42.653 lest ·
141 svar
43k lest
141 svar
Saltet faktura når byggmesteren har bestilt byggevarer
lbgu kanskje ikke skrev det rett ut i sitt eksempel, men jeg ser det som underforstått at melkeeksemplet handler om at pensjonisten betaler en kraftig overpris sammenlignet med om hen kjøpte melken selv. Noen nevnte tidligere i tråden at man kjøper melken og kommer tilbake med en kvittering på "1 liter melk, 100 kr". Selvfølgelig er akkurat 100 kr en litt vel kraftig overdrivelse, men melkeeksemplet mener jeg fungerer utmerket for å belyse problematikken.dudero skrev:
Altså det handler ikke om at melken koster 8 kr i butikk, og at hjemmetjenesten får rabatt og kjøper den for 5 kr og tar betalt 8 kr av pensjonisten. Snarere handler det om at hjemmetjenesten betaler 10 kr, og så tar 12 kr betalt av pensjonisten, og deretter får tilbake 3 kr som en kickback. Da har således pensjonisten betalt 50% mer enn om hen handlet melken selv. Det kan høres smålig ut å beklage seg over noen kroner, men hvis man tenker seg at dette gjelder i stor grad alle varer som hjemmetjenesten kjøper for pensjonisten, og man dessuten har i tankene at mange pensjonister ikke har det så bra økonomisk, er det lettere å bli opprørt. Men nå er jo dette et fiktivt eksempel.
Selvfølgelig kan det være slik. Men uten den informasjonen får man jo føre diskusjonen med fokus på det man vet. Altså man må se bort fra øvrige varer og fokusere på de varene man har fått informasjon om.
Materialkostnaden var 150.000 om du nå savnet dette.tommib skrev:
Nei, håndverkeren handler for SINE penger og selger videre til kunde!
Tvert imot. 150.000 er timer og 750.000 materialer var det. Men det høres ut som en merkelig fordeling og som svindyre materialer der ikke 10-15% hit eller dit spiller noen rolle.pappskallen skrev:
Jeg som malerientreprenør har ca 35% i rabatt på maling. Det har som regel ikke forbrukeren, maks pleier en "vanlig" forbruker å få maks 20%. Jeg pleier som regel å legge på 10% på min pris. Dette er normalt i det minste i min bransje. Dette innebærer at både jeg og kunden tjener på at jeg holder med maling. 10 % påslag på entreprenørens pris er rimelig.
Om du ikke har gjort leksen din risikerer du å bli lurt, det går ikke å komme i ettertid og påstå at selskapet har lurt deg, du har jo i prinsippet gitt dem en blankosjekk når dere ikke har regulert dette i avtalen. Jeg har selv lært den harde måten. Men vær så snill, bland ikke sammen bedrifter og håndverkere. En håndverkers mål er å gjøre en god jobb, en bedrifts mål er å tjene penger. Dere må selv regne ut hva enmannsbedriftens mål er.
Jeg har den motsatte opplevelsen. Mitt verksted tar betalt for 3,5 liter olje. Hadde jeg kjøpt en kanne selv hadde jeg hatt en rest på en halvliter å oppbevare.LarsEbbe skrev:Dette kan man mene mye om. Ikke helt enkelt uansett hvordan man snur og vender på det.
Et annet eksempel, typ melk;
Hadde bilen min på service denne uken, oljeskift.
Motoren rommer 7,5 liter, på fakturen står det; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hva skjedde med den halvliteren som ble til overs? Den kostet jo meg over 100 kr.
Jeg fikk ikke resten i en kanne for fremtidig påfyll.
Og hadde verkstedet godtatt at jeg hadde med meg olje kjøpt på Biltema for halve prisen?
Verkstedet kjøper naturligvis ikke oljen på kanner. De har en sentral tank og fyller på med en slange fra taket.
Det forrige jeg brukte (jeg har flyttet siden) var enda mer ærlig. Han hadde fast pris på service, og der inngikk det å fylle på spylervæske. Hvis ikke hele flasken gikk i, lot han den halvfulle flasken ligge igjen i bilen.
Typ 200: for et komplett lås: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40215522/nikasp skrev:Ganske OT men det er slitsomt å handle småting som privatperson noen ganger. Jeg måtte gi 58 spenn for den lille svarte plastproppen til et kjøkkenvannlås i en (ekstremt) velassortert baderomsbutikk i Stockholms indre by nylig. Lurer på hva en håndverker måtte ha gitt for den samme? Tror man finner en helt ny komplett vannlås for 300 spenn hvis man leter. Fattern var ganske god på å spørre om rabatt selv på enkelte småting hos alle mulige firmaer og lyktes ofte, men jeg betalte og så glad ut. [bilde]
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Jeg synes også det høres helt horribelt ut. Men det er et sitat fra en håndverker i denne tråden. Så kan jeg si at jeg har fått fastprisforslag på visse jobber hvor jeg med den erfaringen jeg selv har kan lett se at timekostnaden havner i omtrent den regionen om intet uforutsett inntreffer. I den grad jeg hyrer håndverkere (unngår det for enhver pris) så blir det på løpende regning, og jeg unngår i det lengste å la håndverkeren selv kjøpe inn materialer uten kontroll....dudero skrev:
Unnskyld meg, men mener du en bedriftseier?