SBH skrev:
så du skulle ikke ville ha tips på et billigere og bedre alternativ?
Er ditt alternativ bedre og billigere hvis TS får alt sitt materiale gratis?
På hvilken måte?

Kan du ikke fortelle på hvilken måte det er bedre og billigere, bare direkte, i stedet for å krangle og stille spørsmål ved TS? Har du et bedre forslag så kom med det og la TS selv bestemme om han vil dra nytte av det eller ikke! Dessuten får alle vi andre også ta del av det uansett om TS vil eller ikke!
 
Jeg synes det føles mest solid hvis man skrur sammen veggen liggende og setter inn 2 stk. f.eks. 5x100 skruer gjennom bunnsvill og toppsvill inn i hver stender, da ville ikke jeg supplere med skråskruing.

Hvis man derimot ønsker en fleksibel løsning hvor man kan flytte stendere når veggen står oppreist, ville jeg kun skråskrudd (også her 2 stk. 5x100 mm oppe og 2 stk. nede). Men jeg synes det er vanskelig å skråskru så det føles bra (litt for unøyaktig for min smak). Dessuten pleier stenderen å flytte seg fra planlagt posisjon, og jeg må først sette inn en stoppskrue på motsatt side før jeg begynner å skru.

Hvis det ikke var en større vegg som gjorde det kostnadsmessig dyrt, kunne jeg også tenke meg vinkler og ankingsskrue for maksimal fleksibilitet og nøyaktighet.

Så synes jeg det er helt ok å komme med forslag til andre tilnærmingsmåter, og for ens egen del er det bra å kunne vurdere og anvende eller forkaste forslagene (selv om det er lett å ha skylapper og vanskelig å ombestemme seg når man endelig har bestemt seg).

Ellers blir det lett "Vet du hva som er forskjellen mellom TGV og en Fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper når den sporer av"

Ps1. Personlig liker jeg ikke å spikre siden jeg har vanskelig for å treffe, burde ha hørselsvern, og det blir stygge merker i treet. Ds.

Ps2. For å forstyrre ordningen mer, finnes metallexpander til 3 gipsplater?
 
Sist redigert:
Forstår om man blir sur hvis noen vil spille flink "jeg vet alt" men nå tok folk seg tid og forsøkte å hjelpe ham og til og med ga tips på bedre løsninger! Hadde jeg selv stilt et spørsmål om noe, og noen skriver en bedre løsning på problemet. Da ville jeg bare vært takknemlig for man kan jo ikke vite alt selv!
 
  • Liker
jeppeknaster og 1 annen
  • Laddar…
Har faktisk aldri sett metallexpander til 3 lag gips! Tror faktisk ikke de finnes? Har ikke sett det på de byggvarehusene jeg har vært på.
 
  • Liker
Lenny81
  • Laddar…
Å skråskru inn stående stendere til eksakt posisjon er ingen problem. Man sager bare til en mal med eksakt mål mellom stenderne, legger mellom forrige og neste stender og skrur på den frie siden. Sånn har jeg gjort nylig når jeg satte opp 100-talls stendere der reisverket ble bygget stående. Funket supert og alle stendere havnet perfekt. Så det er en smal sak :)
 
  • Liker
Hus&Kärlek og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
@studion
Du tenker altså sette svill og hammarband med stående stendere mellom og avslutte med å skru gipsplater på dette?

Da holder det å bare holde det sammen tilstrekkelig fram til at første gipsplaten er på plass, så jeg er enig med daugaard der.

Jeg ville kjøpt billige lange sponplateskruer fra biltema/byggmax/jula etc
Lange (>50mm) og smale (3,9 mm) er å foretrekke for å ikke sprekke tømmeret for lett i endene.
Av alternativene jeg har listet ovenfor ville jeg helst valgt biltemas 75mm.

Så fire stykker i hver stender en fra hver side både oppe og nede, så stenderen ikke vrir seg og holder seg stabil. Og visst kan det klare seg med to skruer noen ganger også. ;)

Når du så har skrudd fast gipsplaten spiller den skråskrudde innfestingen ingen rolle lenger.

De innerveggene jeg har satt opp her i huset jeg har bygget har jeg i hovedsak satt opp nettopp slik, og med biltemas 75mm skruer. Skruens kvalitet er dessuten av nesten null betydning her, så lenge spissen er tilstrekkelig skarp for å begynne å bore til tross for 45° vinkel mot underlaget.

Og bry deg ikke om de som vil styre deg til å gjøre på annen måte, det er helt OK den måten du selv vil gjøre det på. :)

Men visst, ligger veggen nede ved sammensetningen da er det også et alternativ å spikre/skru gjennom hammarband/svill inn i endetreverket istedenfor skråspikring/skruskruing.
Det er helt valgfritt, selv ville jeg spikret gjennom svill inn i endetreverket for at det går raskest og er billigst, men det er ikke noe galt i å gjøre på den andre måten heller.
 
Sist redigert:
  • Liker
Totem
  • Laddar…
thomasx skrev:
Å skråskruv stående stendere til eksakt posisjon er ingen problem. Man sager bare til en mal med eksakt mål mellom stendrene, legger mellom forrige og neste stender og skrur på den frie siden. Så har jeg gjort nylig når jeg satte opp et 100-tall stendere der stenderverket ble bygget opp stående. Funket supert og alle stendere havnet perfekt. Så det er en smal sak :)
Jo sånn gjør man om man monterer der man ikke kan dra fra over-/undersiden, men som TS bygger veggstammer liggende for å så reise dem da tilfører ikke skråskruv något utan gör det bara kranglere.
Men TS køpte ikke det rådet.
 
  • Liker
xyle
  • Laddar…
Studion skrev:
Takk for et konkret svar.
Altså en skrue fra hver hold, eller hva innebærer korsing? Skrues det i midten eller mot kanten på reglen?
At du skrur en skrue fra venstre side av reglen og en fra den andre siden, sørg for at de ikke kolliderer så en i hver side. Dette gjør du på hver stående regel som skal settes sammen med svill/hammarband. D.v.s. 4 skruer per stående regel.

Men jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på å skrå du virker ikke å være innsatt i hvordan det fungerer samt at det er mye enklere å skru gjennom svill og hammarband om du bygger veggen liggende. Din holdning verdsettes ikke og passer ikke inn på byggahus.
 
Mikael_L
xyle skrev:
Har faktiskt aldrig sett metallexpandere til 3 lag gips! tror faktisk ikke de finnes? Har ikke sett det på de byggevarehusene jeg har vært på.
Det finnes for 3-lags gips, ja.

Jeg har en pakke (eller kanskje to), fordi jeg var fiksegutt en gang på en barnehage og noen tidligere fikser hadde kjøpt flere pakker med gipsekspandere for 3-lags gips, selvfølgelig helt ubrukelige der, så jeg stjal en pakke med tanken om at det kanskje en gang i livet kan være bra å ha. :)
 
Jaha der ser man:) kan være bra å vite om man en gang støter på tre lag gips!
 
Jeg er enig med TS, selv om man kanskje ikke må gå i taket med en gang. Jeg har selv stilt en masse spørsmål her som har fått lignende svar. Når det skjer gang på gang, blir man litt lei. Man har kanskje bestemt seg for noe, med bakgrunn av 10 forskjellige ting som man ikke orker/kan/vil redegjøre for i spørsmålet på forumet. Da vil man ikke ha 20 forskjellige innvendinger, men et svar på spørsmålet. Jeg har f.eks. spurt om noe om laminatgulv i forbindelse med at jeg skal kjøpe laminat. Da får man spørsmålet "hvorfor skal du kjøpe laminat" "parkett er penere". Jo, men nå har jeg hund og vil legge laminat i stedet. "Legg klinker, det er penere". Jo, men nå synes JEG at laminat er penere... Spurte tidligere om en trykkluftdrevet muttertrekker jeg nettopp har kjøpt. Får da et svar "kjøp en elektrisk i stedet". Jo, men nå har jeg jo kjøpt en trykkluftdrevet... Jeg forstår at man noen ganger må stille spørsmål ved ting, og det er bra om man selv har en annen løsning som man tror er bedre. Men da burde man kanskje også besvare hovedspørsmålet også. F.eks. så kan man svare: Hvis du vil skruskrå, gjør du slik........ Men jeg foreslår å spikre i stedet, for da får du følgende fordeler...... Jeg personlig ville satt pris på et sånt svar bedre.
 
  • Liker
VMTK og 1 annen
  • Laddar…
AndersS skrev:
Jo så gjør man hvis man monterer der man ikke kan dra fra oven/undersiden, men som TS bygge veggstammer liggende for å så reise dem da tilfører ikke skråskruving noe uten gjør det bare mer komplisert.
Men TS kjøpte ikke det rådet.
Selvfølgelig, det trenger du ikke forklare for meg ;)

Men nå ga jeg dette tipset til de som skal skru skrå, av hvilken grunn og i hvilken posisjon det enn måtte være, og det var nettopp skråskruving TS spurte om :)
 
SBH skrev:
[lenke]
fast med skruv då, ibland kan det behöves noen til. bare så at reglen ikke vrir seg
Jeg synes det blir for lite reglen kan vri seg. Anbefaler to fra ene siden en på midten av andre. Så om det er spiker eller skrue er ett fett men skrue er komfortabelt.
 
Jeg foretrekker å sette regel i tak og gulv først og deretter skrues sammen. I min verden går det fortere og er en mer stabil og bedre konstruksjon da regler kan settes tett inntil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.