55.462 lest ·
133 svar
55k lest
133 svar
Skråskruve
Er ditt alternativ bedre og billigere hvis TS får alt sitt materiale gratis?SBH skrev:
På hvilken måte?
Kan du ikke fortelle på hvilken måte det er bedre og billigere, bare direkte, i stedet for å krangle og stille spørsmål ved TS? Har du et bedre forslag så kom med det og la TS selv bestemme om han vil dra nytte av det eller ikke! Dessuten får alle vi andre også ta del av det uansett om TS vil eller ikke!
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Jeg synes det føles mest solid hvis man skrur sammen veggen liggende og setter inn 2 stk. f.eks. 5x100 skruer gjennom bunnsvill og toppsvill inn i hver stender, da ville ikke jeg supplere med skråskruing.
Hvis man derimot ønsker en fleksibel løsning hvor man kan flytte stendere når veggen står oppreist, ville jeg kun skråskrudd (også her 2 stk. 5x100 mm oppe og 2 stk. nede). Men jeg synes det er vanskelig å skråskru så det føles bra (litt for unøyaktig for min smak). Dessuten pleier stenderen å flytte seg fra planlagt posisjon, og jeg må først sette inn en stoppskrue på motsatt side før jeg begynner å skru.
Hvis det ikke var en større vegg som gjorde det kostnadsmessig dyrt, kunne jeg også tenke meg vinkler og ankingsskrue for maksimal fleksibilitet og nøyaktighet.
Så synes jeg det er helt ok å komme med forslag til andre tilnærmingsmåter, og for ens egen del er det bra å kunne vurdere og anvende eller forkaste forslagene (selv om det er lett å ha skylapper og vanskelig å ombestemme seg når man endelig har bestemt seg).
Ellers blir det lett "Vet du hva som er forskjellen mellom TGV og en Fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper når den sporer av"
Ps1. Personlig liker jeg ikke å spikre siden jeg har vanskelig for å treffe, burde ha hørselsvern, og det blir stygge merker i treet. Ds.
Ps2. For å forstyrre ordningen mer, finnes metallexpander til 3 gipsplater?
Hvis man derimot ønsker en fleksibel løsning hvor man kan flytte stendere når veggen står oppreist, ville jeg kun skråskrudd (også her 2 stk. 5x100 mm oppe og 2 stk. nede). Men jeg synes det er vanskelig å skråskru så det føles bra (litt for unøyaktig for min smak). Dessuten pleier stenderen å flytte seg fra planlagt posisjon, og jeg må først sette inn en stoppskrue på motsatt side før jeg begynner å skru.
Hvis det ikke var en større vegg som gjorde det kostnadsmessig dyrt, kunne jeg også tenke meg vinkler og ankingsskrue for maksimal fleksibilitet og nøyaktighet.
Så synes jeg det er helt ok å komme med forslag til andre tilnærmingsmåter, og for ens egen del er det bra å kunne vurdere og anvende eller forkaste forslagene (selv om det er lett å ha skylapper og vanskelig å ombestemme seg når man endelig har bestemt seg).
Ellers blir det lett "Vet du hva som er forskjellen mellom TGV og en Fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper når den sporer av"
Ps1. Personlig liker jeg ikke å spikre siden jeg har vanskelig for å treffe, burde ha hørselsvern, og det blir stygge merker i treet. Ds.
Ps2. For å forstyrre ordningen mer, finnes metallexpander til 3 gipsplater?
Sist redigert:
Forstår om man blir sur hvis noen vil spille flink "jeg vet alt" men nå tok folk seg tid og forsøkte å hjelpe ham og til og med ga tips på bedre løsninger! Hadde jeg selv stilt et spørsmål om noe, og noen skriver en bedre løsning på problemet. Da ville jeg bare vært takknemlig for man kan jo ikke vite alt selv!
Å skråskru inn stående stendere til eksakt posisjon er ingen problem. Man sager bare til en mal med eksakt mål mellom stenderne, legger mellom forrige og neste stender og skrur på den frie siden. Sånn har jeg gjort nylig når jeg satte opp 100-talls stendere der reisverket ble bygget stående. Funket supert og alle stendere havnet perfekt. Så det er en smal sak 
@studion
Du tenker altså sette svill og hammarband med stående stendere mellom og avslutte med å skru gipsplater på dette?
Da holder det å bare holde det sammen tilstrekkelig fram til at første gipsplaten er på plass, så jeg er enig med daugaard der.
Jeg ville kjøpt billige lange sponplateskruer fra biltema/byggmax/jula etc
Lange (>50mm) og smale (3,9 mm) er å foretrekke for å ikke sprekke tømmeret for lett i endene.
Av alternativene jeg har listet ovenfor ville jeg helst valgt biltemas 75mm.
Så fire stykker i hver stender en fra hver side både oppe og nede, så stenderen ikke vrir seg og holder seg stabil. Og visst kan det klare seg med to skruer noen ganger også.
Når du så har skrudd fast gipsplaten spiller den skråskrudde innfestingen ingen rolle lenger.
De innerveggene jeg har satt opp her i huset jeg har bygget har jeg i hovedsak satt opp nettopp slik, og med biltemas 75mm skruer. Skruens kvalitet er dessuten av nesten null betydning her, så lenge spissen er tilstrekkelig skarp for å begynne å bore til tross for 45° vinkel mot underlaget.
Og bry deg ikke om de som vil styre deg til å gjøre på annen måte, det er helt OK den måten du selv vil gjøre det på.
Men visst, ligger veggen nede ved sammensetningen da er det også et alternativ å spikre/skru gjennom hammarband/svill inn i endetreverket istedenfor skråspikring/skruskruing.
Det er helt valgfritt, selv ville jeg spikret gjennom svill inn i endetreverket for at det går raskest og er billigst, men det er ikke noe galt i å gjøre på den andre måten heller.
Du tenker altså sette svill og hammarband med stående stendere mellom og avslutte med å skru gipsplater på dette?
Da holder det å bare holde det sammen tilstrekkelig fram til at første gipsplaten er på plass, så jeg er enig med daugaard der.
Jeg ville kjøpt billige lange sponplateskruer fra biltema/byggmax/jula etc
Lange (>50mm) og smale (3,9 mm) er å foretrekke for å ikke sprekke tømmeret for lett i endene.
Av alternativene jeg har listet ovenfor ville jeg helst valgt biltemas 75mm.
Så fire stykker i hver stender en fra hver side både oppe og nede, så stenderen ikke vrir seg og holder seg stabil. Og visst kan det klare seg med to skruer noen ganger også.
Når du så har skrudd fast gipsplaten spiller den skråskrudde innfestingen ingen rolle lenger.
De innerveggene jeg har satt opp her i huset jeg har bygget har jeg i hovedsak satt opp nettopp slik, og med biltemas 75mm skruer. Skruens kvalitet er dessuten av nesten null betydning her, så lenge spissen er tilstrekkelig skarp for å begynne å bore til tross for 45° vinkel mot underlaget.
Og bry deg ikke om de som vil styre deg til å gjøre på annen måte, det er helt OK den måten du selv vil gjøre det på.
Men visst, ligger veggen nede ved sammensetningen da er det også et alternativ å spikre/skru gjennom hammarband/svill inn i endetreverket istedenfor skråspikring/skruskruing.
Det er helt valgfritt, selv ville jeg spikret gjennom svill inn i endetreverket for at det går raskest og er billigst, men det er ikke noe galt i å gjøre på den andre måten heller.
Sist redigert:
Jo sånn gjør man om man monterer der man ikke kan dra fra over-/undersiden, men som TS bygger veggstammer liggende for å så reise dem da tilfører ikke skråskruv något utan gör det bara kranglere.thomasx skrev:Å skråskruv stående stendere til eksakt posisjon er ingen problem. Man sager bare til en mal med eksakt mål mellom stendrene, legger mellom forrige og neste stender og skrur på den frie siden. Så har jeg gjort nylig når jeg satte opp et 100-tall stendere der stenderverket ble bygget opp stående. Funket supert og alle stendere havnet perfekt. Så det er en smal sak![]()
Men TS køpte ikke det rådet.
At du skrur en skrue fra venstre side av reglen og en fra den andre siden, sørg for at de ikke kolliderer så en i hver side. Dette gjør du på hver stående regel som skal settes sammen med svill/hammarband. D.v.s. 4 skruer per stående regel.Studion skrev:
Men jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på å skrå du virker ikke å være innsatt i hvordan det fungerer samt at det er mye enklere å skru gjennom svill og hammarband om du bygger veggen liggende. Din holdning verdsettes ikke og passer ikke inn på byggahus.
Det finnes for 3-lags gips, ja.xyle skrev:
Jeg har en pakke (eller kanskje to), fordi jeg var fiksegutt en gang på en barnehage og noen tidligere fikser hadde kjøpt flere pakker med gipsekspandere for 3-lags gips, selvfølgelig helt ubrukelige der, så jeg stjal en pakke med tanken om at det kanskje en gang i livet kan være bra å ha.
Jeg er enig med TS, selv om man kanskje ikke må gå i taket med en gang. Jeg har selv stilt en masse spørsmål her som har fått lignende svar. Når det skjer gang på gang, blir man litt lei. Man har kanskje bestemt seg for noe, med bakgrunn av 10 forskjellige ting som man ikke orker/kan/vil redegjøre for i spørsmålet på forumet. Da vil man ikke ha 20 forskjellige innvendinger, men et svar på spørsmålet. Jeg har f.eks. spurt om noe om laminatgulv i forbindelse med at jeg skal kjøpe laminat. Da får man spørsmålet "hvorfor skal du kjøpe laminat" "parkett er penere". Jo, men nå har jeg hund og vil legge laminat i stedet. "Legg klinker, det er penere". Jo, men nå synes JEG at laminat er penere... Spurte tidligere om en trykkluftdrevet muttertrekker jeg nettopp har kjøpt. Får da et svar "kjøp en elektrisk i stedet". Jo, men nå har jeg jo kjøpt en trykkluftdrevet... Jeg forstår at man noen ganger må stille spørsmål ved ting, og det er bra om man selv har en annen løsning som man tror er bedre. Men da burde man kanskje også besvare hovedspørsmålet også. F.eks. så kan man svare: Hvis du vil skruskrå, gjør du slik........ Men jeg foreslår å spikre i stedet, for da får du følgende fordeler...... Jeg personlig ville satt pris på et sånt svar bedre.
Jeg prøvde å googlexyle skrev:
http://www.heco.se/products/?a=2&w=651
http://www.beijerbygg.se/wcsstore/B...ocus/4/Skivexpander_HM_121202_195154_7161.pdf
Men til trippelgips er helt klart sjeldnere.
Det finnes jo et flertall andre innfestingsmuligheter dog.
Selvfølgelig, det trenger du ikke forklare for megAndersS skrev:
Men nå ga jeg dette tipset til de som skal skru skrå, av hvilken grunn og i hvilken posisjon det enn måtte være, og det var nettopp skråskruving TS spurte om