ramme inkludert bjelken. I husgavlen kunne man tatt ned veggstumpen og satt inn et kryss.
Ok, mistenkte at den kanskje ikke hjelper så mye.
Angående stabiliteten, antar at en stolpe i møtet mellom hjerteveggen og gavlen ville hjulpet en del?

Takk igjen for all hjelp!

Vi får håpe at det er litt hjelp iaf så vi ikke bare roter det til for deg;)

En stolpe i møtet tror jeg ikke bidrar så mye siden man ville ha denne så liten som mulig. Ellers ville den bli relativt stor. Har du mulighet til å gjøre noe i veggen ved vaskerommet så ville dette forenkle betydelig map stabiliteten.

B bossespecial skrev:
Vi får håpe at det er litt hjelp iallfall så vi ikke bare snurrer til det for deg;)

En stolpe i møtet tror jeg ikke bidrar så siden man ville hatt denne så liten som mulig. Ellers ville den blitt relativt kraftig. Har du mulighet til å gjøre noe i veggen ved vaskerommet så ville dette forenkle betydelig mht stabiliteten.
Vaskerommet skal uansett rives og gjøres om helt innvendig, så om det trengs kan også veggen der bygges om.

Haha jo det snurrer til en del, men bedre å snurre til det nå enn på et senere stadium :D

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Det går å snurre til det enda mer! Hvilken er balkongens fremste formål? Om det er å komme opp i luften slik at du får havutsikt, går jo det å løse på en mye enklere måte. Selv ville jeg aldri vurdert å kombinere et hagerom med balkong, ettersom jeg vet at disse romtypene ikke er helt kompatible.

Mange viktige påpekninger fra @bossespecial om behovet for stabiliserende tiltak og det paradoksale i at enda en bjelke ikke er noen fordel.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går å snurre det til enda mer! Hva er balkongens fremste formål? Hvis det er å komme opp i luften så du får havsutsikt, går jo det å løse på en mye enklere måte. Selv ville jeg aldri vurdert å kombinere et hagerom med en balkong, da jeg vet at disse romtypene ikke er helt kompatible.

Mange viktige påpekninger fra @bossespecial om behovet for stabiliserende tiltak og det paradoksale i at enda en bjelke ikke er noen fordel.
Formålet er å ha et sted med mer kveldsol og utsikt. Et sted som man etterhvert skal kunne nå ut fra overetasjen også. En ekstra terrasse med litt andre solmuligheter rett og slett.

Men da trenger den ikke å være så stor. Bygg hagerommet med et båndtekket platetak med lav helling og lag en morsom balkong litt som et utsiktspunkt. Kan bli penere, mer brukbart og mye enklere.

J justusandersson skrev:
Men da trenger den ikke være så stor. Bygg hagerommet med et bandtekket platetak med lav helling og lag en morsom balkong litt som et utsiktspunkt. Kan bli penere, mer anvendelig og mye enklere.
Den får dog mer kveldssol, særlig ved middagstid, og jeg tror det ville være veldig hyggelig å blant annet ha et bord der samt generelt bare slappe av. Jeg tror ikke man vil synes den blir for stor. Med det sagt finnes det så klart en grense for hvor mye man kan tenke seg å betale for det, og det ville være dumt å bare kjøre på koste hva det vil. Men først ville jeg gjerne få en bedre forståelse av hva som ville kreves for å bygge det som tenkt før jeg tar en endelig beslutning.

En balkong ville vel være hyggelig også, og antar at ettersom nyttelasten blir lavere så går det å dimensjonere den lettere? Men det finnes jo egentlig ikke så mye mer plass til et tykkere bjelkelag og mer helling, gavlen og loftsetasjens høyde begrenser fortsatt. En annen fordel med en terrasse er at når en dør fra loftsetasjen blir lagt til, blir det også en ekstra inngang til huset, direkte til loftsetasjen som da enklere kan gjøres som en litt mer separat boenhet for tenåring eller til og med utleie. Selv om disse planene ikke ligger på bordet nå og det er en del annet som isåfall må komme først, ville jeg gjerne ha den muligheten i fremtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.