55.462 lest ·
133 svar
55k lest
133 svar
Skråskruve
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid54.pdfBarnrikehuset skrev:Reklamt synes jeg det føles hvis man skrur sammen veggen liggende og setter 2 stk f.eks. 5x100 skruer gjennom svill og bjelkelag inn i hver stender, da ville ikke jeg komplettert med skråskruing.
Ønsker man derimot en fleksibel løsning hvor man kan flytte stendere når veggen står på plass, ville jeg kun skråskrudde (også her 2 stk 5x100 mm oppe og 2 stk nede). Men jeg synes det er vanskelig å skråskru slik at det føles bra (litt for unøyaktig for min smak). Dessuten pleier stenderen å flytte seg fra tenkt posisjon og jeg må først sette en stoppskrue på motsatt side før jeg begynner å skru.
Hvis det ikke var noen større vegg slik at det kostnadsmessig skled ut ville jeg nok også kunne tenkt meg vinkler og ankarskrue for maksimal fleksibilitet og nøyaktighet.
Så synes jeg det er helt ok å komme med forslag til andre fremgangsmåter og for en selv er det bra om man kan vurdere og anvende eller forkaste forslagene (selv om det er lett å ha skylapper og vanskelig å tenke nytt når man endelig har bestemt seg).
Ellers blir det lett "Vet du hva forskjellen er på TGV og en Fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper når det sporer ut"
Ps1. Personlig liker jeg ikke å spikre da jeg har vanskelig for å treffe, burde ha hørselsvern og det blir stygge merker i treet. Ds.
Ps2. For å forstyrre ordenen mer, finnes det metallexpandere til 3 gipsplater?
dette beste med spik er at treverket kan bevege seg.
mens når man har skrudd så går skruen i stykker.
og så går jo spikking raskere.
så er det jo kostnaden også, spiker er billigere enn skruen.
skrå skru kan jeg forstå hvis man har bunnsvillen og toppsvillen allerede på plass og setter der stendere.
mens når man har skrudd så går skruen i stykker.
og så går jo spikking raskere.
så er det jo kostnaden også, spiker er billigere enn skruen.
skrå skru kan jeg forstå hvis man har bunnsvillen og toppsvillen allerede på plass og setter der stendere.
Mange herlige mennesker på dette forumet og noen ekte øversittare.
Dette med "forumguder" finnes på alle forum som har eksistert lenge, og det er like patetisk overalt.
Jeg forstår ikke hvorfor man skal måtte begrunne seg når man stiller et enkelt og ekstremt konkret spørsmål?
Her finnes det rundt regnet 129 000 medlemmer. Hvorfor kan man da ikke la et spørsmål være som det er og la noen av disse 129 000 medlemmene svare? Noen som faktisk vil og kan svare på det enkle og ekstremt konkrete spørsmålet.
Men for å berolige deres oppjagede hjerter, kan jeg begrunne mitt valg å skråskru på følgende måte:
- Jeg har jævlig vondt i begge skuldrene, men særlig i høyre. Jeg har vanskelig for å løfte armen for mye. Kan og vil derfor ikke spikre. Jeg bruker heller den kraften til å løfte mine barn.
- Jeg har litt hørselskader. Da det er et studio som skal bygges vil jeg ikke risikere å forverre hørselen min ytterligere, siden hørselen er den viktigste delen av det som skal generere en inntekt til det studioet jeg skal bygge. Derfor vil jeg ikke spikre. Vi er dessuten flere som skal bygge, og jeg vil heller ikke risikere at noen annen hamrer til en spik med fanden når øret mitt er ubeskyttet og nær. Det kommer til å skje.
- Jeg er en sopa på å spikre med hammer, og jeg har ikke tilgang til noen spikerpistol.
- Jeg har tilgang til veldig gode skrudrill.
- Jeg er uvant med å bygge. Jeg ønsker derfor å kunne flytte en eller flere stolper hvis jeg kløner det til. Derav mitt spørsmål om jeg må komplettere skråskruing med skruer gjennom svill og bjelke for at det skal bli stabilt nok, noe jeg håpet å slippe. Og ifølge flere svar behøver jeg ikke det.
- Jeg skal også bygge vegger i eksisterende rom. Der skal jeg skråskru uansett.
Takk for de få gode svarene som mitt spørsmål har gitt.
Dette med "forumguder" finnes på alle forum som har eksistert lenge, og det er like patetisk overalt.
Jeg forstår ikke hvorfor man skal måtte begrunne seg når man stiller et enkelt og ekstremt konkret spørsmål?
Her finnes det rundt regnet 129 000 medlemmer. Hvorfor kan man da ikke la et spørsmål være som det er og la noen av disse 129 000 medlemmene svare? Noen som faktisk vil og kan svare på det enkle og ekstremt konkrete spørsmålet.
Men for å berolige deres oppjagede hjerter, kan jeg begrunne mitt valg å skråskru på følgende måte:
- Jeg har jævlig vondt i begge skuldrene, men særlig i høyre. Jeg har vanskelig for å løfte armen for mye. Kan og vil derfor ikke spikre. Jeg bruker heller den kraften til å løfte mine barn.
- Jeg har litt hørselskader. Da det er et studio som skal bygges vil jeg ikke risikere å forverre hørselen min ytterligere, siden hørselen er den viktigste delen av det som skal generere en inntekt til det studioet jeg skal bygge. Derfor vil jeg ikke spikre. Vi er dessuten flere som skal bygge, og jeg vil heller ikke risikere at noen annen hamrer til en spik med fanden når øret mitt er ubeskyttet og nær. Det kommer til å skje.
- Jeg er en sopa på å spikre med hammer, og jeg har ikke tilgang til noen spikerpistol.
- Jeg har tilgang til veldig gode skrudrill.
- Jeg er uvant med å bygge. Jeg ønsker derfor å kunne flytte en eller flere stolper hvis jeg kløner det til. Derav mitt spørsmål om jeg må komplettere skråskruing med skruer gjennom svill og bjelke for at det skal bli stabilt nok, noe jeg håpet å slippe. Og ifølge flere svar behøver jeg ikke det.
- Jeg skal også bygge vegger i eksisterende rom. Der skal jeg skråskru uansett.
Takk for de få gode svarene som mitt spørsmål har gitt.
Ingen som har nevnt at det går ikke an å lage en perfekt vegg liggende og så reise den opp 
Får ikke plass rett og slett men vil man komplisere det så ja
For å spore videre på alle OT-forslag så kan man vel gjøre litt motsatt også?
Rekke oppe og nede så dit med gipsplatene og SÅ dit med rekkene?
Får ikke plass rett og slett men vil man komplisere det så ja
For å spore videre på alle OT-forslag så kan man vel gjøre litt motsatt også?
Rekke oppe og nede så dit med gipsplatene og SÅ dit med rekkene?
Åja, ikke noe problem. Det er jo bare å lage den 4,5 cm for lav, så klemmer man inn litt regel imellom og skrur fast etter man har reist den på plass.Blindnit skrev:
Men spøk til side, jeg er fortsatt helt med deg, jeg ville også startet med å feste svill og bjelker i gulv henholdsvis tak først, så skruskrå/spiker de stående reglene.
Å bygge vegg liggende for deretter å reise hele veggen passer best for vegger ved reisverk, før noen tak finnes, eller lavere vegger enn full takhøyde i eksisterende rom, f.eks. en sauna.
Og en ting til.
At jeg skriver at det ikke er så nøye hvor ordentlig stenderne sitter i bunnsvill og toppsvill er jo en ting.
Det er derimot viktig at bunnsvill og toppsvill i seg selv sitter tilstrekkelig godt i gulv og taket, man vil jo ikke ha en vegg som velter eller glir av gårde om noen lener seg mot, eller man fester noe tungt i veggen.
Og skal man bygge en vegg liggende for så å reise den ferdige veggen, da øker kravene til hvor ordentlig bunnsvill/stendere/toppsvill sitter sammen, det skal jo holde sammen når man reiser stenderveggen. Kun 2 skruer i hver ende kan jo bli litt for lite avhengig av dimensjonene på alt.
At jeg skriver at det ikke er så nøye hvor ordentlig stenderne sitter i bunnsvill og toppsvill er jo en ting.
Det er derimot viktig at bunnsvill og toppsvill i seg selv sitter tilstrekkelig godt i gulv og taket, man vil jo ikke ha en vegg som velter eller glir av gårde om noen lener seg mot, eller man fester noe tungt i veggen.
Og skal man bygge en vegg liggende for så å reise den ferdige veggen, da øker kravene til hvor ordentlig bunnsvill/stendere/toppsvill sitter sammen, det skal jo holde sammen når man reiser stenderveggen. Kun 2 skruer i hver ende kan jo bli litt for lite avhengig av dimensjonene på alt.
Akkurat slik tenker jeg også. Svar på spørsmålet først, så kan man gi forslag på andre løsninger. Dessuten så synes jeg at dette med forskjellige "titler" på grunn av hvor mange innlegg man har skrevet er helt latterlig. Så at noen til og med tror de vet best på grunn av en tittel som "forumgud" er enda verre. Bare fordi man har vært aktiv på et forum lenge er ikke synonymt med at man vet best. I TS tilfelle kan denne ha veldig sterke argumenter for sitt valg av festemetode og derfor stiller spørsmålet om å skru. Før man begynner å gi en masse svar som for eksempel "du skal spikre for det er bedre" bør man finne ut hvorfor noen vil skru.Anna1984 skrev:Jeg er enig med TS, selv om man kanskje ikke må gå i taket med en gang.
Jeg har selv stilt en masse spørsmål her som har fått lignende svar. Når det skjer om og om igjen, blir man litt lei.
Man har kanskje bestemt seg for noe, basert på 10 forskjellige ting som man ikke orker/kan/vil redegjøre for i spørsmålet på forumet. Da vil man ikke ha 20 forskjellige spørsmål, men et svar på spørsmålet.
Jeg har for eksempel spurt noe om laminatgulv i forbindelse med at jeg skal kjøpe laminat. Da får man spørsmålet "hvorfor skal du kjøpe laminat" "parkett er penere". Jo, men nå har jeg hund og vil legge laminat i stedet. "Legg fliser, det er penere". Jo, men nå synes JEG at laminat er penere.....
Spurte tidligere om en trykkluftsdriven muttertrekker jeg nettopp har kjøpt. Får da et svar "kjøp en elektrisk i stedet". Jo, men nå har jeg jo kjøpt en trykkluftsdriven......
Jeg forstår at man iblant må stille spørsmål og det er bra om man selv har en annen løsning som man tror er bedre. Men da kanskje man også skal besvare grunnspørsmålet også.
For eksempel kan man svare:
Om du vil skruskrå så gjør du slik.........
Men jeg foreslår at spikrer i stedet for da får du følgende fordeler......
Jeg personlig skulle sette pris på et slikt svar bedre.
Så der. Nå har jeg disset forumguder og kommer nok til å få kjeft for det. Men i så fall, tror dere jeg bryr meg om det? Jeg kaster litt kjeft tilbake i stedet.
Jo da, visst gjør det det, i samtlige tilfeller der man ikke har noe som begrenser på ønsket høyde.Blindnit skrev:
Og også i andre tilfeller pleier det å gå utmerket siden stenderverket man reiser ikke er perfekt stivt,
Jo høyere "tittel" man har desto mer tid tilbringer man foran datamaskinen og mindre tid brukes på praktisk arbeid 
Men kom nettopp til å tenke på en ting som kanskje eventuelt TS kan ha nytte av.
Veggen skal jo primært være for lydisolering om jeg ikke har lest helt feil?
Da bør man vel ha noen form for demping mot gulv og tak med?
Altså ikke regel direkte på så å si.
Men kom nettopp til å tenke på en ting som kanskje eventuelt TS kan ha nytte av.
Veggen skal jo primært være for lydisolering om jeg ikke har lest helt feil?
Da bør man vel ha noen form for demping mot gulv og tak med?
Altså ikke regel direkte på så å si.
Et tips i all vennlighet, bruk hørselvern/kåper for det bråker ganske mye når flere skruer og sager banker på reglar for å justere mm.
Lengden på skruen avhenger også av hvor mye du lener den, men 5-6 x100 burde være utmerket.
Lengden på skruen avhenger også av hvor mye du lener den, men 5-6 x100 burde være utmerket.